جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مقتدی صدر

حوزه/ سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق که به دلیل گسترش ویروس کرونا از ایران برگشته، در گفتگو با شبکه الشرقیة به سئوالاتی درباره وضعیت فعلی عراق پاسخ داد

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق که به دلیل گسترش ویروس کرونا از ایران برگشته، برای ملت های گرفتار این ویروس کشنده به ویژه ملت ایران و چین طلب شفا کرد.

وی در گفتگویی تلویزیونی با شبکه الشرقیة در پاسخ به این سؤال که آیا مبتلا به ویروس کروناست، گفت: کسانی که اینگونه شایعات را گسترش می دهند، آرزوی آن را دارند. امّا بعد از گسترش ویروس کرونا در ایرن تصمیم گرفتم که درس را متوقف کرده و موقتاً به عراق بازگردم.

وی با بیان اینکه شخصیت من پیوسته در حال دگرگونی است و نظر ثابتی ندارم و این به خاطر موضع گیری در جهت منافع ملت است، افزود: شما می گویید مقتدی امروز با من، فردا علیه من است. امّا من با حق هستم.

مقتدی صدر ادامه داد: انقلابیون و سیاستمداران مثل فرزندان من هستند  زمانی که عادلانه و درست رفتار کردند، آنان را ستایش می کنم و اگر اشتباه کند، او را تنبیه می کنم. من طرفدار حق هستم و اگر اشتباهی صورت گیرد، آن را می گویم و تعارف ندارم.

رئیس جریان صدر انقلابیون را نسبت به اعمال خشونت آمیز و بستن راه ها هشدار داد و گفت: من خودم را سرپرست و پدر انقلابیون می دانم و هرگونه مسائل مشکل ساز برای تظاهرات کنندگان را حل می کنم، امّا اگر حادثه "الوثبه" تکرار شود، دشمنی ام را با انقلابیون اعلام می کنم.

وی تأکید کرد: این حادثه خطرناکی است و اشتباه فردی به شمار نمی رود و اگر این انقلاب به نام من بود، فوراً آن را متوقف می کردم.

 توفیق علاوی راه حلی میانه و اضطراری است

مقتدی صدر موضع خود را در خصوص نامزدی توفیق علاوی بیان کرد و گفت: تمامی نامزد های تظاهرات کنندگان از سوی احزاب و تمامی نامزد های احزاب از سوی تظاهرات کنندگان رد شدند و فاسدان همچنان -در صورتی که اوضاع کشور به هم ریخته شد- عراقی ها را با تک تیر انداز هدف قرار می دهند.

صدر، توقیق علاوی را گزینه ای میانه و اضطراری دانست و افزود: با او موافق نبودم، امّا سکوت کردم و شاید راه حل نباشد.

اگر کار به دست من بود، سیاستمداران را در سطل زباله می انداختم

رهبر جریان صدر با تأکید بر اینکه ملت در صورتی که سیاستمداران بر سهمیه بندی و طایفه گری اصرار بورزند، آنان را محاکمه خواهند کرد، در خصوص عدم تشکیل دولت در این هفته گفت: آرزو دارم که تمامی سیاستمداران را در سطل زباله بیندازم. سهمیه بندی باید پایان یابد، وگرنه عراق کاملاً نابود خواهد شد.

وی ادامه داد: احتمال دارد که علاوی سهمیه بندی را با کمک کرد ها و اهل سنت کنار بگذارد، امّا آن ها جزء احزاب نیستند یا دارای گرایش هایی هستند و احزاب نماینده ملت نیستند.

مقتدی صدر با بیان اینکه تشکیل تمامی دولت های عراق از سال ۲۰۰۳ میلادی بدون دخالت نبوده، افزود: انتخابات زود هنگام امری واجب و لازم برای نخست وزیر است.

وی تصریح کرد: من آماده ام تا سلاح سرایا السلام (گردان های صلح که تحت مدیریت وی هست) را در دوره آینده به دولت تحویل دهم و هرگز اجازه نخواهم داد که عراق توسط هر طرف سیاسی تجزیه شود.

صدر نیرو های پیشمرگه کرد را شبه نظامی دانست و گفت: اگر پیشمرگه منحل شود، سرایا السلام نیز منحل خواهد شد.

ائتلاف اصلاح به خاطر العبادی و حکیم به موفقیت نرسید

مقتدی صدر حیدر العبادی رئیس ائتلاف النصر و عمار حکیم رئیس جریان الحکمت عراق را مسئول شکست ائتلاف اصلاح  دانست و گفت: ائتلاف اصلاح به خاطر جاه طلبی های شخصی العبادی و سیاست خاص حکیم به موفقیت دست نیافت.

وی از دریافت نامه هایی مبنی بر به آتش کشیدن عراق در صورت انتخاب نخست وزیر خارج از توافقات سیاسی خبر داد و گفت: هرگز در انتخابات آینده دخالت نخواهد کرد و از هیچ ائتلاف سیاسی حمایت نخواهد داشت.

شایان ذکر است که مقتدی صدر برای حفظ سلامتی شهروندان به خاطر گسترش ویروس کرونا، برگزاری تظاهرات میلیونی علیه سهمیه بندی را لغو کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha