جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله بحرالعلوم میردامادی

حوزه/ بنیانگذار مرکز جهانی ولی عصر و استاد حوزه با اشاره به شیوع کرونا در ایران و سراسر به ذکر مباحثی پیرامون نوع مواجهه با این بیماری و مباحث دیگر پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود بحرالعلوم میردامادی بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولی عصر(عج) و استاد حوزه علمیه نجف اشرف در گفتگو با خبرگزاری حوزه به ذکر مباحثی پیرامون مواجهه دین و فقه با مسایل مستحدثه این روزها پرداخت که در ذیل مشروح این گفتگو آمده است.

 از مشکله‌ این روزها یعنی ویروس کرونا که باخبرید، نظرتان پیرامون این موضوع چیست؟
 

 مشکله‌ ویروس کرونا و امثال آن به عفونت مغز مستکبرین برمی‌گردد، وقتی سلاطین و رؤسای جمهور به مرض غرور و استکبار مبتلا شدند، و عفونت جاه‌طلبی و دنیاخواهی مغز و قلبشان را فرا گرفت، آن وقت برای نابودی بشریت هر لحظه نقشه می‌کشند.
پروتکول‌های صهیونیسم را اگر مطالعه کنید می‌بینید آنها فقط خود را انسان می‌دانند، و در نظر آنها بقیه‌ مردم حیواناتی هستند که باید بوسیله‌ عوامل مختلف، نابود شوند.

 به نظر شما این نوع مشکلات و گرفتاری‌ها، آیا سزای اعمال بد انسانها محسوب می‌شود؟

 بله، این جهان کوه است و فعل ما ندا، ولی این گرفتاری‌ها برای بعضی امتحان است و برای بعضی وسیله‌ ساخته شدن، انسان در بلا می‌فهمد که مالک ملک و مبدأ قدرت، خداوند متعال است، در واقع بعضی اگر لیاقت داشته باشند ادب می‌شوند و توبه می‌کنند.
البته سزای اعمال بد، هم است، بعضی برای رسیدن به مال و مقام فریاد می‌زنند و رقیب خودشان را از صحنه خارج می‌کنند، ولی از یک امر به معروف و نهی از منکر دریغ می‌نمایند، اینها به قول قرآن ابکَم و گنگ هستند. و معلوم است قومی که امر به معروف و نهی از منکر نکند دچار عذاب می‌شود.
 

 در امر به معروف که به معنای تبلیغ و ترویج خوبی‌ها است، ترویج کدام دستور الهی لازم‌تر و ضروری‌تر است؟
پاسخ: ترویج و تبلیغ رهبری پیامبر صلّی الله علیه و آله و خاندان آن حضرت علیهم السلام خیری است که بقیه‌ خوبی‌ها را به دنبال دارد، حتی خیر بزرگ توحید را، بشریت باید از پیامبر و خاندان او یاد بگیرد، حالا چرا بعضی به جای ترویج ولایت و مهدویت، ترویج وهابیت می‌کنند، جای سؤال دارد! 


 بعضی اخیراً، با تبلیغات وسیع، به شهر مقدّس قم و حوزه‌های علمیه اهانت نموده‌اند، نظرتان در این مورد چیست؟
پاسخ: این کارها اتاق فکر دارد و بدون هدف نیست، شما تبلیغ ولایت را از حوزه‌های علمیه می‌شنوید، مبارزه با انحراف مبدأش قم مقدّسه است، اینجا طلاب با اهداف شیطانی مستکبرین و ایادی آنان آشنا می‌شوند، ردّ وهابیت، بهائیت، تصوّف و عرفانهای کاذب، اینجا تدریس می‌شود.
 

از گذشته‌ی قم بگویید.
پاسخ: قم، قدمگاه و آرامگاه مجاهدان راه خداوند از جمله حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است، اینجا آرامگاه بعضی از اصحاب ائمّه علیهم السلام و علما و مراجع بزرگ است، قم مأذنه‌ «أشهد انّ علیّاً ولیُّ الله» برای دنیا بوده است.
با این وصف می‌خواهید ایادی استعمار به قم خوش‌بین باشند، و به مدح این شهر بزرگ بپردازند؟! 
 

 پیرامون دین اسلام و همراهی آن با دانش، مطالبی را بیان بفرمایید.
 البته دین اسلام که می‌گویید، منظورتان نظام قرآن و عترت علیهم السلام است، بله‌، این دین همواره مشوّق علم بوده، آیات و روایات دلیل مطلب ماست، شما گفتار بعضی از مستشرقین و علمای اروپا مثل گوستاو لوبون فرانسوی را بخوانید، آنان اسلام را مبدأ علم برای جهانیان می‌دانند.
 

آیا اسلام در علم طب و دانش پزشکی دستور و برنامه دارد؟
پاسخ: بله، اسلام فقهش متضمّن یک زندگی همراه با سعادت است، وقتی می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»، پس اهل ایمان همه‌ی دستورات لازم برای یک زندگی سعادتمندانه را می‌توانند دریافت کنند، از جمله مسأله‌ی پیشگیری و درمان که در قرآن و روایات عنوان گردیده است.
 

 در این موضوع توضیح بیشتری بیان کنید.
وقتی قرآن کریم می‌فرماید: «وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا»، هم نظر به پیشگیری دارد و هم نظر به درمان. شما ببینید آیا «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا»، یک دستور بزرگ الهی در جهت پیشگیری و درمان نیست؟ 
پیشوایان معصوم علیهم السلام که مبیّن قرآن کریم هستند، بیش از این مقدار روایاتی که الان در دست ما است، پیرامون پیشگیری و درمان امر و نهی داشته‌اند، که در زمان منع حدیث و یا ازمنه‌ دیگر به دست مخالفین اسلام، بعضی از این دستورات از بین رفته است.
باید بدانیم که اسلام دین رهبانیت و گوشه‌گیری نیست، و همانطور که برای معنویت برنامه دارد برای مادیات و دنیای مردم هم برنامه‌ریزی کرده است.
مگر رسول خدا صلّی الله علیه و آله نمی‌فرمایند: الْعِلْمُ عِلْمَانِ، عِلْمُ الْأَدْیَانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَانِ، و مگر فقه اهل بیت علیهم السلام بر مطالب بهداشتی امر و نهی ندارد، و برای پیشگیری و درمان پافشاری و تأکید نمی‌کند؟!
 

پس چرا بلندگوهای دشمن عکس این مطلب را تبلیغ می‌کنند؟
پاسخ: شما خودتان می‌گویید بلندگوهای دشمن، از دشمن جز دشمنی انتظار نیست، متمدن‌های متوحّش و روشنفکرنماهایی که به مردارخواری عادت کرده‌اند، کجا دستورات قرآن و عترت علیهم السلام را در طبّ و پیشگیری و درمان می‌فهمند؟
 

این روزها بعضی تبلیغ می‌کنند که بین دستورات پزشکی و آموزه‌های دینی تعارض وجود دارد، در این باره چه می‌گویید؟
پاسخ این سؤال از مطالب گذشته معلوم گردید، گویندگان این مطلب یا اسلام را نشناخته‌اند و یا حقایق را می‌دانند ولی غرض‌ورزی می‌کنند، و به مأموریت استعماری خود ادامه می‌دهند، اسلام می‌گوید باید به توصیه‌های پزشک متخصّص و متعهّد توجّه بشود.
 

 بعضی مدّعی‌اند که اسلام می‌گوید وقت بیماری فقط دعا، کارساز است و نیازی به مراجعه به پزشک نیست؟
پاسخ: این عدّه فقط آیه‌ شریفه‌ی: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» را دیده‌اند، اما از آیات دیگر غفلت ورزیده‌اند، اسلام دستور العمل‌های دیگر هم دارد، یکی از آن دستورات این است که برای پیشبرد کارها و مبارزه با موانع زندگی به فرد بصیر و متخصّص رجوع کنید، و دعا پشتوانه‌ی رجوع ما به فرد متخصّص است، همانطور که با توکّل درس می‌خوانیم، با توکّل کار اقتصادی می‌کنیم، در این مورد هم با دعا و توسّل نزد طبیب می‌رویم، در واقع دعا رهگشای معنوی است، که باید با تلاش و رجوع ما به متخصّص همراه باشد.
البته بحث معجزه و شفا یافتن از طریق عنایات معصومین علیهم السلام جایگاه خودش را دارد و ممکن است بیماری، بدون طی کردن طریق طبیعی، شفا یابد. باید بدانیم انکار معجزه و کرامت اولیاء علیهم السلام به انکار قدرت خدای قادر بر می‌گردد.
منکرین اگر «إِنَّ اللَّهَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ» را قبول دارند، باید بدانند خداوند، قادر است نظر پیامبر و امام را کیمیا اثر و شفابخش کند، و ما ده‌ها و صدها بار این قدرت‌نمایی و اعجاز معصومین را دیده‌ایم.
 

در مورد عظمت تربت مقدّس کربلا توضیح بدهید.
پاسخ: قضیه‌ این خاک مقدّس یک قضیه‌ الهی و آسمانی است، برای همین کسانی که به وحی و عالم معنویّت معتقد نیستند، در قبول این مطلب به مشکل برخورد می‌کنند. بعضی مثل اینکه از قرآن هیچ خبری ندارند، مثلاً در مسأله‌ داستان گاو بنی اسرائیل، چگونه بعضی از اعضای بدن آن گاو حیات‌بخش گردید و شخص مقتول را زنده کرد، تا قاتل خود را معرفی نماید. (سوره‌ی بقره، آیه‌ی 73) و یا چگونه پیراهن حضرت یوسف علیه السلام باعث شفای چشم حضرت یعقوب علیه السلام گردید، (سوره‌ی یوسف، آیه 96)
در مورد تربت حضرت سیّد الشهدا علیه السلام کتاب کامل الزیارات و کتب روائی دیگر را بنگرید و نیز قضایای شگفت‌آوری را که از قداست و عظمت این خاک مقدّس خبر می‌دهد مطالعه کنید. واقعاً مسأله قابل انکار و خدشه نیست، ولی بعضی از افراد نادان و یا وهابی‌زده اصرار دارند که مساجد و خانه‌ها را از این تربت با برکت خالی کنند و مردم را از برکات مادّی و معنوی آن دور نمایند. 
بعضی ممکن است به نام رعایت بهداشت، به تربت کربلا اهانت کنند، اهل علم و مردم ولائی باید آنها را نصیحت نمایند. همه بدانند سجده بر تربت کربلا حجاب‌های معنوی را کنار می‌زند و باعث بالا رفتن عبادات می‌شود، استشفاء به تربت، زیارت اعتاب مقدّسه و مجالس عزاداری اهل بیت، مورد تأیید معصومین علیهم السلام است، همانطور که رعایت بهداشت و مواظبت در مسأله‌ی پیشگیری یک وظیفه‌ی دینی و اجتماعی است.
 

 در خاتمه موعظه‌ای را برای خوانندگان بیان بفرمائید.
موعظه، کار بزرگان دین است، ولی عرض می‌کنم که اولاً بدانیم دشمنان دین، عامل بیماری اعتقادی و اخلاقی هم هستند، و مهم این است که ما بلندگوی دشمن نشویم، و با تبلیغات مسموم همراهی نکنیم.
ثانیاً بیایید تصمیم بگیریم اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام را خوب بشناسیم، اگر شناختیم پاسخ دشمن را می‌دهیم و نجات غریق می‌شویم، یادمان باشد: در مواردی که علم پاسخگو نیست دین پاسخ می‌دهد، فقط تحقیق دقیق و همراه با صداقت می‌خواهد. امیدواریم خدای متعال به حق امام هفتم، حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام، سال جدید را برای مسلمانان و دوستان اهل بیت، سال سلامت و سعادت قرار دهد ان‌شاءالله.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha