شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دیدار رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ نقش حوزه علمیه و روحانیون در کمک به بیماران کرونایی شاخص و مثال زدنی است که باید به صورت ویژه از آنان تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم امروز در دیداربا آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی قم در طول ایام شیوع کرونا در قم و کشور، به تشریح وضعیت فعلی بیمارستان های استان از نظر ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی پرداخت.

وی گفت: در عین حالی که ویروس کرونا یک ویروس جدید و پیچیده است، ما در بین پزشکان بیمارستانی و پرستارهایمان که در قم فعالیت دارند، خوشبختانه تلفاتی نداشتیم، چرا که آنان علی‌رغم حجم کار زیاد، مراقبت و رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت مورد توجه کامل بوده است و دلیل دیگر اینکه با وجود کوچکترین علائم در هر کدام از این عزیزان تحت قرنطینه قرار می گرفتند.

دکتر قدیر گفت: دپارتمان مربوط به بیماران واگیردار در وزارت بهداشت کم‌کم داشت به سمت تعطیل شدن می رفت، چرا که گفته می شد، اکنون دیگر بیماری واگیرداری وجود ندارد و وقتی این ویروس کرونا آمد واقعا عجیب بود.

وی افزود: اگر پیک کنترل‌شده و روند نزولی ایجاد شده را رها کنیم، دوباره ازنظر اپیدمی با پیک دومی مواجه می‌شویم که ممکن است شدیدتر باشد، بنابراین باید فاصله‌گیری اجتماعی و هوشمند جدی گرفته شود و نیز روند عادی سازی به صورت پلکانی باشد و این سخت‌گیری‌ها آرام‌آرام کم شود و شهر را رها نکنیم تا مردم یک‌باره از منزل بیرون نیایند چون این ویروس هنوز جوان است و ممکن است خود را بازسازی کرده و دوباره منشأ مشکل شود.

دکتر قدیر گفت: فاصله‌گذاری هوشمند درادارات مهم است و باید به افرادی که سن بالا، دیابت و بیماری ‌زمینه‌ای دارند مرخصی داده شود و من نیز هرجا می روم و کسی سرفه ای می کند به او می گویم کار خود را رها کند و به منزل رود و استراحت کند.

وی گفت: پمپ بنزین ها، سوپر مارکت ها، بانک‌ها و بیمارستان‌ها از اماکن پرخطری هستند که باید به خوبی در زمینه جلوگیری از شیوع کرونا توجیه شوند.

دکتر قدیر در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به آغاز هفته سلامت و نامگذاری روزی به نام هفته سلامت، روحانیون و طلاب، گفت: در اینجا لازم است از مراجع عظام تقلید، مدیر حوزه های علمیه و امام جمعه قم، حوزه علمیه، طلاب و گروه های جهادی که در عرصه های گوناگون در ایام کرونایی به بیماران و حتی اموات کرونایی خدمت ارائه کرده و می‌کنند، تشکر و تقدیر داشته باشم.
وی گفت: بیش از 130نفر از این طلاب و روحانیون جهادی در بیمارستان فرقانی سخت ترین کارها را انجام می دادند و یا در آرامستان بهشت معصومه(س) به غسل اموات کرونایی می پرداختند و ما معتقدیم که نقش روحانیون در کمک به بیماران کرونایی شاخص و مثال زدنی بوده و خواهد بود که باید از آنان به صورت ویژه تقدیر و تشکر کرد.

دکتر قدیر گفت: قم در تمام پروتکل های تحقیقاتی وزارت بهداشت شرکت داشت که مهم ترین آنان مربوط به داروهای جدیدی بود که وارد ایران شد و برای بیماران بدحال استفاده شد.

وی با اشاره به لزوم توانمندسازی مردم در بحث پیشگیری و مقابله با کرونا گفت: ما در کنار بحران کرونا، بحران های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و دیگر بحران ها را نیز  ‌پیش رو داریم که نیاز است به مردم کمک های مقتضی صورت گیرد لذا باید پکیج های اقتصادی، فرهنگی، هنری و... آماده شده و در اختیار مردم قرار گیرد تا آنها از نظر مباحث روحی روانی و اجتماعی آرامش کافی داشته باشند.
دکتر قدیر افزود: باید اقناع سازی خوبی برای مردم صورت گیرد تا مردم به ما اعتماد کرده و پروتکل های اعلامی از سوی وزارت بهداشت را رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خاطر نشان ساخت: در بحران شیوع عفونتهای واگیر، همه آحاد مردم مسئول می باشند و خوشبختانه نیز مردم در این مدت همکاری خوبی با مسئولین بهداشت استان داشتند که باید از آنان نیز تشکر کرد، ولی متاسفانه عده ای نیز فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند را رعایت نمی کنند که این مسئله می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
دکتر قدیر گفت: در این ایام کرونایی، ما ۴۲ جلسه مدیریت بحران در دانشگاه علوم پزشکی داشتیم و تیم پزشکی و پرستاری قم و همچنین پزشکان عمومی به صورت ویژه و فعال حضوری جدی در صحنه داشتند که باید از آنان نیز تشکر کرد.
وی افزود: ما تلاش کرده ایم در این مدت تهدید کرونا را تبدیل به فرصت کنیم، لذا بیمارستان امیرالمومنین(ع) تقریبا آماده بهره برداری است و همچنین چندین دستگاه پزشکی مدرن نیز با همکاری خیرین گرامی و مساعدت شخص محترم وزیر بهداشت و دولت برای بیمارستان های قم خریداری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha