دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آرش رجبی

حوزه/ مدیرکل امور تهذیبی و تربیتی حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: شیوع ویروس بیماری زاست ولذا ضدعفونی کردن اماکن مقدسه و اقدامات پیشگیرانه به حکم عقل و شرع و تجربه امری واجب و ضروری است.

حجت الاسلام و المسلمین آرش رجبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که این روزها بر اثر شیوع ویروس کرونا و ابتلای بخشی از مردم دنیا از جمله هموطنانمان، ابراز نظرات مختلفی در فضای مجازی از جمله در موضوعات الهیاتی مطرح می شود، ابراز داشت: یکی از چالش های جدی که موجب موضع گیری های مختلفی شده این است که اماکن مقدسه و بقاع متبرکه از اپیدمی این ویروس ایمن و مصون هستند و نیازی به تعطیلی مراسم و برنامه های عمومی و اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی در این خصوص نیست و در گذشته نیز همواره مردم برای شفای بیماری به این اماکن متبرکه مراجعه و توسل داشته و پاسخ دریافت می کردند.

وی افزود: از آن سو، برخی نیز معتقدند توجه به مقدسات و توسل به اولیای دین و اماکن متبرکه با رعایت همه جوانب بهداشتی و تخصصی منافات ندارد و بلکه در این خصوص لازم است همگان به نظر متخصص مراجعه و به آن عمل نمایند.

وی بیان داشت: با این حال، آن چه روشن است این که عالم طبیعت عالم اسباب و مسببات است، چرا که علل طبیعی، معلول طبیعی دارند، آب فراوان مهارنشده به نام سیل، کارش تخریب هر چیزی است که نیروی او بر آن غلبه کند، کار ویروس، ایجاد بیماری در برخی موجودات زنده است، ممکن است این بیماری در بدن رسول الله(ص) ایجاد شود و یا در بدن فرعون و ابوجهل...تا وقتی حکم، حکم طبیعت است روال همین است مگر آن که با تدبیر و تخصص، با علت طبیعی دیگری مثل داروهای طبیعی و شیمیایی بر آن عامل طبیعی غلبه کرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: اما این که مسجد و حرم یا کلیسا و کنیسه به خودی خود در مقابله با اپیدمی یک ویروس مقابله کنند به شکل طبیعی چنین چیزی نیست. البته در کنار تدابیر بهداشتی و پزشکی لازم است همگان به دعا و توسل مستمر ادامه دهند و بی تردید دعا و توسل هم در آرامش روانی انسان و هم در دورشدن برخی ابتلائات مشروط به تدبیر اثر دارد، اما اگر مقصود تحقق درمان قطعی و عمومی به اعجاز و بدون مراعات جانب تخصص و تجربه و اقدامات عملی است، باید گفت اعجاز امری دائمی و مستمر در عالم نیست و تحقق آن وابسته به اراده الهی و یا اراده اولیائی است که اراده آنها فانی در اراده الهی است که هر چه بخواهند بشود و اگر دعا کنند مستجاب شود.

وی اضافه کرد: این استجابت هم البته شروطی دارد؛ اینجا هم در حقیقت علت ماوراء طبیعی بر علت طبیعی غلبه کرده و شفا حاصل می شود، اما تا فردی از آن اولیاء نیست و به علم الهی، علم به تحقق اعجاز در زمان خاص و در مورد خاص ندارد، باید بداند که علل طبیعی کار خود را می کنند چه بر روی ضریح حرم باشد یا پرده کعبه و یا فرش مسجد و چه در کلیسا و کنیسه... ه. و لذا شیوع ویروس بیماری زا است و ضدعفونی کردن اماکن و اقدامات پیشگیرانه به حکم عقل و شرع و تجربه امری واجب و ضروری است.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی همچنین گفت: در حدیثی از رسول الله (ص) نقل شده است که به امیرالمؤمنین علی (ع) اموری را سفارش فرمودند از جمله این که «...وَ کَرِهَ أَنْ یُکَلِّمَ الرَّجُلُ مَجْذُوماً إِلَّا أَنْ یَکُونَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُ قَدْرُ ذِرَاعٍ وَ قَالَ فِرَّ مِنَ‏ الْمَجْذُومِ‏ فِرَارَکَ مِنَ الْأَسَد ...»؛ "خداوند برای امت من خوش ندارد که کسی با جذامیان سخن بگوید مگر این که میانشان به اندازه یک ذراع فاصله باشد، از جذامی بگریز چنان که از شیری می گریزی. "

وی افزود: روشن است که علت گریز از جذامیان و حفظ فاصله، خوف از شیوع و ابتلا به بیماری است و از روایت می توان فهمید که در مورد هر بیماری که خوف واگیر و شیوع آن است لازم است مراقبت های لازم صورت بگیرد.

مدیرکل امور تهذیبی و تربیتی حوزه های علمیه خواهران در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: تقدیرگرایی و کوتاهی کردن در امور بهداشتی و پزشکی و واگذاردن امر به خداوند و اولیای دین و اماکن متبرکه، منطق اسلام نیست، خداوند از انسان، حُسن تدبیر و تعقل و تلاش در همه امور و مراقبت در امور مختلف از جمله حفظ تندرستی و سلامتی و بهداشت را مطالبه می کند و اگر کسی در این امور کوتاهی کند و یا در اثر تصمیم ناروای او دیگران آسیب ببینند هم ضامن است و هم نزد خداوند متعال باید پاسخگو باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha