جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 898341
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
پیام تبریک

حوزه/ دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد، شهردار قم با ارسال لوحی به مناسبت هفته سلامت ضمن تبریک این هفته به دکتر گل فشان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم این هفته را، فرصتی برای بازشناسی و قدردانی از نعمت‌ها و سرمایه‌های علمی و انسانی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در متن پیام شهردار قم خطاب به مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم آمده است:

هفته سلامت، فرصتی برای بازشناسی و قدردانی از نعمت‌ها و سرمایه‌های علمی و انسانی است.

امروزه مسئله بهداشت از موضوعات مهم جوامع انسانی است؛ به گونه‌ای که از سلامت و بهداشت به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی و پیشرفت سنجی یاد می‌شود. البته نوع نگاه به شانیت انسان و احترام قائل شدن و ابزاری نبودن آن به سلامت فکر، تعادل روان و بهبود روابط انسانی نیز کمک می‌کند. سلامتی فردی و اجتماعی سرمایه‌ای ارزشمند است و نامگذاری هفته سلامت ، فرصتی برای بازشناسی نعمت‌ها و سرمایه‌های علمی و انسانی و توانمندی‌ها و دستاوردهای این حوزه و قدرشناسی و تکریم از آنهاست.

ساحت دین و عرصه اجتماع دو مقوله جدای از هم نیستند. آموزه‌های دینی متناسب با فطرت بوده و سلامتی آفرین و آرامش بخش‌اند و مخاطب دستورات بهداشتی اسلام عام است و منحصر به مومنان و مسلمانان نیست و هیچ دین و مکتبی مانند اسلام، نسبت به رعایت اصول و دستورات بهداشتی تاکید و سفارش نکرده؛ بگونه‌ای که ملاک صحت و مقبولیت عبادت رعایت بهداشت است و در عبادت‌هائی همانند نماز و روزه و حج به وجوب رعایت بهداشت و طهارت در قالب وضو و غسل اشاره شده و وجوب روزه که به عنوان عاملی مهم برای تندرستی جسم و روح نام برده می‌شود، با اعتراف علم پزشکی بهترین درمان بیولوژیکی برای دفع مواد مضر است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و افسردگی، افکار پارانوئیدی و وسواس کاهش می‌یابد و شاهد افزایش عزت نفس و خود باوری می‌گردد.

رعایت بهداشت در اسلام با تعبیر “النظافه من الایمان” نشانه و نمای ایمان شمرده می‌شود و دستورات بهداشتی متعددی جهت حفظ سلامتی در تمامی ساحت‌های زندگی و رفتارهای فردی و اجتماعی وجود دارد به‎گونه‌ای که فهم فلسفه برخی دستورات بهداشتی در اسلام نیازمند پیشرفت دانش بشری و ارتقاء علمی است و با مرزبندی حلال و حرام و نوع، اندازه و زمان تغذیه، خواب و میزان و ساعات آن به بخش‌هائی از این دستورات شده است.

بی‌شک داشته‌هائی همانند سلامتی فردی و اجتماعی و وجود کادر پزشکی اندیشمند و کاردان نعمت هستند و در دسترس بودن نعمت‌ها نباید باعث غفلت از ارزش آنها شود و باز فهمی نعمت‌های موجود به شکرگزاری و حفظ آنها باید ختم گردد و نیاز است تا در این فراز گهربار “نعْمَتَانِ‌ مَجْهُولَتَانِ الصِحَه و الاَمان” فهمی عمیق و عملی دقیق صورت گیرد.

اینجانب ضمن تبریک هفته سلامت به همه پیشگامان و پیشکسوتان این حوزه، از همگان خواهانم تا با هم‌آوایی با رسانه بخصوص صدا وسیما و مطبوعات در فراگیری، آموزش و عمل به توصیه‌های بهداشتی در عزم جزم ملی و ارتقاء و تسریع در فرهنگ‌سازی سلامت به‌خوبی نقش ایفا نموده تا به حول و قوه الهی شاهد قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و درمان کامل آن باشیم و با ضرورت فهمی و شناخت اهمیت سلامتی خود و جامعه گامی مهم در قدردانی از زحمات کادر پزشکی و درمانی و سربلندی و عزت ایران اسلامی برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha