جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی ذوعلم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم معتقد است منابعی که برای کیفیت بخشی تعلیم و تربیت باید لحاظ شود به اندازه کافی نیستند و در عمل در مجموعه ساختار اجرایی کشور ما، جایگاه آموزش‌وپرورش آنطور که باید باشد نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی، در خصوص لزوم آموزش ضمن خدمت فرهنگیان، در ویژه برنامه «روزنه» رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: ارتقای توانمندی معلمان تاثیر مستقیمی بر ارتقای کیفیت آموزشی ما دارد. عامل اصلی که کار تربیتی انتقال مهارت‌ها و دانش را انجام می‌دهد معلمان، هنرآموزان و مربیان پرورشی هستند.

وی ادامه داد: این همکاران ما خودشان مشتاق هستند که دائما برای آنها فرصت‌های جدید ایجاد شود تا بتوانند توانمندی، دانش و تجربه خود را ارتقا دهند، بنابراین چنین مطالبه‌ای وجود دارد و تاثیر آن نیز انکارناپذیر است.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم خاطرنشان کرد: متاسفانه در ساختار فعلی آموزش‌وپرورش به خاطر محدودیت‌های مختلفی که وجود دارد آنچنان که باید به این بخش از کار مهم پرداخته نمی‌شود. در دهه‌های گذشته تشکیلات مفصلی در سطوح مختلف به عنوان آموزش ضمن خدمت داشتیم که به تدریج ضعیف و محدود شدند.

وی درمورد این محدودیت‌ها توضیح داد: در سازمان تشکیلات آموزش‌وپرورش این وزارتخانه با سایر وزارتخانه‌ها مقایسه می‌شود به همین جهت وقتی از نظر سطوح مدیریتی مضیقه‌هایی گذاشته می‌شود خود به خود بعضی از بخش‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند. محدودیت در افرادی که می‌توانند در این زمینه به کار گرفته شوند و محدودیت در منابع مالی نیز از دیگر مسائل است. منابعی که برای کیفیت بخشی تعلیم و تربیت باید لحاظ شود به اندازه کافی نیستند.

در سال‌های گذشته بورسیه فرهنگیان برای دانشگاه‌های داخل و خارج وجود داشت که در دولت اخیر حذف شد؛ معاون وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص علت این حذف شدن گفت: همه این موارد به محدودیت در اعتبارات و منابع مالی برمی‌گردد. در هفته و روز معلم همه از معلم و ارزش و جایگاه و نقش او سخن می‌گویند ولی در عمل در مجموعه ساختار اجرایی کشور ما، جایگاه آموزش‌وپرورش آنطور که باید باشد نیست که این طنز تلخی است و این گلایه را ما بارها از زبان رهبر معظم انقلاب نیز شنیده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم تصریح کرد: دولت، مجلس و مراکز سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور به بنیه اساسی تعلیم و تربیت آنچنان که باید توجهی نکردند. آنها به این بخش اعتقاد دارند ولی در عمل به اولویت‌های دیگری می‌پردازند.

وی ادامه داد: همچنین گستردگی آموزش‌وپرورش موجب می‌شود که در عمل توجه به آن کم شود. اما اخیرا در ضریب افزایش حقوقی که قرار بود انجام شود خوشبختانه اقدام خوبی شد ولی وقتی پایه ضعیف نهاده شده است، این درصدها نیز اگرچه خوب است ولی پایه را تغییر نمی‌دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی در مورد جذب بیشتر معلمان و کمبود سرانه آنها گفت: کلاس‌های ۳۰ یا ۴۰ نفره‌ای داریم که خارج از استانداردهای مصوب است و معمولا اول سال تحصیلی همکاران ما در استان‌ها و شهرستان‌ها با این مسئله دست به گریبان هستند. عدم توازنی که در نسبت بین نیاز ما و موجودی معلمان و دبیران وجود دارد، ورودی ما در دانشگاه‌های فرهنگیان و پردیس‌های مختلف و ظرفیت محدودی که تربیت معلم دارد مصائبی است که وجود دارد. به نظرم در این مناسبتی که برای روز معلم است باید این بحث‌ها موشکافی شود و به تصمیمات شجاعانه تاثیرگذار بیانجامد. در حال حاضر به خاطر کرونا این نوع از مباحث جدی در محاق قرار گرفته است.

وی در پایان بیان کرد: کاری که سازمان ما بر عهده دارد توجه به ارتقا و توانمندی سرشاخه‌های تعلیم‌وتربیت است؛ یعنی مسئولان گروه‌های آموزشی در استان‌ها و انجمن‌ها، معلمان و دبیرانی که به عنوان مدرس در سطح مناطق استان‌ها باید به آموزش سایر معلمان بپردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha