یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمد جعفر منتظری

حوزه/ دادستان کل کشور گفت: خواسته ما در دستگاه قضایی این است که همه دستگاه‌های مسئول در مبارزه با مواد مخدر، به تکالیف خود درست عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی معاونان، مشاوران، مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور با اشاره به عظمت ماه مبارک رمضان و هدف از روزه در این ماه مبارک گفت: نخوردن و نیاشامیدن هدف از روزه نیست و این‌ها همه مقدمه‌ای است تا انسان از همه آلودگی‌ها پاک شود.

وی با اشاره به این که آمار جرایم همه سال در ماه مبارک رمضان کاهش پیدا می‌کند، گفت: جامعه شناسان و روانشناسان باید در این خصوص تحقیق کنند که چرا در این ماه مبارک شاهد کاهش آمار جرایم هستیم و این نشان می‌دهد که هرچه در جامعه خداپرستی، خداترسی و تقوا افزایش پیدا کند؛ جرایمی که امنیت جامعه را تهدید می‌کند کاهش خواهد یافت.

دادستان کل کشور گفت: در نظام جمهوری اسلامی دولت و حاکمیت فقط مسئول تامین نیازهای مادی و حیاتی را به عهده ندارد بلکه اجرای عدالت ملاک است.

منتظری در بخش دیگری از سخنانش شیوع بیماری کرونا در جهان را به نوعی نتیجه اعمال بشریت خواند و گفت: چه کسی تصور می‌کرد که امروز در این بلا ما بیشترین آمار ابتلا و تلفات را در کشوری شاهد باشیم که بزرگترین مدعی ترقی، پیشرفت، اقتصاد و سرمایه است.

وی گفت: ما به واسطه شیوع بیماری کرونا در برگزاری محافل مذهبی به جهت پیشگیری از گسترش این بیماری دچار محدودیت‌هایی شدیم و در ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر شد در اولین فرصت محافل، مساجد و مراکز تجمع بازگشایی شود، اما به جهت آمارها و نگرانی‌های وزارت بهداشت مصلحت دیده شد فعلا چند روزی این امر به تاخیر بیفتد و امیدواریم در نیمه دوم ماه مبارک رمضان شاهد بازگشایی مساجد و اعتاب مقدسه باشیم.

دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنانش مواد مخدر را از خانمان سوزترین بلیات خواند که به دست بشر برای خود بشر فراهم شده است و در همین ارتباط از زحمات همه عوامل مبارزه با مواد مخدر در نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی قدردانی کرد.

آقای منتظری افزود: این که اعلام می‌شود در سال ۹۸ با افزایش میزان کشفیات و مصادره اموال و همچنین کاهش تعداد شهدا مواجه بوده ایم، باعث خوشحالی است.

وی گفت: اساسی‌ترین نکته در امر مبارزه با مواد مخدر این است که قانون متناسب با شرایط باشد و قانون چند دهه پیش نمی‌تواند نیاز امروز ما را برطرف کند و در همین خصوص پیشنویسی تهیه و تقدیم مراجع قانون گذاری شد که امیدواریم اهتمام بیشتری صورت گیرد.

دادستان کل کشور گفت: امر مبارزه با مواد مخدر هم به عملکرد چند دستگاه مربوط می‌شود و قطعا امر مبارزه فقط در نیروی انتظامی، قوه قضاییه و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رقم نمی‌خورد و دستگاه‌های مختلفی در این خصوص تاثیر دارند.

آقای منتظری افزود: اگر همه این چرخ‌ها در کنار هم حرکت کند، ماشین مبارزه با مواد مخدر با سرعت بیشتر و با بازدهی جامع‌تر حرکت می‌کند، اما اگر یکی دو دستگاه تلاش وافر کنند و بقیه کند باشند، انتظار موفقیت در مبارزه با مواد مخدر را نباید داشته باشیم.

وی از همه دستگاه‌های مسئول در امر مبارزه با مواد مخدر خواست به تکالیف خود درست عمل کنند و در همین خصوص گفت: ما بر عملکرد دستگاه‌ها اشراف داریم و گزارش‌هایی را داریم که چه دستگاهی بیشتر از بقیه تلاش می‌کند و چه دستگاهی کم تلاش است.

دادستان کل کشور افزود: حتی مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در خصوص امر مبارزه سهم دارند و انتظار ما این است که همه دستگاه‌ها سهم خود را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

آقای منتظری رها بودن عده‌ای از معتادان متجاهر را موجب تاسف و آزار جامعه خواند و گفت: مبارزه باید جامع باشد و در امر جمع آوری معتادان هم باید دقت شود و ما امروز معتاد را مجرم نمی‌دانیم و بیمار است و وظیفه داریم بیمار را درمان کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به شور و عشق و احساس وظیفه وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها و کادر پزشکی و پرستاری در امر درمان بیماران کرونا اشاره کرد و گفت: باید دست این زحمتکشان را خالصانه بوسید، اما همانگونه که به امر درمان بیماران کرونایی می‌پردازیم باید به بلای خانمانسوز اعتیاد هم بیش از این‌ها توجه کنیم چرا که اعتیاد و مواد مخدر، فقر و حقارت ایجاد می‌کند و شرف و حیثیت افراد را از آن‌ها می‌گیرد و این را بدانیم که تلفات و آثار سوء اجتماعی و روانی مواد مخدر کمتر از کرونا نیست.

دادستان کل کشور گفت: اگر همه دستگاه‌ها با برنامه ریزی دقیق به میدان بیایند این بلای خانمانسوز به حداقل می‌رسد و امروز این تعداد معتادان زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

آقای منتظری گفت: چطور ما برای آلوده نشدن افراد به ویروس کرونا افراد را مجبور می‌کنیم که از ماسک استفاده کنند چرا ما ماسکی متناسب با مواد مخدر را برای جامعه آماده نمی‌کنیم چرا که امروز آلودگی به مواد مخدر آنقدر قابل توجه است که باید اهتمام بیشتری درباره آن صورت گیرد.

وی گفت: در این جلسه اعلام شد که ما در سال گذشته ۹۵۰ تن کشفیات مواد مخدر داشته ایم و سوال اینجاست که چرا مرزهای ما باید این چنین باشد که این قدر مواد مخدر وارد شود؟

دادستان کل کشور گفت: افزایش تعداد معتادان متجاهر نشان می‌دهد که باید توجه ما افزایش پیدا کند و باید برای آلوده نشدن جوانان به کنترل اعتیاد فکری کنیم.

آقای منتظری گفت: تلاش دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر قابل تقدیر است، اما برخی دستگاه‌هایی که در پشت صحنه وظیفه مبارزه را دارند، اهتمام لازم را نشان نمی‌دهند.

وی گفت: دولت به موجب قانون مکلف شده است در همه شهرستان‌ها مراکز نگهداری معتادان متجاهر را داشته باشد، اما این مراکز بسیار کم است و ما در تهران ناچار شدیم از زندان برای نگهداری معتادان متجاهر استفاده کنیم که کار درستی نیست.

دادستان کل کشور گفت: در موضوع مبارزه با کرونا گام‌های موفقی برداشتیم و شرکت‌های دانش بنیان به میدان َآمده اند و امکان صادرات برخی محصولات هم فراهم شده است و ما قطعا در بحث مبارزه با مواد مخدر هم باید از این توانمندی‌ها استفاده کنیم.

منتظری گفت: این که از افزایش کشفیات و افزایش شناسایی و مصادره اموال سخن می‌گوییم از یک طرف خوشحال کننده است، اما باید توجه داشته باشیم که چرا شرایط و زمینه کار برای قاچاقچیان و سوداگران مرگ وجود دارد.

وی گفت: دستگاه قضایی اگر در حد مطلوب سهم خود را در امر مبارزه ایفا نکرده باشد بازهم عملکردش در حد قابل قبول است و ما به عنوان دادستانی کل به صورت جدی در عرصه حضور داریم و هر سازمان و صنفی اگر آسیب و اشکالی می‌بیند و پیشنهادی دارد به ما منتقل کند تا امر مبارزه قوی‌تر و جامع‌تر شود.

دادستان کل کشور گفت: نیروی انتظامی و نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی انصافا تلاش می‌کنند، اما هم در دستگاه قضایی و هم در نیروی انتظامی و اطلاعاتی آسیب‌هایی داریم که باید شناسایی شود.

آقای منتظری گفت: اگر از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم که در امر اعتبارات، بودجه و امکانات به وظایف خود عمل کنند در موضوع زندان هم آسیب‌هایی داریم و انصاف نیست در زندان‌ها برخی انسان‌های باشرافت و کرامتی که به هر علتی گرفتار شده اند در کنار مشتی قاچاقچی قرار بگیرند.

وی گفت: از آقای مومنی می‌خواهم که در رفع آسیب‌ها جدی‌تر عمل کند و شما هم اگر اشکالی در دادستانی می‌بینید به ما منتقل کنید تا برطرف کنیم.

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha