جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صباح العکیلی تحلیلگر سیاسی عراقی

حوزه/ صباح العکیلی تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه کاخ سفید از طریق متحدانش در روند سیاسی عراق برای شکست دولت توفق علاوی دخالت داشته است، افزود: آمریکا بعد از شکست در لغو طرح اخراج نیرو های آمریکایی از عراق، برای ناکام ماندن تشکیل کابینه وزارتی تلاش کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، صباح العکیلی تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه کاخ سفید از طریق متحدانش در روند سیاسی عراق برای شکست دولت توفق علاوی دخالت داشته است، افزود: آمریکا بعد از شکست در لغو طرح اخراج نیرو های آمریکایی از عراق، برای ناکام ماندن تشکیل کابینه وزارتی تلاش کرد.

العکیلی گفت: اراده خارجی بر اراده داخلی پیروز شد؛ چرا که بازیگران اصلی در شکست تشکیل کابینه دولت علاوی که همان کرد ها و اهل سنت هستند، رابطه بسیار خوبی با طرف آمریکایی دارند، به خصوص که آنان به صراحت مخالفت خود را با اخراج نیرو های آمریکایی از عراق اعلام کردند.

وی افزود: حمایت آمریکا از کرد ها و اهل سنت مؤکد وجود منافع مشترک میان دو طرف است، به گونه ای که واشنگتن تلاش می کند تا شخصیت هایی که برای دولت جدید انتخاب می شوند از کانال آمریکا یا در ضمن توافق نامه هایی باشد که منافع واشنگتن را تضمین کند و بر بقای نیرو های آمریکایی در عراق تأکید نماید.

تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: دولت آمریکا بعد از یک توطئه بزرگ از طریق کرد ها و سنّی ها پیروز شد، به ویژه که بین الحلبوسی رئیس مجلس نمایندگان عراق، کرد ها و کاخ سفید ارتباط مستمر وجود داشت و همچنین آمریکایی ها کرد ها را هم پیمان خود می دانند.

العکیلی اشاره کرد: کسانی که در لغو طرح اخراج نیرو های آمریکایی در داخل مجلس نمایندگان شکست خوردند، در ناکام گذاشتن تشکیل کابینه دولت جدید موفق شدند و آمریکا بعد از عدم دستیابی به کسب تضمین از علاوی برای بقای نیرو های خود در عراق، در جهت شکست تشکیل کابینه وزارتی تلاش کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha