سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
افشاگری روزنامه گاردین درباره کرونا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

گاردین اسناد محرمانه کرونا را منتشر کرد

روزنامه گاردین اسناد محرمانه‌ای را افشا کرده که در آن نشان می‌دهد از یک سال پیش به اعضای دولت انگلیس درباره همه‌گیری یک ویروس و پیامدهای فاجعه‌بار اجتماعی و اقتصادی آن هشدار داده است.در سند ۶۰۰ صفحه‌ای «ارزیابی تهدید امنیت ملی» سال ۲۰۱۹میلادی که توسط پاتریک والانس مشاور عالی علمی دولتی به امضاء رسیده، پیش‌بینی شده که حتی همه‌گیری خفیف این ویروس منجر به مرگ و میر ده‌ها هزار نفر در انگلیس می‌شود.بر همین اساس به دولت توصیه‌هایی شده از جمله اینکه انبار تجهیزات پزشکی و ملزومات محافظتی کادر درمانی را تکمیل کند، برای بازگرداندن اتباع انگلیسی گرفتار خارج از کشور در مدت شیوع بیماری و افزایش ناگهانی آمار مرگ و میر برنامه‌ریزی کند.در این سند همچنین پیش‌بینی شده که حدود ۵۰ درصد افراد جامعه به این ویروس مبتلا شده، کسب‌وکارهای تجاری به‌شدت آسیب دیده و سطح تقاضا از خدمات درمانی و مراقبت‌های اجتماعی سر به فلک می ‌کشد.سند یادشده همچنین سه موج همه‌گیری برای ویروس جدید را پیش‌بینی کرده که هر موج ۱۵ هفته طول کشیده و اوج هر موج در هفته ۶ تا ۷ رخ می‌دهد. بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته در این سند، بین ۴ تا ۶ ماه زمان برای تولید و توزیع واکسن موثر ویروس جدید زمان لازم است و در این مدت اقتصاد انگلیس ۲.۳۵ تریلیون پوند (معاد ۱۳۱ درصد تولید ناخالص داخلی) خسارت می‌بیند. تهیه ‌کنندگان این سند پیش‌بینی کرده‌اند که حتی پس از عبور از همه‌گیری ویروس، بازگشت به شرایط عادی و ترمیم زیرساخت‌های کشور ماه‌ها بلکه ممکن است سال‌ها زمان ببرد.دولت انگلیس صحت این سند را رد نکرده، بلکه یک سخنگو به روزنامه گاردین گفته است: پاسخ ما به همه گیری ویروس کرونا این بوده که اطمینان حاصل کنیم سازمان بهداشت ملی از تمام حمایت‌های لازم برای درمان بیماران برخوردار بوده و از افراد شاغل و شرکت‌های تجاری حمایت کنیم.دولت انگلیس به دلیل عملکرد ضعیف در نحوه مواجهه با همه‌گیری این ویروس، به ویژه در تامین تجهیزات پزشکی و لباس‌های محافظتی کادر درمانی، به‌شدت از سوی افکار عمومی تحت فشار قرار دارد. گزارش ها حاکی است که بیمارستان‌های این کشور به لحاظ تعداد، سرعت افزایش و وخامت حال بیماران، همچنین کمبود ظرفیت بیمارستان‌ها در حال انفجار هستند. پزشکان انگلیس چند پیش هشدار دادند که اگر ملزومات بهداشتی آن‌ها تامین نشود دست از کار خواهند کشید.انگلیس اکنون دوره اوج (پیک) همه گیری ویروس کرونا را سپری می‌کند و تاکنون بیش از ۱۹ هزار نفر در این کشور جان باخته‌اند.

ابهامات تعاملات مالی ترامپ با چینی‌ها جدی تر شد

یک شرکت فعال در حوزه مستغلات که ترامپ هم سهامدار آن است در سال ۲۰۱۲ برای تملک مجلل‌ترین برج زیر مجموعه ترامپ یک میلیارد دلار وام گرفته که ۲۱۱ میلیون دلار آن از بانک دولتی چین بوده است.در صورتی که ترامپ بتواند در دور دوم ریاست جمهوری رأی بیاورد، سررسید بازپرداخت این وام به خاطر برج این شرکت در منهتن که ترامپ ۳۰ درصد در آن سهم دارد، در اواسط دور بعدی ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود. با توجه به آن که ارزش این برج بالای یک میلیارد دلار ارزش دارد، سهام ۳۰ درصدی ترامپ در این برج یکی از ارزشمندترین دارایی‌های وی به شمار می‌رود. در زمان رقابت‌های انتخاباتی پیش از پیروزی به عنوان رئیس جمهور آمریکا،‌ تملک این برج توسط خانواده ترامپ سر و صدای زیادی بپا کرد، اما وام چینی‌ها برای تملک این برج گران قیمت در آن زمان مورد غفلت رقبای ترامپ قرار گرفت. حالا نکته مبهم اینجاست که در حالی که ترامپ جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا را گزینه مد نظر چینی‌ها و یک هدیه به حزب کمونیست چین عنوان کرده، ترامپ چه رابطه‌ای با بانک دولتی چین دارد؟اخیرا بانک دولتی چین اعلام کرده که سهم خود در فاینانس تخصیص داده شده برای خرید برج منهتن را چند هفته بعد از تخصیص آن در سال ۲۰۱۲ فروخته است. با این حال اما اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد حتی پس از فروش این فاینانس توسط بانک دولتی چین، این بانک همچنان یکی از تأمین کنندگان برج منهتن بوده است. بنا به سندی که از سوی دفتر مالی شهر نیویورک در سال ۲۰۱۷ منتشر شده، بانک چین یکی از طرف‌هایی بوده است که از برج مذکور منتفع بوده است. بانک دولتی چین گفته این یک اشتباه فنی است، اما در چند مرجع دیگر نیز نام طرف چینی به عنوان طرف‌های منتفع در برج یاد شده در منطقه منهتن به چشم می‌خورد.تاکنون مؤسسه ورنادو که ۷۰ درصد آن را در اختیار دارد، در مورد جزئیات این تعامل مالی اظهارنظر نکرده و کاخ سفید و سازمان ترامپ هم در این باره سکوت کرده‌اند.نکته اینجاست که ترامپ بارها با استناد به تعامل ۱.۵ میلیارد دلاری این بانک با شرکای پسر بایدن به نام هانتر به وی حمله کرده است. طرفداران ترامپ مدعی هستند که پسر بایدن چند هفته پیش از این تعامل مالی با پدرش در زمان معاونت ریاست جمهوری آمریکا به چین سفر کرده است. کمپین ترامپ تلاش می‌کند تا نشان دهد بایدن در مقابل چینی‌ها از موضع ضعف عمل می‌کند، اما اخیرا این حملات ترامپ از سوی طرف مقابل با روی کار آوردن برخی ابهامات نسبت به تعاملات متعدد ترامپ و زیر مجموعه‌های آن و طرف‌های چینی پاسخ داده شده است که البته همکاری ترامپ با چینی‌ها محدود به وام چند صد میلیارد دلاری برای خرید برج منهتن نبوده، بلکه در حال حاضر دو شرکت دولتی چینی در حال ساخت دو ملک لوکس در اندونزی و امارات برای ترامپ هستند. از طرف دیگر چین به ترامپ و دخترش که هم اکنون به عنوان مشاور رئیس جمهور فعالیت می‌کند، نشان تجاری اعطا کرده و جرد کوشنر هم به عنوان داماد ترامپ حداقل در یک معامله با سرمایه گذاران چینی دخیل بوده است.

استرالیا برای نجات آمریکا دست به تزریق شمش زد

بزرگترین معدن طلای استرالیا برای کاهش فشار ناشی از مشکلات عرضه طلا در بورس آمریکا تولید شمش یک کیلوگرمی خود را افزایش داده است.کاهش شدید سفرهای هوایی به علت شیوع کرونا، جت های مسافربری را زمین گیر کرده است. زمین گیر شدن این هواپیماها که اغلب برای حمل محصولات طلا و شمش طلا استفاده می شوند و همچنین اختلالات ظرفیت تولید طلا در آمریکا درپی شیوع کرونا در این کشور منجر به کمبود این شمش های مستطیل شکل در قراردادهای آتی  بازار کومکس نیویورک شده است.ریچارد هایز، مدیر عامل شرکت پالایش طلای پرث مینت در استرالیا می گوید: ما با تمام توان خود در حال تولید شمش طلا هستیم.وی افزود: در حال حاضر حدود هفت و نیم تن شمش طلا در هفته تولید می کنیم و به خوبی در معاملات ماه مه به فروش می رسانیم. بخش عمده این شمش های طلا سر از بازار کومکس نیویورک در می آورد و به مشتریان تحویل داده می شود.طی چند روز پرآشوب در اواخر ماه مارس، حق بیمه معاملات آتی نیویورک نسبت به معاملات لندن بیش از ۷۰ دلار افزایش یافت که این میزان بالاترین قیمت در طی چهار دهه اخیر بود.بر اساس این گزارش، اکنون تفاوت حق بیمه به حدود ۲۱ دلار کاهش یافته است، اما هنوز هم با زمان عادی که فقط چند دلار بود، فاصله دارد.شرکت مینت که در پاسخ به بحران عرضه، خط تولید شمش یک کیلویی را بازگشایی کرده است، پیش بینی کرده است که تقاضای بالا برای این محصول کوتاه مدت خواهد بود.

بورس تهران بازهم رکورد زد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش ۲۸۰۵۶ واحدی معادل ۳.۷۸ درصد به رقم ۷۶۹ هزار و ۹۸۸ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۲۷۸ واحدی به رقم ۹ هزار و ۳۵۱ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۷۴۷۳ واحدی معادل ۳.۷۸ درصد به رقم ۲۰۵ هزار و ۱۰۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۹۳۳۱ واحدی معادل ۳.۷۰ درصد، عدد ۲۶۱ هزار و ۳۸۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۶۲۰۲ واحدی معادل ۳.۷۰ درصد به رقم ۱۷۳ هزار و ۷۲۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۴۰۵۱ واحد افزایش معادل ۳.۶۲ درصد را رقم زد و به سطح ۹۷۵ هزار و ۹۰۱ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۹۱۵۲ واحد افزایش معادل ۳.۶۵ درصد به رقم ۵۴۴ هزار و ۶۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۰۱۰۹ واحد افزایش معادل ۳.۸۲ درصد همراه بود و عدد یک میلیون و ۶۳۴ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

واکسن احتمالی ترمز سقوط وال استریت را کشید

برخلاف دیگر بورس‌های جهانی، بورس آمریکا صعودی بود.در شرایطی که ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و شمار مبتلایان و قربانیان در جهان کماکان رو به افزایش است، تلاش ها برای یافتن واکسن کرونا بیش از پیش شدت گرفته است.  پس از آن که برخی از منابع خبری از بهبود شمار بالایی از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستانی در شهر شیکاگو پس از استفاده از یک داروی جدید خبر داده‌اند، اکنون واحد تحقیقات دارویی دانشگاه آکسفورد از آزمایش یک داروی جدید بر روی دو انسان پس از طی کردن موفق مراحل ابتدایی خبر داده است. در صورتی که نتایج آزمایشات موفق باشد، حدود شش ماه برای تولید محدود واکسن زمان لازم خواهد بود.در آسیا پیش بینی می شود رشد اقتصادی کشورها برای نخستین بار در طول ۶۰ سال اخیر وارد محدوده منفی شود. در چین بخش بزرگی از فعالیت‌های تولیدی در استان‌های مختلف از سر گرفته شده اما رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال برای نخستین بار در نیم قرن اخیر منفی شده است. کره جنوبی نیز اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه منتهی به مارس به منفی ۱.۴ درصد رسیده است.  کریستین لاگارد،  رئیس بانک مرکزی اروپا نسبت به کوچک شدن ۱۵ درصدی اندازه اقتصاد اروپا در نتیجه شیوع کرونا هشدار داده است. در شرایطی که مشخص نیست بازگشت به کار چه زمانی عادی خواهد شد، رشد اقتصادی کشورهای اروپایی به ویژه در اقتصادهای بزرگ تر با کاهش محسوس مواجه شده است؛ به ویژه در ایتالیا که اکنون میزان تولیدات صنعتی به کمترین سطح خود در طول ۱۱ سال اخیر رسیده و طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول اقتصاد این کشور حدودا یک دهم نسبت به اندازه سال قبل خود کوچکتر خواهد شد.در آمریکا نیز ایالت جیورجیا احتمالا به نخستین ایالتی تبدیل خواهد شد که محدودیت های رفت و آمد را لغو خواهد کرد هر چند که دونالد ترامپ از مخالفتش با انجام چنین کاری خبر داد. شهرداران برخی از شهرها در ایالت نوادا از جمله در لاس وگاس نیز خواهان بازگشایی کامل کسب و کارها شده اند. استن شیپلی، تحلیل گر اقتصاد کلان در موسسه " ورکر ای اس ای" گفت: سرمایه گذاران نسبت به تداوم شیب نزولی بیماری امیدوار شده اند اما تا زمانی که اقتصادها به طور کامل بازگشایی نشوند، از ثبت جهش های بزرگ خبری نخواهد بود. تداوم بسته نگه داشته شدن واحدهای اقتصادی در سراسر جهان باعث شده است تا شرکت های بزرگ از بانک ها و خودروسازها گرفته تا شرکت های هواپیمایی زیان های سنگینی را در صورت سود و زیان سه ماهه نخست امسال خود اعلام کنند و بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز با خطر ورشکستگی و اخراج نیروهایشان مواجه هستند.  در آلمان اتحادیه رستوران ها و هتلداری ها از دولت درخواست حمایت ۱۰ میلیارد یورویی برای جلوگیری از بیکاری بیش از ۲۰۰ هزار نفر شده است.هانا اندرسون، کارشناس ارشد بازار در بانک ' جی پی مورگان' گفت: کرونا کماکان اصلی ترین موضوع مورد توجه معامله گران است و هنوز زمان برگشت به وضعیت قبل از بحران مشخص نیست. در نتیجه یک روز شاخص صعودی شدن و روز دیگر شاهد نزولی شدن بازارها هستیم.  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از در نظر گرفتن یک بسته ۴۶۰ میلیارد دلاری برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد این کشور نظیر صنعت نفت و خطوط هوایی خبر داده و از طرف دیگر ورود مهاجران جدید به آمریکا را به مدت ۶۰ روز تعلیق کرده است. بانک مرکزی آمریکا نیز میزان خرید اوراق قرضه روزانه خود را به ۴۶ میلیارد دلار در روز افزایش داده که یکی از سنگین ترین مداخلات روزانه این بانک در قرن اخیر محسوب می شود.تاکنون بیش از دو میلیون و ۸۳۲ هزار و ۴۴۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۹۷ هزار و ۳۴۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۲ هزار و ۲۱۷ نفر، ایتالیا با ۲۵ هزار و ۹۶۹ نفر، اسپانیا با ۲۲ هزار و ۵۲۴ نفر، فرانسه با ۲۲ هزار و ۲۴۵ نفر و انگلیس با ۱۹ هزار و ۵۰۶ نفر بوده است.در قاره سبز، رهبران اتحادیه اروپا سرانجام بر سر ایجاد یک صندوق نجات یک تریلیون یورویی به توافق رسیدند هر چند اختلاف در جزییات باعث شد تا نهایی شدن آن به تابستان موکول شود. امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه با تایید اختلافات بین کشورهای اروپایی گفته است که هنوز بر سر اینکه این صندوق به اعضا وام بدهد یا به آن ها کمک هزینه مقابله با کرونا اهدا شود، اختلاف نظر داریم. وی فوک هاو، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه دی بی اس گفت: تا زمانی که اخبار متناقض باشند شاهد ادامه نوسانات بازار خواهیم بود. برای آن که روند بهبودی پایداری را شاهد باشیم باید از مرحله پیک بیماری عبور کنیم و اقتصادها را باز کنیم.

توییت جنجالی ترامپ روی نفت جواب نداد

رئیس جمهور آمریکا همواره با اعلام تصمیماتش از طریق توییتر، به تنشهای ژئوپلیتیکی به خصوص در منطقه خاورمیانه دامن زده و باعث صعود قیمتهای نفت شده است. به گزارش ایسنا، توییت دونالد ترامپ باعث شد روز پنج شنبه بهای معاملات نفت به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند و شاخص نفت آمریکا ۲۰ درصد صعود کرد. رئیس جمهور آمریکا در این توییت نوشته بود: به نیروی دریایی اجازه داده‌ام به قایقهای ایرانی که مزاحم کشتیهای آمریکایی می‌شوند، شلیک کنند. اما این افزایش قیمت دوامی پیدا نکرد. بازارهای نفت که روزهای پرالتهابی را سپری کرده و با معاملات پرنوسان روبرو بوده‌اند، به دنبال هر اتفاق و تحولی برای ایجاد امید جدید هستند و حتی یک بهبود قیمت موقتی هم برای آنها خوب به نظر می رسد.

هند فتیله نفتی عربستان را پایین کشید

راشاتودی گزارش داد که به دلیل کاهش شدید تقاضا برای نفت و بالا رفتن میزان ذخایر در جهان، حداقل سه پالایشگاه بزرگ هندی میزان واردات خود را در ماه می، از منطقه خاورمیانه از جمله عربستان سعودی کاهش می‌دهند. دو پالایشگاه بزرگ میزان وارداتش را از عربستان سعودی ۶۶ تا ۸۰ درصد در ماه می‌ کاهش خواهد داد. هند با ۱.۳ میلیون جمعیت، در پایان ماه مارس در قرنطینه هستند و تا سوم ماه می‌ ادامه خواهد یافت. بر اساس کاهش فعالیت‌های شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در هند، کاهش سوخت در این کشور که سومین وارد کننده بزرگ نفت خام در جهان است به شدت کاهش یافته بنابراین پالایشگاه‌ها میزان واردات خود را تعدیل کرده‌اند. از سوی دیگر، میزان ذخایر نفت آن‌ها هم تکمیل شده و به همین دلیل در بر تقاضای آن‌ها تاثیر گذاشته است.یک منبع آگاه اعلام کرد: برخی پالایشگاه‌های هند واردات خود را در ماه می ‌و آوریل لغو کردند. این منبع آگاه اعلام کرده قرار است پالایشگاه‌های هندی واردات نفت خام خود را در آینده انجام دهند. گفته شده که اوایل این ماه شرکت هندی اویل کورپ، که بزرگترین پالایشگاه نفتی این کشور به حساب می‌آید، از عربستان نفت وارد نخواهد کرد. مقامات نفتی این کشور اعلام کردند: با کاهش میزان تقاضا پالایشگاه نفت هند ۹۵ درصد ذخایر نفت خود را با حجم ۸۵ میلیون بشکه تکمیل کرده‌اند. بر اساس برآورد بلومبرگ، در دو هفته نخست ماه آوریل، میزان مصرف بنزین و نفت سیاه در این کشور، تقریبا به نصف رسیده است.

تصمیم بانک مرکزی کام لیر را تلخ کرد

همان طور که انتظار می‌رفت، بانک مرکزی ترکیه در نشست خود تصمیم گرفت تا نرخ بهره را با یک درصد کاهش به ۸.۷۵ درصد برساند. کمیته پولی بانک مرکزی در بیانیه‌ای به مناسبت هشتمین کاهش متوالی نرخ بهره در یک سال اخیر اعلام کرد که این بانک از تمامی ابزارهای موجود خود برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد ترکیه در برابر پیامدهای ویروس کرونا استفاده خواهد کرد. این تصمیم بانک مرکزی باعث رقم خوردن روز تلخ دیگری برای لیر شد تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود از اوت ۲۰۱۸ رسید. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۷۵ درصد صعود به ۶.۹۶۶ لیر رسید تا به این ترتیب کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی سه ماه نخست امسال از ۱۰ درصد فراتر رود و دلار به یک قدمی شکستن مرز روانی مهم هفت لیر برسد. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۲ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۵۰۵ لیر و هر پوند معادل ۸.۵۹۲ لیر اعلام شد.

آمار بیکارشدگان کرونایی در امریکا سر به فلک کشید

سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد که هفته گذشته تعداد آمریکایی‌هایی که بیکار شده و درخواست حمایت از بیکاری خود را به ثبت رساندند با نرخ بی‌سابقه تاریخی افزایش یافت و تعداد کل بیکاران ۵ هفته گذشته را به ۲۶.۴ میلیون تن رساند. طبق داده‌هایی که عصر پنجشنبه منتشر شد، در هفته گذشته ۴.۴ میلیون آمریکایی درخواست دریافت حقوق بیکاری از بیمه را به ثبت رسانده‌اند. محدودیت‌های وضع شده برای مقابله با ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را فلج کرده است؛ هرچند تعداد بیکاری در این هفته ۸۱۰ هزار نفر از هفته قبل کمتر شد، تعداد بیکاران پنج هفته اخیر با کل تعداد مشاغل اضافه شده در آمریکا از بحران اقتصادی بزرگ تا کنون برابر شد. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی کرده بودند این هفته ۴.۳ میلیون درخواست بیمه بیکاری در آمریکا به ثبت برسد.

آلومینیوم بازهم مرز های جهش را جا به جا کرد

سال گذشته آمار بسیار چشمگیر و مناسبی از رشد فعالیت و صنایع معدنی در کشور ارائه شد، اما در هیچ یک از آن‌ها آلومینیوم جایگاه مناسبی به دست نیاورده بود به عبارتی آلومینیوم به پاشنه آشیل چرخه کامل معدن و صنایع معدنی در کشور تبدیل شده بود.رایزنی‌ها برای حل مشکل تامین آلومینیوم ادامه داشت تا اینکه خبر افتتاح بزرگترین کارخانه تولید آلومینیوم در کشور را به ما دادند؛ صبح روز پنجشنبه آلومینیوم جنوب (سالکو) که از شرکت‌های زیر مجموعه ایمیدرو محسوب می‌شود توسط رئیس جمهور افتتاح شد که علاوه بر ایجاد رشد ۱۰۰ درصدی در ظرفیت تولید آلومینیوم کشور تا حدود زیادی این مشکلات را رفع خواهد کرد.سالکو یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید شمش آلومینیوم در کشور است که ظرفیت تولید این محصول را حدود دو برابر افزایش می‌دهد؛ این کارخانه با سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری ایجاد شده است که علاوه بر افزایش چشمگیر میزان تولید، باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۶ هزار و ۵۰۰ نفر می‌شود.بیشتر بخوانید: توسعه صنایع معدنی با تاکید بر نقشه راه معدن در سال جهش تولید.حسن روحانی رئیس جمهور در آئین بهره برداری از مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، گزارش تحولات عظیم کشور در حوزه صنایع معدنی را بسیار امیدوار کننده خواند و تصریح کرد: رساندن ایران از جایگاه هیجدهم به جایگاه چهاردهم جهان در تولید آلومینیوم وجایگاه‌های دهم در تولید فولاد و پانزدهم در تولید مس، بسیار حائز اهمیت است.او با قدردانی از همه متخصصان، مهندسین و کارگرانی که برای عمران و آبادانی ایران اسلامی می‌کوشند، گفت: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید است که ما تولید آلومینیوم را صددرصد افزایش دادیم که ۷۲ درصد افزایش مربوط به همین واحد است که در واقع امروز فاز اول آن افتتاح شد.افتتاح این کارخانه گامی بزرگ در تولید آلومینیوم محسوب می‌شود؛ صنایع بسیاری در به شمش‌های تولید شده در واحدهای آلومینیوم وابسته هستند که همگی دغدغه تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را دارند و افزایش تولید آلومینیوم کشور می‌تواند نوسد حل مشکل تامین مواد اولیه را به ان‌ها بدهد.

بازار مسکن هم کرونایی شد

بانک مرکزی ضمن انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ اعلام کرد: تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹، به ۱.۲ هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸۷.۸  و ۶۳.۷ درصد کاهش نشان می دهد که به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت ها در تهران در این ماه تأثیر جدی بر آن داشته است. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین ماه سال ۹۹ حاکی از آن است که از مجموع ۱۲۴۳ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۱.۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. در مجموع در مقایسه با فروردین ماه سال ۹۸، سهم واحدهای تا ۵ سال،۶-۱۰ سال و بیش از ۲۰ سال ساخت به ترتیب حدود ۱.۵، ۰.۵ و ۱.۹ واحد درصد افزایش یافته است.در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران، ۱۵۳.۰ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵.۷ درصد افزایش نشان می دهد. در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۳۱۳.۲ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۷۴.۱ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۹۸ به ترتیب ۲۹ و ۵۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در فروردین ماه سال ۹۹ نشان دهنده رشد به ترتیب معادل ۲۸.۷ و ۳۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل می باشد.گفتنی است، «گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹»، برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده می‌شود.

سهام عدالت از ریل خارج شد

تیرداد احمدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به روی آوردن مردم به سرمایه‌گذاری در بورس تهران، آیا رکوردشکنی پی ‌درپی بورس تهران خوب بوده یا شاخص بورس دارای حباب است، اظهار داشت: اقبال مردم به بازار سرمایه خوب است، اما اگر۲ میلیون کد بورسی شرکت کننده در عرضه تاریخی شستا کردند با جمعیتی حدود ۸۵ میلیون نفری ایران اگر مقایسه شود، حدود ۲.۵ درصد جمعیت در این عرضه اولیه بزرگ شرکت کرده‌اند، بنابراین ظرفیت برای عمومی‌سازی اقتصاد و مشارکت مردم همچنان وجود دارد.وی گفت: نکته بعدی این است که رشد شاخص‌ها به نوبه خود اهمیتی ندارد و هدف از مشارکت مردم در بورس و رشد حجم معاملات بورس، رشد بازار اولیه و رونق تولید است، زیرا بورس به عنوان بازار ثانویه می‌باید محرک تقویت بازار اولیه و تامین مالی تولید در اقتصاد باشد.احمدی ادامه داد: اگر برای پویایی اقتصاد به یک بازار بورس پررونق ،جذاب و نقدشونده نیاز  داریم، برای این است که سرمایه‌گذاری در بازار اولیه یعنی در جایی که منابع مالی به بخش اقتصاد سرازیر می‌شود، جذابیت ایجاد کند.احمدی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ سهم پتروشیمی زیر هزار تومان در بازار وجود ندارد، گفت: اگر امروز سهام یک پتروشیمی پذیره نویسی جهت تاسیس شود ، خریداران آن مطمئناً سود می‌کنند و با خرید سهام و تامین مالی آن طرح، بخش واقعی اقتصاد پویا می شود، اینجاست که رکوردشکنی بورس باعث می شود، بازار اولیه یعنی سرمایه‌گذاری واقعی رونق بگیرد و تولید بیشتر شود.احمدی در پاسخ به این پرسش که برای مشارکت عامه مردم آیا نباید تعداد کارگزاری‌های بورس و ایستگاه‌های معاملاتی بیشتر شود و آیا انحصار در مجوز کارگزاری‌ها وجود دارد، گفت: وقتی می‌گوییم عمومی‌سازی اقتصاد، نمی‌توان انتظار داشت که همه مردم در روستاها کد بورسی داشته باشند، بلکه دارایی‌ها را باید به سهام عدالت متعلق ۵۰ میلیون ایرانی اضافه کنیم و اصلاح ساختار سهام عدالت صورت گیرد.وی در پاسخ به این پرسش که سهام عدالت هم بعداز ۱۳ سال قرار است به صورت ETF صندوق قابل معامله بورسی انجام شود که مدیریت آن در دست دولت باقی می‌ماند و آیا با هدف قانون‌گذار یعنی مشارکت مردم در اقتصاد تناقض ندارد، گفت: در این زمینه ۲ سیاست کلی وجود دارد، یکی در سیاست های کلی اصل ۴۴ که هدف از خصوصی‌سازی، رفع تصدی دولت است و دیگری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر عمومی‌سازی، مقاوم‌سازی و مردمی‌سازی اقتصاد است. این کارشناس بازار سرمایه گفت: ترکیب این ۲ سیاست باید به درستی انجام شود، در حال حاضر سهام عدالت از ریل خود خارج شده است چون تبدیل به یک مال راکد و غیرقابل معامله و نیز غیر بهره‌ ور و منفعل شده است.وی افزود:‌ مردم در اقتصاد باید شرکت کنند، اگر مردم سهامدار باشند، فردا عده‌ای بخواهند در خیابان‌ها اغتشاش کنند، امنیت اموال و دارایی‌های عمومی و مردمی به خطر می‌افتد و اقشارو اصناف جلوی اغتشاشگران را می‌گیرند و می‌گویند چرا می‌خواهید به سرمایه  ما آسیب وارد کنید، یعنی احساس تعلق و مالکیت در مردم بیشتر می‌شود.احمدی اضافه کرد: مثلاً اگر مردم سهامدار پالایشگاه باشند، وقتی قیمت بنزین بالا می‌رود درست است از یک طرف هزینه مصرفی شان بالا می‌رود، اما اگر سهامدار باشند، منفعت این افزایش قیمت به جیب آنها هم می‌رود. یا به عنوان مثال اگر نرخ مکالمات تلفن بالا برود، سهامداران شرکتهای مخابراتی هم سود می‌گیرند. این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرفی مردم نباید همیشه فکر کنند که دولت همه چیز را برای‌شان فراهم کند. از یک رئیس جمهور آمریکا پرسیدند برای کشور چه می‌کنید؟ او هم گفت شما مردم برای کشور چه می‌کنید؟ یعنی اینکه باید با کمک مردم اقتصاد کشور را پویا کرد.احمدی در مورد اینکه آیا باید انحصار مجوز کارگزاری‌ها که در حال حاضر فقط ۱۰۸ کارگزاری وجود دارد شکسته شود، گفت: به طور کلی هرگونه انحصار مخرب است و در همه جای دنیا ساختارهای مالی محدودیت ندارند، بلکه زنده نگه داشتن ساختار مالی بسیار سخت است. یعنی ممکن است در کشورهای دیگر به راحتی بتوانیم‌، بانک احداث کنیم اما کسی پولش را به شما نمی‌سپارد. درمورد کارگزاری‌ها هم باید امکان ایجاد کارگزاری جدید وجود داشته باشد، اما کسی که کیفیت و حداقل استاندارد را ندارد، لغو مجوز شود نه اینکه مجوز کسب و کار راکد را به مبلغی گزاف واگذار کند.وی افزود: در حال حاضر برخی کارگزاری‌های قدیمی که نمی‌توانند با شرایط روز خود را وفق دهند مجوز کارگزاری خود را می‌فروشند. باید رفع موانع کسب و کار انجام شود و کارگزاری‌ها به وظیفه اصلی خود بپردازند و اگر کسی نتوانست با شرایط جدید خود را به‌روز کند، به ناچار باید حذف شود. این کارشناس بازار سرمایه همچنین در مورد بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس گفت: گرچه شاخص‌ها همگن نیستند، اما وقتی شاخص کل از حدود ۲۰۰ هزار واحد به حدود ۶۹۰ هزار واحد طی یکسال افزایش یافته، یعنی به طور میانگین بازدهی بورس ظرف یک سال سه برابر شده است.

لیمو شیرین و ترش از صادرات جا ماندند

سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در نامه ای به مدیرکل امور صادرات گمرک ممنوعیت صادرات لیمو شیرین و ترش و کش قیطانی را که مورد نیاز بیماران و از مصوبات ستاد مقابله با بیماری کرونا است را اعلام کرد.در این نامه آمده است: به پیوست تصویر نامه شماره ۶۰/۲۷۴۸۲ مورخ ۱۳۹۹/۱/۲۴ و ضمائم آن صورتجلسه دوازدهمین جلسه ستاد مقابله با بیماری کرونا ارسال می گردد. ضمنا خاطرنشان می سازد قبلا طی هامش نامه صدر الذکر به آن گمرک ارسال شده است.لذا خواهشمند است دستور فرمایید به جهت از حمایت از تأمین و توزیع کالاهای مورد نیاز بیماران تا پایان اردیبهشت ماه سالجاری از صدور لیموشیرین و لیموترش تازه و کش قیطانی برای تولید ماسکهای التراسونیک تحت ردیف تعرفه های ۵۸۰۶۲۰۰۰ و ۵۶۰۴۱۰۰۰ ممانعت بعمل آید.

فرانسه در مناقشه آمازون طرف کارگرها را گرفت

دادگاهی در فرانسه درخواست تجدیدنظر آمازون برای تغییر در رأیی که در کالاهایی که آمازون امکان تحویل آنها را دارد، محدودیت اعمال می‌کرد را رد کرد.اتحادیه‌های کارگری نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی در انبارهای آمازون در فرانسه اعتراض داشته و به همین دلیل دادگاه حکم داده بود که آمازون باید در تحویل کالاهای خود محدودیت اعمال کرده و فقط کالاهای ضروری را به فروش برساند.بر اساس حکم دادگاه، شرکت فروش اینترنتی آمازون آمریکا باید در فرانسه کالاهای مربوط به فناوری اطلاعات، اقلام بهداشتی،‌ محصولات غذایی و غذای حیوانات خانگی را به فروش برساند. این حکم برای بسیاری از شرکت‌هایی که زیر مجموعه آمازون در حال فروش محصولات خود به صورت اینترنتی هستند،‌ زیانبار خواهد بود. در شرایط کنونی آمازون با اتحادیه‌های کارگری خود هم در اروپا و هم در آمریکا به شدت درگیر است؛ در حالی که فروش این شرکت آمریکایی به خاطر شیوع کرونا به میزان قابل توجهی افزایش یافته، اما کارگران آن نسبت به اجرای برخی سیاست‌ها از جمله سیاست‌های مرتبط با پروتکل‌های بهداشتی در انبارهای زیر مجموعه آن به شدت معترض هستند.یکی از اتحادیه‌های کارگری در فرانسه گفته این که آمازون یک شرکت بزرگ آمریکایی است به این معنا نیست که می‌تواند از کمک به عبور از بحران کرونا بگریزد. این شرکت بالاتر از قانون اساسی نیست.

ترامپ پست آمریکا را تهدید کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شرکت پست آمریکا را تهدید کرد در صورتی که هزینه ارسال مرسوله‌های پستی برای شرکت‌های اینترنتی را افزایش ندهد،‌کمک‌های فدرال به آن را متوقف می‌کند.این مسئله انتقادات جدی را علیه رئیس‌جمهور آمریکا برانگیخته است چرا که منتقدان می‌گویند افزایش قیمت خدمات پستی، به بالا رفتن هزینه خرید مصرف کنندگان آمریکایی که در شرایط شیوع کرونا، به سمت خرید  اینترنتی،‌ روی آورده‌اند، منجر خواهد شد.ترامپ، مدت‌هاست که مدعی است پست آمریکا پول کمی را برای ارائه خدمات به شرکت‌های خرده فروشی نظیر آمازون، دریافت می‌کند.جف بزوس، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت آمازون، در عین حال مالک روزنامه واشنگتن پست نیز هست، که ترامپ مدعی است این روزنامه، خبرها را به صورت ناعادلانه علیه دولت آمریکا، پوشش می‌دهد.ترامپ می‌گوید: هزینه خدمات پستی به یک شوخی تبدیل شده است چرا که آنها، مرسوله‌های شرکت آمازون و دیگر شرکت‌های فروش اینترنتی را،‌ جابجا کرده و هر دفعه که این خدمات را ارائه می‌کنند، در قبال انجام آن ضرر می‌کنند.رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است دفاتر پست باید هزینه ارسال بسته‌های شرکت‌های اینترنتی را، به ۴ برابر افزایش دهد.

شروط ورود مسافران هوایی به ایران اعلام شد

سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری اعلام کرد: مسافران پروازهای خارجی برای ورود به ایران باید تعهدنامه پیش بینی شده را تکمیل کرده و مفاد آن را به طور کامل رعایت کند.رضا جعفرزاده اظهار کرد: همه مسافران هوایی که قصد ورود به ایران را دارند باید تعهدنامه‌ای که برای آنها پیش بینی شده است را پر کند تا متوجه شویم آیا بیماری دارند یا خیر.وی افزود: در این تعهدنامه آمده است که این مسافران باید برای تست بیماری کووید ۱۹ همه همکاری‌های لازم را با کادر درمانی انجام دهند همچنین متعهد می‌شوند از زمان ورود تا مشخص شدن جواب آزمایش باید در اسکان شخصی خود را که قبل در این تعهدنامه اعلام می‌کنند، بماند.سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری ادامه داد: از آن جای که ممکن است برخی مسافران مشکوک بوده یا آن که جواب آزمایششان مثبت باشد باید همه مسافران تا مشخص شدن جواب آزمایش در اسکان شخصی‌شان بماند و اگر فردی از این مسافران جواب آزمایشش مثبت باشد باید در این تعهدنامه بپذیرد که ۱۴ روز در قرنطینه بماند.  همچنین مسافر مورد نظر اظهار می‌کند شرایط قرنطینه را در پورتال وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مطالعه و از شریط آن اطلاع کامل دارد.به گفته جعفرزاده مسافر وارد شده به کشور نیز باید تعهد کند اطرافیانش حداکثر همکاری را در طول اسکان شخصی اولیه و قرنطینه احتمالی ۱۴ روزه با نمایندگان وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی خواهند داشت.وی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز شیوه نامه‌ای به همه شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها، کادر پروازی، کلیه خلبان‌ها و پرسنلی که در حوزه خدمات پرواز کار می‌کند، مسوولان پایگاه‌های بهداشت فرودگاه‌ها و تعمیر و نگهداری هواپیما و غیره ابلاغ کردیم و همه آنهای که این شیوه نامه به دستشان رسیده لازم است آن را اجرایی کند. اگر یکی از این زیر بخش‌های صنعت حمل و نقل هوای شیوه نامه را رعایت نکند ابتدا شامل تذکر کتبی و ارسال مستندات می‌شود و در صورت تکرار می‌تواند منجر به اعمال محدودیت برای آن بخش شود.

صادرات غیرنفتی ۴۱ میلیارد دلار را رد کرد

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود جزییات تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۸ را منتشر کرده که نشان‌دهنده صادرات ۴۱.۴ میلیارد دلاری در سال گذشته است.براین اساس ایران در طول این مدت تجارت خارجی خود را از مرز ۸۵ میلیارد دلار عبور داد که از این عدد ۴۱.۴ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۴۳.۷ میلیارد دلار مربوط به واردات می‌شود.به این ترتیب تراز تجاری ایران در این سال منفی ۲.۴ میلیارد دلار شده این در حالی است که تراز تجاری در سال ۱۳۹۷ مثبت ۱.۵ میلیارد دلار بوده است. طبق آمارهای ارائه شده در این گزارش وزن صادرات ایران در این سال ۱۳۴ میلیون تن بوده و وزن واردات نیز از مرز ۳۵ میلیون تن عبور کرده است.به این ترتیب ارزش صادرات ایران کاهش هفت درصدی را نشان می‌دهد ولی از نظر وزنی صادرات بیش از ۱۳ درصد رشد کرده است. علت کاهش ارزشی صادرات تغییر در قیمت مبنای کالاهای صادراتی در گمرک بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ به اجرا درآمد.واردات ایران نیز از نظر ارزشی رشد ۱.۳ و از نظر وزنی رشد ۹.۳ درصدی را به ثبت رسانده است.متوسط قیمت صادراتی ایران در سال ۱۳۹۸، ۳۰۹ دلار به ازای هر تن بوده است که کاهش ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.بررسی عملکرد تجاری ایران در ۱۲ ماه سال گذشته نیز حاکی از آن است که بیشترین صادرات با ۵.۹ میلیارد دلار در ماه اردیبهشت به ثبت رسیده و پس از آن آذرماه با ۴.۹ میلیارد دلار قرار دارد.کمترین صادرات به فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ با ۲.۵ میلیارد دلار اختصاص یافته که علت این کاهش وقوع سیل در تعدادی از استان‌های کشور در دوره مورد بحث بود. همچنین در اسفندماه سال ۱۳۹۸ صادرات ایران به عدد ۲.۸ میلیارد دلار رسیده که تاثیر شیوع ویروس کرونا را نشان می‌دهد.در حوزه واردات نیز در اردیبهشت‌ماه ۴.۴ میلیارد دلار واردات به ثبت رسیده که بالاترین آمار را نشان می‌دهد. همچنین فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ با ثبت واردات ۲.۳ میلیارد دلاری پایین‌ترین تجارت را به خود اختصاص داده است.اتاق بازرگانی تهران اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران را نیز بررسی کرده که براین اساس چین با واردات بیش از ۹.۵ میلیارد دلار کالا به تنهایی ۲۳ درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. پس از آن عراق با حدود ۹ میلیارد دلار، ترکیه با حدود پنج میلیارد دلار، امارات متحده عربی با حدود ۴.۵ میلیارد دلار و افغانستان با حدود ۲.۳ میلیارد دلار اصلی‌ترین واردکنندگان کالا از ایران بوده‌اند.در این میان واردات ترکیه از ایران رشدی ۱۱۱ درصدی داشته که نشان می‌دهد این همسایه غربی در سالی که گذشت خود را به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران مطرح کرده است. همچنین واردات چین از ایران نیز در سالی که گذشت افزایشی ۲.۵ درصدی را به ثبت رسانده است.در حوزه واردات کالا نیز از عدد ثبت شده بیش از ۱۱ میلیارد دلار معادل ۲۵ درصد از کل واردات ایران از چین صورت گرفته که افزایشی ۷.۷ درصدی را نشان می‌دهد. پس از آن ایران حدود ۲۰ درصد از واردات خود را از امارات متحده عربی، ۱۱درصد را از ترکیه، ۸.۴ درصد را از هند و ۴.۸ درصد را از آلمان وارد کرده است.در جدول صادرکنندگان کالا به ایران در کنار چین صادرات ترکیه حدودا ۹۰ درصد افزایش یافته و امارات متحده عربی و هند نیز به ترتیب ۳۴ و ۳۳ درصد صادرات بیشتر به ایران داشته‌اند، اما صادرات آلمان به ایران کاهشی ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد که تحت تاثیر تحریم‌های یک جانبه آمریکا رخ داده است.ترازهای تجاری ایران با امارات متحده عربی و چین منفی بوده اما تراز تجاری منفی با ترکیه در سال ۱۳۹۷ در سالی که گذشت، مثبت شده است.

صنعت رکورد برق را شکست

آمار تفصیلی صنعت برق ایران در سال ۹۸ حاکی است مصرف برق مشترکان صنعتی در سال گذشته با ۰.۷ درصد رشد به ۳۴.۷ درصد رسید که بالاترین سهم مصرف مشترکان برق در سال رونق تولید محسوب می‌شود. مطابق این آمار، شاخص متوسط مصرف برق مشترکان ۷۴۱۲ کیلووات ساعت اعلام شده که نسبت به سال قبل آن ۱۳۵ کیلووات ساعت رشد نشان می‌دهد، همچنین متوسط مصرف برق مشترکان خانگی با ۶۸ کیلووات ساعت افزایش از ۲۹۶۰ کیلووات ساعت در سال ۱۳۹۷، به ۳۰۲۸ کیلووات ساعت در سال گذشته رسید.این گزارش همچنین از بهبود روند مصرف برق در بخش روشنایی معابر کشور حکایت دارد و سهم مصرف در این بخش با ۰.۱ درصد کاهش از ۱.۹ درصد سال ۱۳۹۷ به ۱.۸ درصد در سال گذشته رسید و مصرف برق سایر مصارف با ۰.۱ درصد افزایش، رشد ۷.۴ درصدی نشان می‌دهد و همچنان به‌طور متوسط رشد ۰.۱ درصدی این بخش طی ۱۰ سال گذشته تداوم دارد.آمار تفصیلی صنعت برق در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد سهم مصرف برق مشترکان کشاورزی ۰.۵ درصد کاهش داشته که نسبت به کاهش متوسط ۰.۲ درصدی مصرف این بخش طی ۱۰ سال گذشته، کاهش بیشتری نشان می‌دهد و درعین حال سهم برق مصرفی مشترکان صنعتی با ۰.۷ درصد رشد نسبت به سال ۹۷، به ۳۴.۷ درصد رسید.رشد مصرف این بخش مهم تولیدی طی سال ۹۸ در مقایسه با متوسط مصرف ۱۰ ساله ۱۳۸۷ تا  ۱۳۹۷ نیز به میزان ۰.۵ درصد افزایش یافته که نشان از رونق بخش صنعت در سال گذشته دارد.

دوران طلایی سفرهای هوایی ارزان به پایان رسید

مدیر ارشد اجرایی سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی یاتا (IATA) به تازگی اعلام کرده که اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیماها به معنای پایان دوران سفرهای ارزان هوایی خواهد بود.الکساندر دژونیاک، مدیر ارشد اجرایی سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی یاتا (IATA) به تازگی از تاثیر و تبعات منفی شیوع گسترده ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی سخن گفته و خاطرنشان کرده اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماهای فعال در خطوط هوایی سراسر جهان به این معناست که دوران طلایی سفرهای ارزان هوایی به پایان رسیده است.طبق گزارش وب سایت businesstraveller، وی ضمن لزوم اجرای این طرح به منظور قطع زنجیره انتقال و انتشار ویروس خطرناک و مرگبار کرونا در هواپیما، افزود: شرکت‌های هواپیمایی با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به شدت ضرر و زیان خواهند دید چراکه مجبورند برای هر پرواز هزینه بیشتری بپردازند و درآمدزایی و سودآوری کمتری داشته باشند.وی در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: به عبارتی دیگر باید گفت در صورتی که مسافران بخواهند با همان قیمت قبلی بلیط هواپیما تهیه و خریداری کنند، این امر برای شرکت‌های هواپیمایی که هم اکنون مجبورند حدود حداقل یک سوم از ظرفیت هواپیماهای خود را خالی بگذارند و بلیطی برای آنها به فروش نرسانند، غیر ممکن خواهد بود. بنابراین طبیعی است که به منظور کسب حداقل سودآوری و در آمد زایی، قیمت بلیط هر صندلی برای پرواز و سفرهای هوایی را حدوداً ۵۰ درصد افزایش خواهند داد و این بدان معناست که دوران طلایی سفرهای ارزان قیمت هوایی به پایان خود نزدیک شده است.دژونیاک همچنین تاکید کرد که صنعت هوایی هم اکنون در میانه بحران کرونا قرار دارد و به نظر می رسد که تا چند ماه آینده مسافران و شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان همچنان تحت تاثیر شدید شیوع گسترده و ویروس کرونا و تبعات منفی آن قرار بگیرند.همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان بسیاری از ایرلاین ها به منظور جلوگیری از انتشار بیشترین ویروس و همچنین حفظ سلامت و بهداشت جامعه، پروازهای خود به مناطق گسترده‌ای از جهان که هم اکنون با کرونا به شدت درگیرند، را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و به حالت تعلیق درآورده‌اند. همین لغو پروازها موجب شده که شرکت‌های هواپیمایی ضرر و زیان‌های مالی گسترده‌ای را متحمل شوند و بسیاری از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آنها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد. بسیاری از هواپیماها نیز هم اکنون در فرودگاه های بزرگ و پر تردد جهان زمین گیر شده‌اند.همه این مسائل موجب شده که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی، صدمات وارده از سوی شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری را به حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلوی ایالات متحده آمریکا تشبیه کنند که البته به عقیده آنها آسیب های این ویروس خطرناک به مراتب بسیار بیشتر و گسترده تر خواهد بود به گونه‌ای که انتظار می‌رود شیوع کرونا در جهان عنوان بزرگترین کابوس برای ایرلاین‌ها را به خود اختصاص دهد.

بدهکارترین کشورهای اروپایی معرفی شدند

متوسط نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا به ۷۷.۸ درصد کاهش یافت.به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، تا پایان سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ متوسط نرخ بدهی های دولتی به تولید ناخالص داخلی در سطح ۱۹ کشور عضو منطقه یورو از ۸۵.۹ درصد در سه ماهه سوم به ۸۴.۱ درصد کاهش پیدا کرد. این کاهش در سطح اتحادیه اروپا محسوس تر بوده و از ۷۹.۳ درصد در سه ماهه سوم به ۷۷.۸ درصد در سه ماهه منتهی به دسامبر رسیده است.از میزان بدهی‌های فوق ۱۵.۵ درصد بدهی‌های دولتی در سطح منطقه یورو و ۱۳.۴ درصد بدهی ها در سطح اتحادیه اروپا به شکل وام بوده است. وام درون اتحادیه‌ای نیز که به شکل وام یک دولت عضو به دولت دیگر پرداخت شده است در سطح منطقه یورو ۲.۲ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۱.۷ درصد اندازه گیری شده است.در بین کشورهای عضو، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در ۲۴ کشور کاهش و در سه کشور لوکزامبورگ، لیتوانی و رومانی افزایش داشته است. بیشترین کاهش این نسبت مربوط به ایرلند، بلژیک و پرتغال بوده است.بالاترین نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در سطح اتحادیه اروپا مربوط به یونان با ۱۷۶.۶ درصد، ایتالیا با ۱۳۴.۳ درصد و پرتغال با ۱۱۷.۷ درصد بوده است. از سوی دیگر کمترین نسبت بدهی به اندازه اقتصاد نیز در استونی با ۸.۴ درصد، بلغارستان با ۲۰.۴ درصد و لوکزامبورگ با ۲۲.۱ درصد ثبت شده است. در بین سایر کشورهای عضو این نسبت در آلمان ۵۹.۸ درصد، فرانسه ۹۸.۱ درصد و هلند ۴۸.۶ درصد بوده است.در بین سایر کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در انگلیس ۸۵.۷ درصد و در نروژ ۳۹.۴ درصد اندازه گیری شده است.  لازم به ذکر است منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

دلار عقبگرد کرد

ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش کاهش یافت.به نقل از بلومبرگ، در جریان معاملات آخر هفته، روند صعودی دلار متوقف شد و بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت صعودی قرار گرفتند. مجلس سنای آمریکا همان طور که انتظار می رفت لایحه نیم تریلیون دلاری پیشنهادی دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی در برابر ویروس کرونا را تصویب کرد و این لایحه اکنون برای اخذ تایید نهایی به کنگره ارسال خواهد شد هر چند که احتمالا دولت ترامپ برای به تصویب رساندن این لایحه در کنگره با دردسرهای بیشتری نسبت به مجلس سنا مواجه خواهد شد.شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به رقم بی سابقه ۲۶.۵ میلیون نفر رسیده است.  در حالی که ۱۶.۲ درصد کل نیروی کار آمریکا ادعای بیکار شدن خود را مطرح کرده‌اند انتظار می‌رود تا پایان ماه مارس این رقم حتی به ۳۰ میلیون نفر نیز افزایش پیدا کند. در این صورت کل دستاورد اشتغال زایی اقتصاد آمریکا از سال ۲۰۱۰ تاکنون بر باد خواهد رفت.  دموکرات ها انتقاد زیادی نسبت به مدیریت دولت ترامپ برای مواجهه با بحران کرونا مطرح کرده‌اند و تد کروز، سناتور جمهوری خواه هشدار داده است ضعف عملکرد دولت در مقابله با این بحران تنها عاملی است که می تواند باعث شکست ترامپ در برابر جو بایدن در انتخابات نوامبر شود.سرعت شیوع کرونا در بسیاری از مناطق کاهشی شده تا جایی که نرخ مرگ و میر روزانه در آمریکا و انگلیس نزولی شده و شمار مبتلایان در فرانسه و اسپانیا کاهش داشته است.  در اسپانیا، اتریش، دانمارک و ایتالیا برخی از کسب و کارها فعالیت خود را به صورت محدود از سر گرفته‌اند.  تحت تاثیر کاهش شدید فعالیت های تجاری و بازرگانی، نرخ تورم در بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان از جمله در انگلیس، ژاپن، کانادا و چین به شدت کاهش یافته و نرخ تورم ماهانه نیز به سطوح منفی یا نزدیک به صفر رسیده است و این مساله کار بانک های مرکزی را برای دستیابی به تورم دو درصدی دشوار تر می‌سازد.  هم چنین بسیاری از کشورهای جهان در نتیجه شیوع کرونا و جلوگیری از در اختیار گرفتن شرکت‌ها توسط اتباع خارجی، مقررات سختگیرانه‌ای علیه سرمایه‌گذاری خارجی وضع کرده‌اند. کانادا،  فرانسه، اسپانیا، آلمان و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که چنین تصمیمی گرفته‌اند اما این امر احتمالا باعث کاهش بیش از پیش رشد اقتصادی آن ها نیز خواهد شد.  رئیس بانک مرکزی استرالیا نیز از احتمال کوچک شدن ۱۰ درصدی اقتصاد این کشور در نیمه نخست امسال بر اثر شیوع کرونا خبر داد. به گفته فیلیپ لووه، این احتمال وجود دارد که نرخ بیکاری نیز برای نخستین بار در یک دهه اخیر دو رقمی شده و به بالای ۱۰ درصد برسد.رودریگو کاتریل، استراتژیست بازار ارز در بانک ملی استرالیا گفت: باید با احتیاط نسبت به آمار و ارقام مربوط به مبتلایان و قربانیان کرونا نگاه کرد چرا که احتمال اوج گیری مجدد آمار در صورت نادیده گرفتن توصیه های پزشکی کاملا جدی است.هر چند دولت های محلی در برخی از ایالت های آمریکا قرنطینه را ادامه می دهند اما اعتراضات نسبت به تداوم این وضع رو به افزایش است. ایالت جورجیا مقدمات برچیدن قرنطینه را آغاز کرده و برخی از شهرها در ایالت نوادا نیز خواستار انجام اقدامات مشابه شده اند.  تاکنون بیش از دو میلیون و ۸۳۲ هزار و ۴۴۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۹۷ هزار و ۳۴۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۲ هزار و ۲۱۷ نفر، ایتالیا با ۲۵ هزار و ۹۶۹ نفر، اسپانیا با ۲۲ هزار و ۵۲۴ نفر، فرانسه با ۲۲ هزار و ۲۴۵ نفر و انگلیس با ۱۹ هزار و ۵۰۶ نفر بوده است.جیمز نایتلی، کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل در بانک آی ان جی گفت: با توجه به گستردگی تعطیلی کسب و کارها در آمریکا، پیش‌بینی ما این است که پیش از بازگشت به سطح قبل از بحران، رشد اقتصادی آمریکا تا منفی ۱۳ درجه نیز کاهش پیدا کند و شاید بهبودی کامل از نظر اقتصادی تا میانه سال ۲۰۲۲ طول بکشد. این یعنی شاهد ادامه تعطیلی کسب و کارها و فاصله گذاری ها خواهیم بود.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۳۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۲۶۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۷ دلار اعلام شد.  اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای فرار از رشد اقتصادی منفی هستند و نخست وزیر ایتالیا با بحرانی خواندن شرایط اقتصادی منطقه یورو خواستار تسریع در تهیه بسته نجات شده است. هر چند سران اروپایی بر سر ایجاد یک بسته نجات یک تریلیون یورویی به توافق رسیدند اما اختلاف بر سر جزییات آن باعث شد تا اجرایی شدن آن تا تابستان به تعویق بیافتد.  بانک مرکزی اسپانیا از کاهش ۶.۸ درصدی رشد اقتصادی این کشور در سناریو خوش بینانه و ۱۲.۴ درصدی در سناریو بدبینانه در سال ۲۰۲۰ خبر داده است.مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرده که حجم فعالیت‌های اقتصادی در این کشور در مقایسه با زمان قبل از شیوع بحران کرونا ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است.  این مرکز به دولت فرانسه هشدار داده است که هر ماه قرنطینه سراسری در خاک این کشور باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی سه درصد کاهش پیدا کند.در آلمان نیز شماری از اندیشکده های اقتصادی این کشور با هشدار به در پیش بودن سخت ترین سال اقتصادی چهار دهه اخیر از دولت خواسته اند تا اقدامات حمایتی بیشتری را برای کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا بر فعالیت کسب و کارهای کوچک و متوسط و بازار کار در پیش گیرد. انتظار می رود پس از مدت ها، نرخ بیکاری آلمان از پنج درصد فرا برود. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود  ۰.۲۴ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۷ درصد پایین رفت و با عبور از کانال ۱.۰۷ به ۱.۰۸۲ دلار رسید.کارل شاموتا، تحلیل گر بازار در موسسه کمبریج گلوبال پیمنتس گفت: رهبران اروپایی بار دیگر نتوانستند به یک وحدت نظر بر سر چگونگی مقابله با کرونا دست یابند و این مساله باعث سرخوردگی معامله گران نسبت به یورو خواهد شد چرا که احیای مجدد اقتصاد اروپا با توجه به تعلل های صورت گرفته احتمالا بیش از احیای اقتصاد آمریکا به طول خواهد انجامید. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۱۰۷.۵۱۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۶۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۸۱ یوان چین اعلام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha