جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حازم کلاس - مدیر شبکه العربی در تهران

حوزه/ اولین نشست مجازی «کرونا و جهان اسلام» شب گذشته با حضور حازم کلاس مدیر دفتر شبکه العربی در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نخستین نشست مجازی «کرونا و جهان اسلام» با موضوع بررسی ابعاد فرهنگی کرونا در جهان اسلام شب گذشته از طریق صفحه اینستاگرام الأمه برگزار شد.

حازم کلاس در این نشست با اشاره به تعطیلی اماکن مذهبی و حرم های مطهر اهل بیت (علیهم السلام) در کشورهای جهان اسلام گفت: در جهان عرب نیز مانند ایران شاهد اختلاف سلیقه در این موضوع بودیم؛ عده‌ای سعی بر کنترل این مسئله و تعدادی دیگر تلاش برای تعطیلی کامل این اماکن داشتند؛ به صورت کلی در این موضوع با توجه به شکل گیری قرنطینه کامل در کشورهای جهان عرب، فرصت اظهار نظر از مسمانان در این موضوع گرفته شده بود زیرا آنها حتی از منزل نمی‌توانستند بیرون بروند و این اتفاق جلوی واکنش آنها را می‌گرفت. از سوی دیگر برخی از کشورها فضا از نظر سیاسی بسیار بسته است و مردم اجازه اظهار نظر در این موضوع را ندارند.

وی افزود: می‌توان گفت که اکثر مسلمانان جهان نسبت به موضوع تعطیلی اماکن مقدس و عبادی دلگیرند و به گونه‌ای تظاهرات قلبی راه انداخته اند زیرا به حضور در این اماکن علاقه مند هستند.

مدیر شبکه العربی در تهران با اشاره به دخالت رژیم صهیونیستی در تعطیلی مسجد الاقصی گفت: در میان تعطیلی اماکن مقدس مذهبی، بسته شدن مسجدالاقصی در قدس بسیار سخت تر است زیرا رژیم صهیونیستی بسیار در این مکان دخالت دارد؛ در ابتدای بحران کرونا مسجدالاقصی بسته نشد و مسئولان مسجد متعهد شدند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؛ اما با توجه به وضعیت شهر قدس اجازه این امر داده نشد و نتوانستند جلوی رژیم صهیونیستی را در این زمینه بگیرند.

وی در ادامه بحث خود با اشاره به تحت الشعاع قرار گرفتن فعالیت‌های عبادی مسلمانان گفت: در کشورهای عربی، یکسری نمازها در ماه مبارک رمضان خوانده می شود که معمولا به صورت جماعت برگزار می‌شود و برای آنها بسیار مهم است؛ اگر بخواهیم بگوییم در جهان عرب چگونه مسائل دینی و این قبیل مراسمات را جبران می کنند،  باید بگویم که ایران در این زمینه برنامه‌های سازماندهی‌تری را اجرا کرده است.

کلاس افزود: جامعه ایران در نرم افزار اینستاگرام نسبت به منطقه حضور پررنگ‌تری دارد ولی بیشتر کشورهای عربی در فیسبوک فعال هستند که چنین بسترهایی را دارا نمی‌باشد؛ فعالین کشورهای عربی کم‌تر از طریق فضای مجازی به مسائل عبادی و دینی می‌پردازند و بیشتر تمرکز بر تبلیغات و مسائل آموزشی و توجیهی در مقابل پیشگیری از ویروس کرونا دارند.

مدیر شبکه العربی در تهران در ادامه گفت و گوی خود با الأمه تحت الشعاع قرار گرفتن مسائل فرهنگی در قبال این ویروس را بیشتر از مسائل عبادی دانست و گفت: مسائل عبادی به صورت فردی نیز قابلیت اجرا دارد اما فعالیت فرهنگی احتیاج به مخاطب دارد و این تفاوت مشهود است.

وی با بیان اقدامات جایگزین فرهنگی در شرایط بحران گفت: در حوزه های گوناگون فرهنگی و هنری هنرمندان با تعطیلی فعالیت‌های خود به اقدامات جایگزین روی آوردند؛ یکی از مشهورترین کشورها در حوزه موسیقی لبنان است. هنرمندان این کشور با وجود تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی آهنگ‌های قدیمی خود را بازخوانی کردند و و کلماتی مانند کرونا و مضامینی که به در خانه ماندن توصیه می‌کرد را در اشعار آهنگ‌های خود جای دادند. عده‌ای دیگر از خوانندگان نیز از منازل خود به اجرای کنسرت به صورت مجازی پرداختند.

حازم کلاس افزود: در حوزه سینما نیز برخی کشورها مانند سوریه برخی فیلم‌ها را به صورت رایگان در شبکه های اجتماعی پخش کردند.

وی با اشاره به اهمیت سریال سازی کشورهای عرب در ماه رمضان گفت: مهم ترین ضربه در میان فعالیت‌های هنری را صنعت سریال سازی خورد زیرا ماه رمضان یکی از مهم‌ترین فصل ها برای ساخت سریال در این کشورها است و به دلیل شیوع این ویروس بسیاری از پروژه‌ها نتوانستند کار خود را به پایان برسانند.

کلاس افزود: در میان سریال‌های ساخته شده اشاره مختصری به بحث کرونا صورت گرفت و پیش بینی می‌شود در کشورهای عربی فیلم و سریال‌های مفصلی با این موضوع را در آینده شاهد باشیم.

مدیر شبکه العربی در تهران در بخشی دیگر از گفت و گوی خود به بیان اقدامات دانشگاه‌ها در مقابله با این ویروس پرداخت و گفت: بسیاری از دانشگاه های ایران در رشته هایی مانند شیمی و مهندسی به این موضوع وارد شدند و به تولید نرم افزار و فعالیت هایی از این قبیل پرداختند؛ در کشورهای عربی نیز همین منوال صورت گرفت و ما حتی شاهد تولید دستگاه تنفسی در یکی از دانشگاه های فلسطین بودیم.

وی افزود: انتقادی که به این فعالیت ها وارد است عدم بسترسازی مناسب برای شکل گیری تبادل تجربیات است؛ در حالی که می‌توانستند از تجربیات یک دیگر استفاده کنند و از اتلاف هزینه و وقت مجدد جلوگیری کنند.

حازم کلاس در پایان این نشست با اشاره به رویکرد رسانه‌ای جهان عرب نسبت به کرونا و همچنین انتشار فعالیت های ایران گفت: واکنش رسانه‌ای جهان اسلام به این موضوع متفاوت بود گروهی از رسانه‌ها سعی در القای شرایط عادی به مخاطب خود داشتند و عده‌ای دیگر کرونا را به عنوان مهم‌ترین مسئله خود مطرح کردند؛ عده‌ای از شبکه ها دستور دادند مجری‌ها و خبرنگاران نیز در خانه بمانند و از منزل به اجرای برنامه بپردازند. در مقابل گروهی دیگر از رسانه‌ها وظیفه خبرنگار را کم‌تر از پزشک و پرستار نمی‌دانستند و تاکییدشان بر ورود خبرنگار به میدان حادثه بود.

وی ادامه داد: شبکه العربی نیز رویکرد دوم را انتخاب کرد و توانستیم اکثر اتفاقات ایران را به صورت زنده برای مخاطب جهان عرب منتشر کنیم و تجربیات صورت گرفته را در بستر رسانه منعکس کنیم.

مدیر شبکه العربی با اشاره به حاکم بودن جو سیاسی بر فضای رسانه در جهان، پربازخوردترین خبر از ایران در جهان عرب را اختراع ویروس یاب کرونا توسط سپاه پاسداران دانست و گفت: اختراع این ویروس یاب بازتاب مثبت و منفی زیادی در جهان عرب داشت و عده‌ای آن را موفقیت بزرگی برای ایران و در مقابل گروهی آن را غیر واقعی می‌دانستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha