جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اضطراب کرونا

حوزه/ کارشناس ارشد مشاوره و روانشناسی درماندگی، هراس شدید و بیخیالی و انکار را دو طیف رفتاری متفاوت در واکنش به بحران کرونا دانست و گفت: با سطح اضطراب متوسط میتوان در پیشگیری از ابتلا به کرونا اقدامات اثربخشی انجام شود.

فاطمه خوش سخن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به واکنش های دو سویه نسبت به اهمیت و  توجه به مسئله پیشگیری از بحران کرونا اظهار داشت: حتما شما نیز کسانی را در اطراف خود دیده اید که بسیار ترسان و مضطرب به این همه گیری واکنش های حداکثری نشان داده اند و ناامیدی و ترس آنان را درمانده کرده است اما از طرفی واکنش های حداقلی را هم دیده اید ،افرادی که میخواهند نشان دهند هیچ اتفاق و تغییری رخ نداده یا خطری در میان نیست ، دورهمی خود را دارند ، پارک میروند و اصرار دارند که کارهای غیر ضروری را پیگیری کنند.

وی درماندگی، هراس شدید و بیخیالی و انکار را دو طیف رفتاری متفاوت در واکنش به بحران کرونا دانست و گفت: واقعیت اضطراب و هراس در رخداد های غیرقابل پیش بینی و کنترل، طبیعی است به خصوص این روزها ویروس کرونا ، بحرانی است  که غیرقابل پیش بینی بوده و فعلا کاملا قابل کنترل نیست .اگر سطح اضطراب متوسط باشد میتوانیم اقدامات اثربخشی انجام دهیم و با قبول هیجان درمانده، بی خیال و بی مسئولیت نباشیم.

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی با اشاره به بالا بودن سطح اضطراب در برخی افراد در این ایام ابراز داشت: در این موارد سطح شناخت مغز یا کورتکس که مسئول برنامه ریزی صحیح ، تصمیم گیری ، تفکر و حل مسئله است به شدت افت میکند. همچنین فاجعه سازی که یکی از باور های غلط یا خطاهای ذهنی میباشد شکل میگیرد .که در این روزها ما شاهد آن هستیم مثل؛ من  کرونا میگیرم و میمیرم و یا ، فرزندان من حتما به کرونا مبتلا میشوند .

خوش سخن ادامه داد: چسبیدن به این افکار و فکر کردن مداوم به آن ، سبب نوشخوار ذهنی شده و در نتیجه باعث بالا رفتن سطح کورتیزول میشود که در کاهش سطح سیستم ایمنی بدن فوق العاده نقش دارد و فرد را مستعد بیماری مینماید.

وی یادگیری مهارت های لازم جهت مهار استرس را مهم برشمرد و عنوان کرد: ما باید در این ایام دانش بهداشتی و پیشگیری خود را افزایش دهیم، اخبار را مدام پیگیری نکنیم ، از جمله آمار فوتی های این بیماری که میتواند ذهن فرد را اغلب اوقات روز درگیر کند و کم کم فرد دچار اضطراب و افت خلق و در ادامه افسردگی میشوند.

خوش سخن با اشاره به اینکه باید در این شرایط مسئولیت پذیر باشیم، افزود:  با توجه به اینکه در خانه ماندن یکی از مهم ترین راه های مقابله ای میباشد ، به این قضیه توجه بسیاری داشته باشیم، حمایت از دیگران، و در زمانی که نگرانی شدیدی داریم با یک روانشناس تماس بگیریم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha