جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ماندگاری

حوزه/ یکی از کارشناسان مذهبی گفت: تا زمانی که انسان‌ها اهل استغفار باشند خداوند عذاب نخواهد کرد و امروزه بالاترین درد و مرض در جامعه، عادی شدن گناه است و رشوه، نزول، ربا، ارتباط نامشروع و حرام‌خواری بیداد می‌کند و داروی این امراض استغفار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری شب گذشته  در محفل سخنرانی شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: مقابل بلاها، ویروس‌ها و بیماری‌ها دارای تکلیف هستیم و باید اقداماتی مشخصی را انجام دهیم.

وی افزود: اعتقاد ما این است که مسبب‌الاسباب خداست و هم سبب‌ساز و هم سبب سوز بوده و فرق ما با دیگر ملت‌هایی که اعتقادی به خداوند و اهل‌بیت(ع) ندارند این است که ما در کنار پیشگیری و درمان‌های پزشکی به خداوند و اهل‌بیت(ع) متکی هستیم.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وظیفه نخست استغفار است چون ابتلائات و امراض بر اساس روایات یا برای تطهیر است یا ترفیع و تکریم که اگر برای تطهیر باشد باید از معاصی استغفار و توبه شود.

وی یادآور شد: تا زمانی که انسان‌ها اهل استغفار باشند خداوند عذاب نخواهد کرد و امروزه بالاترین درد و مرض در جامعه، عادی شدن گناه است و رشوه، نزول، ربا، ارتباط نامشروع و حرام‌خواری بیداد می‌کند و داروی این امراض استغفار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری تأکید کرد: دومین تکلیف مراقبت‌های پزشکی و پیشگیری و درمان است از قبیل کنترل ارتباطات بیرونی، مصافحه نکردن، حضور نداشتن در معبر عمومی و رعایت بهداشت فردی که این هم دستور خدا و اهل‌بیت(ع) است که انسان‌ها باید از خود مراقبت داشته باشند.

وی در ادامه افزود: تکلیف سوم مربوط به مسئولان و رسانه‌هاست چراکه این افراد نباید انسان‌ها را از مرگ بترسانند و دل مردم را خالی نکنند. ترساندن از غیر خدا و امراض و اسباب یک امر غیرطبیعی است بلکه مراقبت و احتیاط شرط عقل است اما ترساندن بی‌عقلی است.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: تکلیف چهارم متوسل شدن به اسباب معنوی است که استعانت از نماز و روزه به هنگام بروز بلاهای طبیعی و اقامه نماز استغاثه و روزه‌های مستحبی اموری است که در روایات توصیه‌شده است.

وی تأکید کرد: در کنار استفاده از دارو و رعایت نکات بهداشتی، صدقه کثیر، دعا، ذکرهای معنوی، ذکر صلوات، جلسات ختم صلوات، حدیث کساء، قرائت قرآن، قرائت سوره حمد، قرائت آیت‌الکرسی، توسل به اهل‌بیت(ع)، زیارت عاشورا، دعای توسل، برگزاری محافل مختصر روضه اهل‌بیت(ع) برای دفع بلا و ریشه‌کن شدن امراض، طبق روایات بسیار مفید است.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha