جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ عضو شورای راهبری سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی تصریح کرد: بی شک "مخاطب آزاری" به بهانه نشر اخبار مرتبط با شیوع ویروس کرونا، نقض اخلاق رسانه ای و مسئولیت اجتماعی به شمار می رود.

دکتر معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تاکید بر این که مدیریت رسانه ای در شرایط بحران باید به گونه ای باشد که ضمن اطلاع‌رسانی شفاف و رعایت اصل بی طرفی، اخبار و اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار افکار عمومی قرار دهد، اظهار داشت: در زمینه  انتشار اخبار مربوط به کرونا شفافیت در اطلاع رسانی و قوام یافتگی اخبار موضوعی فراتر از انتشار لحظه به لحظه اخبار فوت شدگان و از این دست امور است.

وی افزود: این مدل از کنشگری رسانه ها ضمن این که آثار روانی میان مدت و بلندمدتی روی افکار عمومی دارد، درگیرشدگان با بیماری و خانواده های آنها نیز را آزار می دهد و حال آن که مخاطب آزاری به بهانه نشر اخباری از این قبیل، نقض اخلاق رسانه ای و مسئولیت اجتماعی است.  

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران همچنین خوانش مستمر اخبار کرونا موجب تاثیرات بر حوزه شناختی افراد و رفتاری منفعلانه در برابر سیل اطلاعات دانست و گفت: قطعاً ارتقای مهارت های سواد رسانه ای در افراد می تواند رمزگشایی بهتر و دقیق تری را از پیام های رسانه ای موجب شود، چه آن که بی تردید خوانش مستمر اخبار موجب تاثیرات بر حوزه شناختی افراد و رفتاری منفعلانه در برابر سیل اطلاعات خواهد شد؛ اطلاعاتی که دانستن و ندانستن آن ها نیز تاثیر قابل تأملی بر وضعیت مخاطب ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بی اعتمادی عمومی، انحراف افکار عمومی از حقیقت و واقعیت به سمت دروغ و پاره حقیقت ها و سردرگمی رسانه ای مخاطبان از لطمات بی توجهی به آموزه های سواد رسانه ای به ویژه در بزنگاه هاست، ابراز داشت: در زمانه ای که با اشباع انواع رسانه و تولیدات رسانه ای روبرو هستیم، قطعاً مهارت زیست در فضاهای رسانه ای بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. حال اگر در شرایط بحرانی با سیل انواع اخبار و اطلاعات مواجه باشیم، این سواد رسانه ای است که همچون کلیدی راهگشا ما را در این فضای متکثر اطلاعات مصون می دارد.

وی تأکید کرد: در ایامی که کشور علاوه بر شیوع ویروس کرونا با شیوع ویروس اخبار جعلی، گمراه کننده و شایعات روبروست، سواد رسانه ای به عنوان واکسن مورد نیاز برای از بین بردن ویروس های مخرب رسانه ای می تواند به مدد آمده و امنیت روانی افکار عمومی را تامین کند.

این مدرس دانشگاه همچنین در تشریح نقش رسانه‌های جریان اصلی در ورود به هنگام و تولید محتوای موثر در خنثی سازی شایعات و اخبار جعلی و جریان‌سازی رسانه‌های خارج از کشور گفت: رسانه‌های جریان اصلی با ورود بهنگام و با تولیدات موثر رسانه‌ای می توانند نقش مهم و موثری را در خنثی سازی شایعات و اخبار جعلی و تولیدات رسانه‌ های معاند ایفا کنند، ضمن آن که به هر حال در زمانی که هجمه فیک ها و سیستم های رسانه ای برای مایوس و ناامیدسازی مردم برنامه ریزی شده، ورود دیرهنگام یا خنثی بودن رسانه های جریان اصلی خطایی راهبردی و حرفه ای است.

وی با اشاره به این که ایجاد مدیریت یکپارچه رسانه‌ای در کشور در شرایط بحران باید اولین و جدی ترین اقدام باشد، خاطرنشان کرد: در کنار این مدیریت واحد و یکپارچه، اقدامات هم سو و هم افزای رسانه ای میزان تاثیرگذاری تولیدات رسانه ای را بر افکار عمومی و در عین حال مدیریت صحیح افکار عمومی را با توفیقات بیشتری مواجه می کند.

عضو شورای راهبری سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی همچنین بر لزوم تدوین پیوست رسانه ای که منطبق بر استراتژی و سیاستگذاری های رسانه ای باشد، تاکید کرد و گفت: این پیوست رسانه‌ای باید خروجی اتاق‌های فکر و قرارگاه های رسانه‌ای باشد که در شرایط خاص ایجاد می شوند، ضمن آن که بی شک یاری گری سواد رسانه ای در تدوین سیاست های کلان رسانه ای می تواند مدیریت رسانه ای را موفق تر کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha