پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر گفتگوی خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حوزه/ دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه با اشاره به این که تاکنون به همت طلاب جهادی بیش از ۳۰۰ هزار بسته بهداشتی و ضدعفونی کننده در قم توزیع شده است، گفت: با هماهنگی های صورت گرفته و با حضور طلاب جهادی، پیکر متوفیان ناشی از کرونا با رعایت کامل موازین شرعی کفن و دفن می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زمانی مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه  و  دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه به عنوان شعبه ای فرعی از ستاد شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی از دو سال قبل کار خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: در این ستاد، نمایندگانی از شش نهاد عالی حوزوی شامل مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، جامعه الزهرا(س)، جامعه المصطفی(ص)، مرکز خدمات حوزه های علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی حضور دارند که البته سازمان تبلیغات اسلامی نیز به تازگی به این جمع اضافه شده است.

وی افزود: این ستاد از دو سال قبل تاکنون و پس از زلزله کرمانشاه و سیل در استان های لرستان و گلستان و خوزستان، به لطف الهی توانست از ظرفیت عظیم نهادهای حوزوی در سراسر کشور در امر خدمت رسانی به مردم استفاده کند که یک نمونه آن حضور ۱۴ هزار طلبه در جریان سیل بهار امسال در استان های مختلف بود که خدمات بسیاری را مشتاقانه و با روحیه بسیجی انجام دادند. البته این ستاد آمادگی دائم برای هماهنگی حضور حوزویان در عرصه ها و پدیده های مختلف در راستای خدمت به ملت عزیز ایران را دارد.

تشکیل سلسله جلساتی برای مقابله با ویروس منحوس

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه همچنین گفت: پس از آن که ویروس کرونا از چین وارد کشورهای دیگر دنیا شد و در ایران نیز با سفر یک بازرگان از چین که ابتدا هم وارد ترکیه و سپس ایران و قم شده بود، شیوع پیدا کرد، اولین بار این ویروس در کشور ما از سوی یکی از پزشکان متخصص در قم شناسایی شد و به مجرد اعلام این خبر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه با دبیری بنده در دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه تشکیل جلسه داد که در این جلسه علاوه بر نمایندگان نهادهای حوزوی، مسئول هلال احمر و برخی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز حضور داشتند.

وی اضافه کرد: هدف از تشکیل این جلسه در واقع برای این بود که قبل از هر چیز واقعیت این بحران برای خود ما روشن تر شود تا بعد بتوانیم به درستی به رسالت خود جامه عمل بپوشانیم. این جلسه در همان روزهای نخست انتشار خبر شیوع ویروس در قم تشکیل شد و ۱۶ مصوبه داشت که خوشبختانه اکثر آن ها نیز انجام شد.

اعزام طلاب جهادی برای عیادت از بیماران کرونایی

وی همچنین گفت: در گام بعدی و با درخواست عده ای از طلاب جهادی و اعلام آمادگی آن ها برای حضور در بیمارستان ها و عیادت از بیماران کرونایی که معمولاً به جهت شرایط خاص انتشار سریع ویروس، کمتر کسی حاضر می شود به عیادت آن ها برود، ما در همین ستاد و در جلسه ای دیگر با این پیشنهاد موافقت کردیم و این گروه ها با شش وظیفه مشخص برای این منظور به بیمارستان ها اعزام شدند.

به مجرد ورود اولین گروه طلاب، رئیس بیمارستان فرقانی دکتر شفیعی از طلاب تشکر نموده و حتی در جلسه بعدی ستاد حوزوی بحران حضور یافته و صراحتاً گفتند که ورود طلاب جهادی به بیمارستان، جان تازه ای به ما در امر درمان بیماران کرونایی بخشید.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی بیان داشت: اولین وظیفه، عیادت از بیماران بستری شده بود که یا مشکل کرونا داشتند تا دچار آنفولانزا و بیماری های تنفسی شده بودند. در کنار این وظیفه، در پی تشکر و قدردانی از زحمات پرستاران و پزشکان و پرسنل بیمارستان ها بودیم، ضمن آن که به مجرد ورود اولین گروه طلاب، رئیس بیمارستان فرقانی، دکتر شفیعی از طلاب تشکر نموده و حتی در جلسه بعدی ستاد حوزوی بحران حضور یافته و صراحتاً گفتند که ورود طلاب جهادی به بیمارستان، جان تازه ای به ما در امر درمان بیماران کرونایی بخشید.

تشکیل ۶ کمیته تخصصی برای مقابله با ویروس کرونا

وی افزود: همچنین از سرگروه های طلاب جهادی و نمایندگان نهادهای حوزوی دعوت به عمل آوردیم که در همین جلسه مسئولان بیمارستان فرقانی و کامکار نیز حضور داشتند و پس از این نیز گام بلندتری برداشته و شش کمیته تخصصی حوزوی را برای انجام بهتر رسالت حوزویان در مواجهه با بحران کرونا تشکیل دادیم.

وی گفت: اولین کمیته، مربوط به اعزام حوزویان به بیمارستان ها بود که برای این کمیته به تنهایی شش شرح وظیفه را مشخص کردیم که از آن جمله عیادت از مجموعه بیماران بستری شده بود، ضمن آن که طلاب علاقه مند برای این منظور، همچنین به عنوان همراه بیماران کرونایی به ریاست بیمارستان ها معرفی شدند که در این خصوص تاکنون حدود ۱۵۰ نفر مشارکت داشته و یا مشغول بوده اند.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه همچنین ابراز داشت: اهمیت این کار از این روست که معمولاً بیمارانی که دچار این مساله شده اند یا نزدیکان آن ها آمادگی برای همراهی این ها را نداشته اند و یا این که بیمارستان تشخیص می داده که نباید همراهان بمانند و از طرفی پرستاران با حجم کار سنگینی که داشتند نمی توانستند به همه امور این افراد رسیدگی کنند، لذا در این شرایط طلاب به عنوان همراه بیمار معرفی شده و در هر بخش دو طلبه مستقر شدند که البته در شیفت های شب و صبح به فعالیت پرداخته و یا می پردازند.

ارایه مشاوره تخصصی برای کاستن از میزان افسردگی

وی افزود: وظیفه بعدی این کمیته ناظر به مشاوره تخصصی به برخی بیماران است که دچار افسردگی شدید روحی شده اند چرا که گاهی وضعیت به گونه ای شده بود که روحیه شان را می باختند، به این دلیل که فکر می کردند بیماری کرونا هیچ درمانی ندارد و لذا احساس یأس و نااُمیدی شدیدی به آن ها دست می داد.

وی اضافه کرد: همین مساله باعث می شد که افسرگی شدید در روحیه آنها و مقاومت بدنی آن ها تاثیر گذار باشد و لذا مشاوران تخصصی از حوزه که سال ها در این زمینه فعالیت داشتند را دعوت به همکاری کردیم و با استقبال خوب آن ها مواجه شدیم.

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه گفت: وظیفه چهارم این کمیته تشکر از پرستاران، پزشکان و کادر و پرسنل بیمارستان هاست که حقیقتاً در خط مقدم نبرد با ویروس کرونا قرار دارند و طبعاً با توجه به حجم بالای کاری گاهی خسته می شوند اما با این حال با وجدان کاری بالا و تعهد مثال زدنی به مردم و بیماران خدمت می نمایند و ما وظیفه خود می دانستیم که از آن ها قدردانی به عمل آوریم.

سرکشی و تقدیر از خانواده پرستاران و پزشکان

وی افزود: وظیفه بعدی این کمیته، سرکشی و بازدید از خانواده های پرستاران و پزشکان و کارمندان بیمارستان ها در خانه هایشان بود، چرا که برخی از آن ها به دلیل کار شبانه روزی امکان این که به منزل مراجعه کنند را نداشتند و همین تشکر یک فرد روحانی با حضور در منزل، بسیار برایشان ارزشمند بود و در روحیه آن ها تأثیر بسزایی داشت.

وی گفت: اعضای کمیته اول ابتدا وارد بیمارستان فرقانی و سپس کامکار و بعد دیگر بیمارستان ها برحس نیازی که بوده ورود داشته و به انجام وظیفه می پردازند.

توزیع ۳۰۰ هزار بسته های بهداشتی به همت طلاب جهادی

حجت الاسلام و المسلمین زمانی ادامه داد: کمیته دوم، کمیته توزیع و پشتیبانی امکانات بهداشتی و پیشگیری از سرایت بیماری است و در این جا، آن چه دستگاه های مربوطه مانند هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت اقلامی چون ماسک و مایع ضدعفونی و ژله بوده را در اختیار طلاب جهادی قرار داده و آن ها وارد عرصه توزیع این ها شدند که خوشبختانه تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار بسته بهداشتی و ضدعفونی کننده به درب منازل برده شده و علاوه بر این، مقدمات همکاری دیگری در فرآیند تب سنجی مردم صورت گرفته به طوری که پس از فراگیری آموزش های مختصر، طلاب جهادی از چند روز پیش در ۲۵ نقطه شهر در این باره مشغول به فعالیت شده اند.

خوشبختانه تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار بسته بهداشتی و ضدعفونی کننده به درب منازل برده شده و علاوه بر این، مقدمات همکاری دیگری در فرآیند تب سنجی مردم صورت گرفته به طوری که پس از فراگیری آموزش های مختصر، طلاب جهادی از چند روز پیش در ۲۵ نقطه شهر در این باره مشغول به فعالیت شده اند.

وی با بیان این که سومین کمیته مربوط به فعالیت های فرهنگی است، گفت: کمیته فرهنگی در واقع متکفل فعالیت های پژوهشی و ارایه مطالب لازم و مفید به جامعه است که فعلًا در سه محور کارهایش را انجام می دهد؛ نخست دریافت مجموعه توصیه های وزارت بهداشت است که این کار به شکل مرتب انجام می شود و در اختیار حوزویان سراسر کشور و کلیت جامعه در فضای مجازی یا حقیقی قرار می گیرد. محور دوم ناظر به پاسخ به سؤالات و شبهاتی است که این روزها در ذهن جامعه وجود دارد و در این باره هجده سوال مهم و کلیدی پاسخ داده شده است. محور سوم نیز ناظر به جمع آوری و تدوین و ارایه تعالیم و آموزه های دینی برای جامعه ایمانی در شرایط بحرانی و حاد ناشی از این گونه بیماری های مسری است.

اهمیت بهره گیری از تعالیم دینی برای آرامش بخشی به جامعه

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه همچنین اظهار داشت: در این باره طبعاً هم در آیات قرآن و هم احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، تعالیم و ادعیه فراوانی وارد شده که این ها نقش آرامش بخشی به جامعه را ایفا می کنند، به خصوص این که جامعه ما در حال حاضر دچار بحران فکری و روانی شده که بی شک تبلیغات سوء دشمنان و بزرگنمایی قضایا از سوی آن ها چه در ابعاد داخلی و خارجی، تا حدی باعث شده که بخش هایی از مردم نگران و مضطرب شوند.

وی افزود: برای مقابله با یاس و سرخوردگی باید از ظرفیت ادعیه و بحث دعا و توکل و توسل به خوبی استفاده کنیم چه آن که بر اساس آیه نورانی قرآن همانا دل با یاد خدا آرامش و طمأنینه پیدا می کند و لذا نباید از این عالم مهم و کلیدی غافل شد.

دل آرام گیرد به یاد خدا

وی گفت: این یک واقعیت است که باید راهکارهایی پیدا کنیم که جامعه به آرامش برگردد، ضمن آن که در همین اوضاع و احوال برخی پزشکان به صراحت اعلام کرده اند که بعضی از بیماران، قبل از این که بیماری آن ها را از پای درآورد، به علت یاس و افسردگی دچار مشکل و متاسفانه گاهی فوت شده اند و حال آن که اگر بیمار قوت روحی داشته باشد، این مساله باعث مقاومت بیشتر بدن او در مقابله با ویروس می شود.

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه ابراز داشت: از سویی ما معتقدیم که ادعیه و توکل بر خدا و توسل بر ائمه اطهار(ع) باعث توجه خاص پروردگار عالم برای شفای مریض و یا پیشگیری از مریضی می شود و لذا باید دوباره این معارف به مردم گفته می شد که در همین زمینه جزوه بیست صفحه ای از سوی کمیته فرهنگی آماده و عرضه شدکه در آن ها آیات و احادیث مربوطه وجود دارد.

لزوم فعالیت های رسانه ای برای آگاهی بخشی به مردم

وی با اشاره به این که کمیته چهارم، کمیته رسانه است که نقش و رسالت رسانه های حوزوی برای کمک به مردم در بحران کرونا مورد توجه و اهتمام آن است، گفت: در این خصوص مرکز ارتباطات و بین المللی حوزه های علمیه دبیر این کمیته شده که کار را با همکاری تمامی دستگاه های ذیربط اعم از حوزوی و غیر حوزوی انجام می دهد و اقدامات خوبی انجام داده و برنامه های دیگری نیز در دستور کار دارند تا گزارش فعالیت های صورت گرفته نهادهای حوزوی به سمع و نظر مردم خوبمان برسد.

وی یادآور شد: کمیته پنجم، کمیته اقتصادی و سیاسی است که به بررسی ابعاد و پیامدهای تلخ اقتصادی و سیاسی بحران کرونا می پردازد که جایگاه این کمیته را در مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه قرار دادیم و در این جا نیز ده ها نفر از فضلای حوزوی که متخصص اقتصاد هستند مشغول به فعالیت می باشند.

بررسی پیامدهای ویروس کرونا بر اقتصاد کشور

حجت الاسلام و المسلمین زمانی همچنین گفت: یکی از مأموریت های این کمیته بررسی ابعاد داخلی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد همچون کاهش درآمد کسبه و رکود بازار، کاهش درآمد کارگران و کاهش تولید در ابعاد مختلف و نیز در عرصه خارجی ناظر به کاهش روابط اقتصادی بسیاری از کشورها با ایران و بررسی تاثیر آن بر اقتصاد ملی است، ضمن آن که در همین رابطه اعضای این کمیته همچنین به تبیین و ارایه راهکارهای مبنی بر کاهش اثرات این بحران بر اقتصاد ملی می پردازند.

وی اضافه کرد: در بخش سیاسی نیز به تحلیل و تبیین پیامدها و تبعات این موضوع پرداخته می شود. به هر حال می دانیم که استکبار جهانی و دشمنان انقلاب اسلامی از هر بهانه ای برای حمله به کشور و نظام ما استفاده می کنند و در قضیه اخیر نیز شاهد بودیم که چگونه موج سواری کرده و هدفشان ایجاد هراس و دلهره و یأس و نومیدی در بین مردم ما بوده است؛ به خصوص شیطان بزرگ آمریکا و دیگر دول استکباری که با بهره گیری از همه ظرفیت های خود به میدان آمده و پس از ضربه به اقتصاد چین از طریق کرونا، کشور ما را مورد هدف قرار داده اند.

وی ابراز داشت: به هر حال همه می دانیم که چین بزرگترین رقیب اقتصادی ایالات متحده و اروپاست به طوری که حتی بازار اروپا و آمریکا را داشت قبضه می کرد و در مقابل، این قدر تلفات کرونایی چین را بزرگنمایی کردند تا این کشور تحت فشار باشد، ضمن آن که دولت های استکباری می خواستند به این وسیله دیگر کشورها را از ارتباط با چین به شدت بترسانند.

بزرگنمایی خطرات کرونا در ایران از سوی کشورهای غربی

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه همچنین گفت: آن ها همین شرایط را علیه ایران دنبال کردند به این معنا که اولاً بزرگنمایی این که خطر در ایران بسیار بالاست و این گونه القا کردند که ایران منشأ صدور ویروس کرونا به دیگر کشورهاست و حال آن که ایران هم مثل خیلی از کشورها این ویروس را از چین گرفته و در ضمن هم اکنون بیش از هفتاد کشور دنیا درگیر این مساله هستند و احتمالاً در هفته های آینده بر شمار آن ها افزوده خواهد شد.

وی افزود: به همین خاطر ایران هراسی را در دنیا شروع کردند و علاوه بر این به طور خاص، قم هراسی و حوزه هراسی را کلید زدند، چه آن که قم مرکز و پایگاه انقلاب است و حوزه مادر انقلاب و نظام اسلامی به شمار می رود و در واقع آن ها برای حمله کردن به مقدسات و نهادهای دینی و حوزوی از هر بهانه ای استفاده کردند.

وی بیان داشت: از سویی با جعل اخباری که اصلاً وجود خارجی نداشت حوزه و روحانیت را مورد هجمه قرار دادند؛ همان روزهای اول این شایعه کذب را منتشر کردند که طلاب چینی وارد کننده ویروس کرونا بوده اند و حال آن که با بررسی ها معلوم شد که اولاً هیچ طلبه چینی در طول ماه های اخیر اساساً وارد ایران نشده است. ثانیاً هم این که طلاب چینی هیچ کدام تاکنون مبتلا به این ویروس نشده اند و این مساله نشان می دهد که این دروغ ها با چه اهدافی منتشر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی خاطرنشان کرد: هدف استکبار این بوده که یکی از ظرفیت های عظیم انقلاب که همین طلاب جامعه المصطفی هستند را مورد هدف قرار دهد، چه آن که این ها کسانی هستند که از کشور خود به ایران آمده و معارف اهل بیت (ع) را فراگرفته و هر کدام به نوعی سفیر نظام و انقلاب در اقصی نقاط عالم هستند و طبعاً استکبار این وضع را برنمی تابد و دنبال انتقام گیری به بهانه شیوع ویروس کروناست.

کفن و دفن اموات کرونایی با نظارت کامل شرعی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که کمیته ششم، کمیته نظارت شرعی بر تجهیز متوفیان ناشی از بیماری کرونا است، گفت: طبعاً به دلیل این که کسانی که از طریق این بیماری فوت می کند، ممکن است زمینه سرایت این بیماری به دیگران را داشته باشند، لذا پرهیزی وجود داشت از این که جنازه این دسته اموات بدون غسل و کفن نماز بر آن ها خوانده شده و دفن شوند و البته این تصمیم مسئولان ذیربط بود و در روزهای نخست نیز همین گونه عمل شد، اما پس از این که ما از این قضیه مطلع شدیم، وارد یک همکاری با بیمارستان ها شدیم و با هماهنگی به عمل آمده با دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت و استانداری و فرمانداری قم، به این جمع بندی رسیدیم که بعد از فتوایی که از مراجع عظام و به خصوص مقام معظم رهبری شد، تا جایی که امکان دارد باید غسل و کفن انجام شود.

پس از این که ما از این قضیه مطلع شدیم، وارد یک همکاری با بیمارستان ها شدیم و با هماهنگی به عمل آمده با دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت و استانداری و فرمانداری قم، به این جمع بندی رسیدیم که بعد از فتوایی که از مراجع عظام و به خصوص مقام معظم رهبری شد، تا جایی که امکان دارد باید غسل و کفن انجام شود

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه اظهار داشت: از این رو و با تمهیداتی که صورت گرفت، مشخص شد که کفن کردن اموات بدون آن که انتقال ویروس به اطرافیان صورت گیرد، امکان پذیر است که خوشبختانه کفن هم اکنون در حال انجام است و از سویی برای غسل نیز گفتیم تا وقتی تجهیزات فردی و پیشگیری پزشکی برای غسال مهیا نشده، حداقل می توان تیمم بدل از غسل را به جنازه میت انجام داد و در حال حاضر این کار انجام می شود و لذا اموات با شکل شرعی تجهیز می شوند.

وی افزود: با این وجود در حال فراهم کردن مقدمات کار هستیم تا با همکاری فرمانداری قم و بقیه دستگاه های ذیربط، امکان غسل بهداشتی بدون خطر انتقال ویروس فراهم شود.

وی در خاتمه بیان داشت: اخیراً نیز به همراه فرماندار بازدیدی از بهشت معصومه (س) داشتیم که در مجموع شش نفر از طلاب مشغول تیمم بدل از غسل اموات مبتلا به کرونا و نیز کفن کردن آن ها هستند که این ها البته یک شیفت کاری هستند و شیفت های دیگر نیز وجود دارند تا کار به درستی انجام شود.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha