پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بیمار

حوزه/ در شرایط وجود بیماری های واگیردار و مسری شاید عیادت از بیمار جایز نباشد لکن شخص بیمار باید بداند که مورد ابتلای الهی قرار گرفته است و دارای چنان موقعیتی است که دعای وی در حق اشخاص به اجابت نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متاسفانه کشور ما نیز مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان، درگیر مبارزه با بیماری کرونا شده است و تعدادی از هموطنانمان به این بیماری مبتلا گردیده اند، به همین دلیل مناسب دیدیم که فرازهایی از کتاب مفاتیح الحیات تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی که به بیان برخی آداب تعامل با بیماران می پردازد، را از نظر بگذرانیم.

در بخشی از این کتاب گرانسنگ در این خصوص آمده است: بیماران از کسانی‌اند که خدا در قرآن به آن‌ها نظر رحمت کرده و برخی از تکلیف‌ها را از آنان برداشته یا به دوران بعد از بیماری موکول کرده است...[۱] همچنین درباره تعامل با بیماران توصیه‌های فراوانی از پیشوایان دین آمده که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود.

امام صادق (ع) فرمود: هرگاه به عیادت بیمار رفتید از وی بخواهید تا برایتان دعا کند، زیرا دعای او [در اجابت] همانند دعای فرشتگان است.[۲] و نیز در حدیثی از امام باقر علیه السلام ضمن اشاره به پاداش عیادت از بیمار به اجابت دعای وی در حق عیادت کننده آمده است که حضرت فرمود: هرکس برای خدا از بیماری عیادت کند آن بیمار چیزی برای عیادت کننده نمی‌طلبد جز آنکه خدا برایش برآورده کند.[۳]

البته در شرایط وجود بیماری های واگیردار و مسری شاید عیادت از بیمار جایز نباشد لکن شخص بیمار باید بداند که مورد ابتلای الهی قرار گرفته است و دارای چنان موقعیتی است که دعای وی در حق اشخاص به اجابت نزدیک است.

پاورقی:

[۱] . ﴿و مَن کانَ مَریضًا اَو عَلیٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّن اَیّامٍ اُخَرَ﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ ۱۸۵).

[۲] . إِذَا دَخَلَ أَحَدُکُمْ عَلَی أَخِیهِ عَائِداً لَهُ فَلْیَسْأَلْهُ یَدْعُو لَهُ، فَإِنَّ دُعَاءَهُ مِثْلُ دُعَاءِ الْمَلائِکَةِ (الکافی، ج۳، ص۱۱۷).

[۳] . مَنْ عَادَ مَرِیضاً فِی اللَّهِ لَمْ یَسْأَلِ الْمَرِیضُ لِلْعَائِدِ شَیْئاً إِلااسْتَجَابَ اللَّهُ لَه(ثواب الأعمال، ص۱۹۴).

منبع: کتاب مفاتیح الحیات؛ تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha