شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیر جامعه الزهرا

حوزه/ مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه فلسفه مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها توجه به مبداء و معاد است گفت: توصیه قرآن برای این شرایط تضرع است که موجب رشد و تکامل انسان می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی با بیان اینکه بیماری همزاد بشر است و انسان از آغاز زندگی همواره درگیر مبارزه با بیماری ها بوده است، گفت: بیماری‌های فراگیر تقریبا بخشی از تاریخ مکتوب بشر را به خود اختصاص داده است. در سفرنامه ابن بتوته آمده است که در قاهره روزی 20 هزار نفر بر اثر وبا جان می‌باختند. خود ما هم از پدربزرگانمان خاطره‌هایی از مصیبت‌ها و مشکلاتی داریم که این بیماری‌های واگیردار ایجاد می‌کردند که آخرینش همزمان با جنگ جهانی دوم بود.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به دو امتیاز عصر جدید در مواجهه با بیماری‌ها اظهار داشت: وجود دارد؛ رشد وضعیت بهداشتی و دسترسی مردم به آب و غذای سالم و نیز پیشرفت در مسائل پزشکی و درمانی دو امتیازی دوران کنونی است که جلوی بسیاری از مرگ و میرهای بر اثر بیماری‌ها را گرفته است، اما در کنار این موارد باید دو واقعیت را هم بپذیریم که همانطور که ما در تجهیزات پزشکی نو و پیشرفته شدیم، میکروب ها و ویروس‌ها هم پیشرفته و مقاوم شده‌اند و با تغییر شکل، جهش داشته‌اند که این مساله یک دردسر جدی ایجاد کرده است.

وی افزود: مشکل دوم اینکه نقل و انتقالات و ارتباطات بسیار گسترده و راحت شده است، شاید اگر صد سال قبل ویروس کرونا در چین شیوع پیدا می‌کرد هرگز امکان انتقالش به این همه کشور وجود نداشت، برای اینکه مثلا از شهر ووهان تا وقتی که یک مسافری بخواهد به ایران بیاید دوره نهفتگی‌اش طی و تکلیفش بین راه یکسره می‌شد؛ یا بهبود پیدا می‌کرد یا از دنیا می رفت، ولی اکنون مردم در کسری از ساعت از شرق عالم به غرب می‌روند و این تسهیل ارتباطات یک آسیب اینچنینی هم دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: به نظرم یک نکته معارفی که در این زمینه کمتر گفته می‌شود این که گاهی فلسفه برخی مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها این است که انسان ها توجهشان به مبدا و معاد بیشتر شود. ما معتقدیم که جهان هستی بر اساس یک حکمت اداره می‌شود پس در این بیماری‌ها هم علاوه بر عوامل انسانی، حکمت‌هایی وجود دارد.

وی با اشاره به آیه «فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ » در سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه خداوند می فرماید «ما آنها را دچار مشکلات می‌کنیم تا آنها تضرع کنند»، تضرع عامل رشد و کمال انسان‌ها است. در این گونه وقایع و حوادث اگر به فلسفه غایی و نهایی دقت کنیم می توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. توجه به حضرت حق تعالی، معاد و اینکه مسیری مقابل ماست که به مرگ ختم می‌شود و باید برای آن آماده باشیم، اینها نکات اخلاقی است که باید به آنها توجه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی درباره محدودیت‌های ایجاد شده برای تجمعات دینی اظهار داشت: خوشحالیم که جامعه بصیر و فهیم ایرانی با توصیه‌های بهداشتی بسیار خوب برخورد کردند و وقتی مطرح شد که احتمال شیوع بیماری در نمازجمعه به خاطر اجتماع مردم بالاست، نماز جمعه که از افتخارات نظام و انقلاب اسلامی است تعطیل می‌شود و مردم هم می پذیرند که دستورات و فرایض الهی می‌تواند در شرایط خاص به گونه دیگر انجام شود. یا محدودیت‌های دیگری را که اعمال می‌شود پذیرا هستند و توجه دارند که احکام شرعی در ظروف خاص به نحو خاص انجام می‌شود. البته این حرف نباید موجب تعطیلی برخی فرائض شود مثلا درباره احکام خاصه اموات باید حتما با رعایت مسائل بهداشتی، واجبات در این زمینه هم رعایت شود.

وی در پایان با انتقاد از هراس افکنی و ایجاد بیم بیش از حد متعارف در رسانه‌ها گفت: در رسانه ملی تقریبا از صبح تا شب بحث کرونا مطرح می‌شود و این مساله به خصوص برای کسانی که در منزل نشسته‌اند یک هراس دائمی را القا می‌کند در حالی که رسانه‌ها باید بیشتر امیددهی و اطلاع‌رسانی داشته باشد تا ترساندن از این واقعیت.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha