جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/سیزدهمین جلسه شورای سیاستگذاری مرکز اقتصاد مقاومتی(جلسه اضطراری)

حوزه/شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در نشستی ابعاد اقتصادی شیوع کرونا بر اقتصاد و راهکارهای برون رفت از این مسئله را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در نشستی ابعاد اقتصادی شیوع کرونا بر اقتصاد و راهکارهای برون رفت از این مسئله را بررسی کرد.

 بر اساس این گزارش: وزارت بهداشت از شیوع ویروس کرونا در کشور ایران خبر داد. از آن تاریخ اقداماتی در سطح وسیع به منظور کنترل شیوع گسترده این ویروس و حفظ جان هموطنان عزیز شکل گرفته است. اما آثار این اقدامات تمام ابعاد زندگی و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

هشدارهای بهداشتی مستمر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باعث ایجاد دغدغه و نگرانی های عموم مردم از انجام فعالیت های تجاری در بخش ها مختلف مخصوصا در کسب و کارهای خرد صنفی تولیدی و خدماتی شده است.

برخی از اینگونه فعالیت ها به ویژه در ایام فروش پایان سال با آسیب های جدی نظیر تعطیلی واحدها، بیکاری، کاهش چشمگیر درآمدها و ... مواجه خواهند شد. این آسیب ها منجر به ایجاد مشکلات تأمین معاش، عقب افتادگی اقساط بانکی، بدهکاری و بیکاری خواهد شد.

در این بین استفاده از ظرفیت علمی و فکری اقتصاددانان حوزوی به منظور تبیین دقیق این مشکلات و راه‌های برون رفت از آنها ضروری است. به این منظور کمیته ای متشکل از اساتید و فضلای اقتصادی حوزوی تشکیل شد. این کمیته ضمن بررسی آسیب ها و چالش های شیوع پدیده کرونا در بخش اقتصادی، مسائلی را جهت تحلیل و بررسی همچنین ارائه طریق و مطالبه به منظور کاهش آثار منفی اقتصادی این پدیده پیشنهاد کرده است که  این مسائل عبارتند از:

 انواع رویکردهای کشورهای مختلف در مواجهه با شیوع ویروس کرونا چیست؟؛ رویکرد فعلی مسئولین در مواجهه با شیوع ویروس کرونا چیست؟ این رویکرد چه تبعات کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی خواهد داشت؟؛‌ رفتارهای غیر عقلایی اقتصادی مردم در مواجهه با شیوع ویروس کرونا کدام است؟؛‌ از شیوع ویروس کرونا چه اصنافی و به چه میزان زیان دیده اند؟؛ ظرفیت قوانین کشوری برای کمک به اصناف در مواجهه با آثار منفی اقتصادی شیوع ویروس کرونا چیست؟؛ طرح های پیشنهادی برای جبران آثار کاهش درآمد اصناف کدام است؟؛  تأثیر شیوع ویروس کرونا بر معیشت طلاب چیست؟ و طرح های پیشنهادی برای جبران آثار کاهش درآمد طلاب کدام است؟؛ چه کالا و خدماتی در شرایط شیوع پدیده کرونا اضطراری خواهند بود؟ راه های تأمین آنها چیست؟؛ الگوی تأمین نیازهای اساسی گروه های پرریسک توسط تیم های جهادی چیست؟؛   روش های دسترسی سریع به خرید ایمن و آنلاین برای عموم مردم در شرایط شیوع پدیده کرونا کدام است؟؛ ظرفیت سهمین برای تأمین مالی هزینه های مواجهه با شیوع ویروس کرونا چیست؟؛     فواید شیوع پدیده کرونا بر اصلاح سبک زندگی اقتصادی مردم چیست؟؛ تأثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان چیست؟.

 آنچه در ادامه آمده آسیب ها و چالش هایی است که بحران کرونا در کشور ایران ایجاد کرده  و  راهبردها و راهکار های پیشنهادی  شورای سیاستگذاری مرکز اقتصاد مقاومتی است.                                     

چالش‌ها

راهبرد

راهکارها

کرونا هراسی

تبیین

بررسی مقایسه برخورد کشورها

تبیین مشکلات اقتصادی ادامه روند موجود

تبیین مشکلات بلندمدت بحران کرونا در ایران

اصناف زیان دیده در بحران اخیر +میزان زیان

افزایش قیمت‌ها

مطالبه‌گری

نظارت عمومی بر قیمت‌ها

اخذ مجوزها و انجام هماهنگی‌های لازم

تامین کالاهای اضطراری مانند ماسک، مواد ضدعفونی، دارو و ...

مطالبه‌گری

نظارت عمومی بر قیمت‌ها

اخذ مجوزها و انجام هماهنگی‌های لازم

توزیع مسجد محور

تامین مایحتاج آنلاین و ایمن

توزیع کالاها و خدمات ایمن و آنلاین (دوهفته)

توزیع مسجد محور

مشکلات حمل و نقل تولیدات

مطالبه‌گری

کاهش درآمد اصناف مانند: حمل و نقل شهری، مربوط به صنعت توریسم، رستوران‌ها، پوشاک و ...

مطالبه‌گری

استخراج قوانین موجود کمک کننده- پیشنهاد برای محل تامین اعتبار دولتی

بخشیدن مالیات مشاغل

معافیت پرداخت حق بیمه

استمهال اقساط بانکی

تخصیص اعتبارات و تسهیلات بلاعوض و کم بهره بانکی

معافیت پرداخت به شهرداری‌ها و ...

پرداخت یارانه کرونا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha