جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فناوری اطلاعات

حوزه/ شمگانی از طراحی و راه اندازی سامانه آموزش آنلاین حوزه علمیه اصفهان به منظور برگزاری کلاس های غیرحضوری ویژه طلاب و اساتید با ظرفیت ۵۰۰ نفر به صورت همزمان خبر داد.

امین شمگانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، از طراحی و راه اندازی سامانه آموزش آنلاین ویژه اساتید و طلاب حوزه علمیه اصفهان خبر داد.

وی با بیان این که معاونت آموزشی به دنبال بروز بحران کرونا درخواستی از واحد فناوری اطلاعات مبنی بر طراحی پرتال آموزشی و برگزاری کلاس ها به صورت غیر حضوری و آنلاین نمود، اظهار کرد: به دنبال این درخواست، بررسی ها و مشورت هایی با مراکز آموزشی مختلف از جمله حوزه علمیه برادران قم، حوزه علمیه خواهران و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که از سامانه آموزشی آنلاین استفاده می کردند شد.

مسئول واحد فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان افزود: دو نرم افزار بین المللی که اکنون در سطح جهان برای برگزاری کلاس های آنلاین استفاده می شود مورد بررسی قرار گرفت و یکی از آنها را به دلیل مزایایی که داشت انتخاب شد.

شمگانی با تأکید بر امکانات پرتال آموزش مجازی، تصریح کرد: این پرتال علاوه بر برگزاری کلاس های آنلاین، امکان حضور و غیاب، ضبط کامل کلاس ها را نیز در اختیار دارد و هم چنین این سامانه حجم پایین اینترنت را استفاده می کند و به دغدغه کاربران در خصوص مصرف زیاد اینترنت در کلاس های آنلاین و ویدیوکنفرانس پاسخ داده است.

وی اضافه کرد: نرم افزاری که استفاده می شود به شدت پهنای باند کمی را مصرف می کند و در هر دقیقه کمتر از یک مگابایت هزینه اینترنت برای کاربر ایجاد می کند و لذا برای یک کلاس یک ساعته پیش بینی بر این است که برای هر طلبه حدود ۶۰ مگابایت مصرف اینترنت دارد.

مسئول واحد فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان  به ظرفیت تعداد کاربر آنلاین در این پرتال آموزشی اشاره کرد و گفت: پیش بینی بر این است که با توجه به پهنای باند و سخت افزاری که مرکز در اختیار دارد، این پرتال آموزشی ظرفیت ۵۰۰ کاربر آنلاین و همزمان را دارا است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این جلسه آزمایشی نیز با حضور مسئولان آموزش تشکیل شد تا از همین سامانه و به صورت غیرحضوری در کلاس شرکت نموده و آموزش نحوه استفاده از سامانه به آنها داده شد.

شمگانی عنوان کرد: اصل نرم افزار بین المللی است، اما بومی سازی شده است و در واقع دو سامانه وجود دارد که یک سامانه، آموزشگاه الکترونیک مجازی است که یکی از امکانات آن برگزاری کلاس آنلاین است و بین این دو سامانه از طریق وب سرویس ارتباط برقرار کردیم.

وی یکی دیگر از امکانات این پورتال آموزشی را تالار گفت و گو جهت بحث و تبادل نظر بین طلاب بیان کرد و ادامه داد: از امکانات این سامانه آموزشی این است که استاد می تواند خارج از ساعت کلاس محتوا بارگذاری کرده و به صورت آفلاین از سامانه استفاده کنند و مدیریت کلاس به طور کامل در دست استاد است و طلاب نیز می توانند به صورت پیام متنی خصوصی سؤالات خود را با استاد مطرح کنند.

شمگانی تاکید کرد: برای استفاده طلاب از این سامانه، چند فایل آموزشی را به صورت پی دی اف آماده سازی کرده ایم و هر مدرسه نیز یک نفر را به عنوان رابط انفورماتیک معرفی می کنند و علاوه بر آن ما نیز به عنوان تیم پشتیبانی در مرکز، پاسخگوی سوالات و نیازهای طلاب و اساتید و مسئولان آموزش هستیم.

وی تأکید کرد: طلاب می توانند با هماهنگی معاونت آموزشی  مرکزمدیریت حوزه علمیه اصفهان بحث و درس خود را با مراجعه با آدرس online.esfhozeh.ir را به صورت مجازی ادامه دهند، چه بسا در حال بررسی هستیم که بتوانیم امتحانات حوزه علمیه  را به این شکل برقرار کنیم.


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha