شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام حسینی یمین

حوزه/ کارشناس مذهبی با بیان این که برای پیشرفت معنوی، چهار مرحله وجود دارد که باید آنها را انجام دهیم، گفت: اگر زندگی کسانی که به جایی رسیده اند را نگاه کنیم، خواهیم دید که برای دستیابی به این جایگاه بسیار زحمت کشیده اند.

حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با اشاره به شروع ماه رجب، گفت: ماه رجب، ماه توبه است و انسان باید این توبه را با عملش نشان دهد.

وی افزود: همانگونه که شهدا اگر مرتکب اشتباهی می‌شدند، خودشان را جریمه می‌کردند؛ ما هم باید با خودمان قرار بگذاریم که اگر گناهی مرتکب شدیم، خودمان را جریمه کرده و مثلا صدقه دهیم.

این کارشناس دینی با تأکید بر اینکه در این ماه، انسان بعد از توبه باید شروع به مراقبه کند، اظهار داشت: برای پیشرفت معنوی، چهار مرحله وجود دارد، که باید آنها را انجام دهیم، و در غیر اینصورت به موفقیت نمی‌توانیم دست پیدا کنیم.

وی با مطرح کردن این سؤال که چرا با وجود آنکه گاهی از اوقات انسان تصمیم می‌گیرد تا عوض شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد، گفت: علت این که ما نمی توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم این است که، معمولا تصمیم می‌گیریم تا به یکباره عوض شویم و دیگر هیچ گناهی انجام ندهیم که این اشتباه است.

حجت الاسلام حسینی یمین تصریح کرد: تصمیم درست این است که تلاش کنیم تا کم کم تغییر کرده و رشد کنیم و به بیانی دیگر نباید تصمیم بگیریم که آدم شویم، بلکه باید تصمیم بگیریم، کم کم آدم شویم.

وی با بیان این که شیطان هم ما را کم کم از وادی آدمیت بیرون می‌کند، یادآور شد: این که در قرآن داریم، از گام‌های شیطان پیروی نکنید، به این معنی است که شیطان انسان را گام به گام به سمت نابودی می‌کشاند؛ و حال اگر کسی هم می‌خواهد که آدم شود باید گام به گام به این مسیر بازگردد.

کارشناس دینی با اشاره به اینکه انسان یک شبه آیت الله بهجت نمی‌شود، اذعان داشت: انسان باید تصمیم بگیرد گناهان را یکی یکی ترک کند و اگر این اتفاق افتاد، می‌تواند بقیه را هم، کم کم ترک کند.

در مسیر دستیابی به پیشرفت معنوی باید هر لحظه مراقب خود باشیم

وی به تشریح مراحل چهارگانه ترک گناه و پیشرفت معنوی پرداخت و گفت: مرحله اول، مشارطه است، به این معنا که فرد با خودش شرط کند، اگر مرتکب گناه شدم فلان مقدار صدقه دهم و یا دو رکعت نماز بخوانم.

حجت الاسلام حسینی یمین ادامه داد: مراقبه، مرحله بعدی است که انسان باید در این مسیر انجام دهد و تأکیدی بر مراقبت دائمی است که امروز این گناه را مرتکب نشوم.

وی با بیان اینکه مرحله سوم، مرحله محاسبه است، ابراز داشت: در مرحله سوم باید فرد ببیند آن شرطی که با خودش گذاشته بود را انجام داده یا خیر؟ و به چه میزان در آن موفق بوده است.

این کارشناس مذهبی معاقبه را شرط پایانی برای دستیابی به پیشرفت معنوی دانست و گفت: در این مرحله اگر انسان به شرط خود عمل نکرد و مرتکب گناه شد، باید خود را عقاب کند و کار را بر خود سخت کند، تا روز بعد اهتمامش بر ترک آن گناه بیشتر شود.

وی در پایان تأکید کرد: آدم شدن راحت نیست و این گونه نیست که کسی بگوید من همین‌طوری می‌خواهم به جلو بروم، بلکه اگر زندگی کسانی که به جایی رسیده اند را نگاه کنیم، خواهیم دید که برای دستیابی به این جایگاه بسیار زحمت کشیده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha