پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حریرچی

حوزه/ در تهران روند تعداد بیماران بستری، مراجعه کنندگان، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا نزولی است، ولی ما همچنان نگران تهران هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر ایرج حریرچی امروز در نشست خبری ویدیوکنفرانسی که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: موارد افزایش نسبی در برخی استان‌های کشور مشاهده می‌شود که آمار کل کشور را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. وقتی روند، نزولی است و تعداد ابتلا در میلیون نفر به چندین نفر می‌رسد، نوسان جزیی بخشی از کار است.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد در چند هفته آینده انتظار موج شدید بیماری ناشی از ویروس کرونا نداریم.

وی گفت: باید به دوگانه سلامت و معیشت مردم توجه کنیم. یعنی تندروی از هر دو طرف مطلوب نیست. اگر بگوییم سلامت مهم نیست و بازگشایی‌ها به حداکثر ممکن برسد امکان پذیر نیست و از طرفی هم بگوییم فقط باید به سلامت توجه کرد و مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد، مطلوب نیست البته تا پاییز ممکن است اتفاقات دیگری بیفتد.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره ارائه خدمات دورپزشکی(تله مدیسین)، اظهار داشت: اقدامات مناسبی برای دور پزشکی در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها انجام شده است. فعلا تعرفه جداگانه‌ای درخصوص دورپزشکی وجود ندارد.

وی افزود: اکثر درمان‌های لازم، نیاز به حضور فیزیکی و معاینه دارد و در جلسه ستاد کرونای استان تهران هم در این زمینه بحث شد. در اکثر بیمارستان‌ها در حال حاضر شرایط عادی حکم فرماست و بسیاری از بخش‌ها یا بیمار کرونایی ندارند یا جداسازی شده است. با سرعت بیشتر باید آماده شویم تا مردم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

حریرچی اضافه کرد: ۹۰ درصد ظرفیت بیمارستانی ما در تهران و شهرهای بزرگ دیگر آماده خدمت رسانی به مردم است.

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره راه اندازی تورهای مسافرتی در شرایط شیوع کرونا، گفت: هنوز مجوز بازگشایی به هتل‌ها داده نشده و به راه اندازی تورهای مسافرتی هم مجوزی داده نشده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد ابتلا به کرونا بی علامت است، افزود: سنجش تب در کسی که علامت ندارد هم هیچ ارزشی ندارد. صنعت گردشگری از نظر اشتغال بسیار مهم است، اما تصمیم گیری درباره آن باید در ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شود و خارج از مجوزها نیز هرگونه اقدامی غیرقانونی است.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره وسواس و ترس از کرونا، افزود: ترس مردم از کرونا کمی زیاد شده است. ترس و آگاهی از کرونا تا حدودی مفید است، اما این‌که باعث وسواس شود مناسب نیست. مواردی از گزارش اختلاف خانوادگی داشته ایم که یکی دو نفر حساسیت بیشتری دارند و درگیری‌ها و اختلاف‌هایی در خانواده‌ها در این خصوص رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: ویروس کرونامدت درخور توجهی همراه ما خواهد بود و باید یاد بگیریم که چطور با آن برخورد کنیم. در حال حاضر به همه ما ثابت شده است که نباید روبوسی کنیم و یا دست دهیم و همچنین سرفه و عطسه هم با رعایت اصول بهداشتی انجام شود.

حریرچی گفت : شهرستان‌هایی که از نظر شیوع کرونا سفید هستند در دوره‌های پنج روزه بررسی می‌شوند. اگر جایی اعلام شود که سفید است، اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد تا دو هفته اعتبار دارد و بعد دوباره ارزیابی می‌شود.

وی افزود: نسبت به چند هفته گذشته، روند نزولی ۶۰ تا ۷۰ درصدی در بستری و فوت داشته ایم. اگر در این روند نزولی، جایی دو درصد هم بالا برود، روند آن صعودی است. یعنی اگر جایی 100 بستری روزانه داشته باشد، وقتی به ۳۰ می‌رسد و بعد به ۳۲ می‌رسد به معنی صعودی شدن است. البته این صعودها بر اساس تجربه، کم قوت هستند و دامنه آنها کم است.

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره ضعیف شدن ویروس گفت: به تازگی مقاله‌ها و تحقیق‌هایی از آمریکا و برخی کشورهای دیگر منتشر شده است که می‌گویند رفتار ویروس کرونا به میزان قابل ارزیابی، ضعیف شده است. معمولا این انتظار وجود دارد. ویروس‌ها در شرایط عادی می‌توانند جهش یابند و تغییراتی کنند. در برخی مواقع این تغییرات بسیار درخور توجه است.

وی افزود: اگر ویروس تغییر ژنتیکی خیلی بدی نداشته باشد، چون در بدن افراد وجود دارد، با آن بدن وارد مبارزه می‌شود و هر فردی اثر جزیی روی ویروس می‌گذارد و در نتیجه در درازمدت ویروس‌ها ضعیف می‌شوند. موفقیتی که درخصوص ویروس ایدز حاصل شده هم این است که هم درمان‌ها بهتر و هم ویروس ضعیف‌تر شده است.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره تخصیص یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی برای حوزه بهداشت و درمان گفت: از مبلغ یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی، نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان برای مقابله با کرونا اختصاص دارد و حدود پنج میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافته است.

وی گفت : با همکاری سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های دیگر، تقسیم بندی‌های مناسبی در این باره انجام و اقدامات پیشگیرانه و تقویت نظام بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا اندیشیده شده است.

حریرچی افزود: حدود چهار هزار و چند صد میلیارد تومان هم بزودی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعرفه آزمایش های کرونا در بخش دولتی و خصوصی اضافه کرد: آزمایش کرونا در بخش دولتی رایگان است و انجام دادن آزمایش ها در بخش خصوصی بر اساس تعرفه‌های بخش خصوصی است. اگر رقم غیرمتعارف در بخش خصوصی دیده شود، سامانه ۱۹۰ به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha