سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دانشگاه مجازی المصطفی

حوزه/ در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه زیرساختی دانشگاه مجازی المصطفی صورت گرفته است و با همکاری با سازمان مرکزی جامعه المصطفی و دیگر مراجع مرتبط با حوزه‌های زیرساخت، در حال حاضر دپارتمان‌های مختلفی در قالب قرارداد با مراکز دیگر راه‌اندازی شده است.

 دکتر سیاحت اسفندیاری، معاون آموزشی و تربیتی دانشگاه مجازی المصطفی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، به تشریح وضعیت کنونی این دانشگاه پرداخت.

وی با اشاره به گذشت بیش از پانزده سال از زمان آغاز فعالیت دانشگاه مجازی المصطفی، ابراز داشت: دانشگاه مجازی المصطفی از ابتدای راه‌اندازی بنا بود وجه مجازی سیستم حضوری المصطفی باشد؛ به معنای دیگر، تمام خدمات آموزشی‌ای که به دانش‌پژوهان دوره‌های حضوری جامعةالمصطفی ارائه می‌گردد، برای افرادی که به هر دلیل امکان حضور در دوره‌های حضوری را ندارند، در این فضا به صورت مجازی و البته با اقتضائات این فضا ارائه شود.

وی، در ادامه، به معرفی گروه‌های علمی این دانشگاه پرداخت و گفت: هم‌اکنون، گروه‌های علمی مختلف مانند تفسیر و علوم قرآن، فقه و معارف، مدیریت فرهنگی، اخلاق، مطالعات اسلامی، فلسفه و کلام در دانشگاه مجازی المصطفی فعال هستند. همچنین این دانشگاه آموزش‌های خود را به زبان فارسی، عربی انگلیسی، آذری، استانبولی، فرانسوی و اردو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌نماید.

معاون آموزشی و تربیتی دانشگاه مجازی المصطفی با اشاره به تحصیل مخاطبانی از ۱۱۰ ملیت مختلف در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: با وجود شرایط جدید، اقبال و توجه بیشتر به ضرورت وجود آموزش‌های مجازی صورت گرفته است، در حالی که پیش از وقوع این بحران، ضرورت توجه به فضای مجازی و حس نیاز به این فضا، تا این میزان مشخص نبود.

وی ادامه داد: با وجود آنکه رسالت اصلی دانشگاه مجازی، پذیرش دانش‌پژوهان خارج کشور است، هم‌اکنون رایزنی‌هایی انجام می‌شود تا بتوانیم از کشور نیز جذب مخاطب داشته باشیم که البته در این باره پس از تعیین وضعیت، اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت.

سیاحت اسفندیاری با اشاره به افزایش درخواست‌های آموزشی از دانشگاه مجازی المصطفی، پس از شیوع ویروس کرونا، ابراز داشت: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه زیرساختی دانشگاه مجازی صورت گرفته است و با همکاری با سازمان مرکزی المصطفی و دیگر مراجع مرتبط با حوزه‌های زیرساخت، در حال حاضر دپارتمان‌های مختلفی در قالب قرارداد با مراکز دیگر راه‌اندازی شده است و در حال سرویس‌دهی به این مراکز هستیم. همچنین دانشگاه آمادگی دارد تا ارائه خدمات خود را در قالب طرح توسعه آموزش مجازی گسترش بدهد و بتوانیم این خدمت را به مراکز بیشتری ارائه دهیم.

معاون آموزشی و تربیتی دانشگاه مجازی با اشاره به مهیا بودن زیرساخت‌های مناسب در دانشگاه مجازی المصطفی، یادآور شد: خوشبختانه، از آنجا که راه‌اندازی دانشگاه مجازی از ابتدای کار با افق بلندی همراه بوده است، زیرساخت‌های موجود، امکانات و تجهیزات نیز با توجه به نیاز حداکثری تأمین گردید؛ بنابراین، از این جهت محدودیتی برای دانشگاه مجازی وجود ندارد.

وی با اشاره به همکاری دانشگاه مجازی المصطفی با دیگر واحدها و مراکز جامعةالمصطفی در داخل و خارج کشور، ابراز داشت: با همکاری‌های انجام‌شده، هم‌اکنون بخش آموزش مجازی در نمایندگی‌های هند، آلمان، اتریش، دانشگاه علوم و معارف، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، جامعة آل‌البیت(علیهم‌السلام) و... فعال یا در دست راه‌اندازی قرار گرفته و امکان گسترش این خدمات فراهم است.

سیاحت اسفندیاری، با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: در آستانه ماه مبارک رمضان، دانشگاه مجازی اعلام آمادگی نمود تا زیرساخت‌های خود را برای فعالیت‌های فرهنگی در اختیار مراکز دیگر قرار دهد و همچنین پیشنهاد شد با راه‌اندازی بانک اطلاعات برای اشتراک‌گذاری محتوای فرهنگی- تربیتی تولیدی مراکز جامعةالمصطفی، زمینه دسترسی آسان، کم‌هزینه و سریع این اطلاعات فراهم شود.

وی ادامه داد: دانشگاه مجازی مانند سال­های گذشته، برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان را طراحی کرده است و در قالب ویژه‌برنامه ضیافت نور، به حوزه‌های مختلف قرآن، تفسیر، اخلاق، سبک زندگی، مسابقات فرهنگی و... می‌پردازد. همچنین با همکاری خوبی که بین دانشگاه مجازی با معاونت ارتباطات و بین‌الملل و معاونت فرهنگی- تربیتی جامعةالمصطفی ایجاد شده است، این فرصت در اختیار طلاب المصطفی قرار گرفته است تا با استفاده از امکانات این دانشگاه، بسته‌های فرهنگی تربیتی ویژه ماه مبارک رمضان را برای جامعه خود بهره‌برداری نمایند.

معاون آموزشی تربیتی دانشگاه مجازی المصطفی، شعار اصلی این دانشگاه را «آموزش برای همه، در هر زمان و هر مکان» خواند و گفت: ویژگی آموزش مجازی، پشت سر نهادن مرزهای جغرافیایی و سیاسی، دسترسی همگان فارغ از جنسیت، سن و مذهب و بدون محدودیت‌های زمانی در ارائه محتوای آموزشی است، به ویژه در دوران جدید که با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو هستیم و فضای مجازی کمک‌حال سیستم حضوری گردیده و توجه به آن نیز بیشتر شده است و می‌تواند سهم بیشتری از رسالت‌های بین‌المللی جامعةالمصطفی را برعهده گیرد.

وی دستیابی به فهم مشترک از فرق دانشگاه مجازی با دیگر مراکز المصطفی را برای پیشرفت و توسعه این دانشگاه ضروری دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، انطباق دادن آموزش مجازی با آموزش حضوری است. ما به دنبال آن هستیم که تمام فعل و انفعالات در فضای مجازی را با سیستم حضوری تطبیق دهیم، در صورتی که این فضا دارای اقتضائات و مدل‌های ویژه‌ای است که بی‌توجهی به آن آسیب‌هایی در پی خواهد داشت، زیرا تنها مجرای ارتباط این دانشگاه با مخاطبانش، فضای مجازی است و با هر تصمیم اشتباه ممکن است مخاطب برای همیشه از این فضا فاصله بگیرد؛ بنابراین، رسیدن به مفاهیم مشترک درباره مختصات و جزئیات فعالیت‌های دانشگاه مجازی، یکی از ضروریت­هایی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

سیاحت اسفندیاری تصریح کرد: برای حضور بهنگام در فضای بین‌المللی، نیازمند چابک‌سازی فرایندهای تصمیم‌گیری و افزایش اختیارات دانشگاه مجازی به منظور رسالت آن هستیم تا بتواند در گردنه‌های حرکت علمی و فرهنگی در فضای بین‌المللی تصمیم‌گیر باشد، زیرا بوروکراسی در فضای مجازی، با توجه به رقابت سنگین در این فضا، دارای پیامدهای دوچندان است و موجب از دست دادن ظرفیت‌های بزرگی می‌شود که بازگرفتن آنها مستلزم هزینه و انرژی بسیار زیادی است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون شانزده رشته در مقطع کارشناسی و هفده رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مجازی ارائه می‌شود، اذعان داشت: یکی از مزیت‌های دانشگاه مجازی، برگزاری دوره‌های آموزش‌های کوتاه‌مدت و کاربردی با تنوع محتوایی و زبانی بیشتر است که امروز از ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب، به ویژه برای افراد محروم از آموزش‌های رسمی و مقاطع، برخوردار است.

معاون آموزشی تربیتی دانشگاه مجازی با اشاره به آموزش زبان عربی، انگلیسی و فارسی در این دانشگاه، اظهار داشت: مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی، که با عنوان «پارسا» در دانشگاه مجازی المصطفی تولید گردیده، امروز به برند آموزش زبان فارسی در فضای بین الملل مبدل شده است و منبع آموزشی بسیاری از مراکز آموزش زبان فارسی به شمار می‌رود و مورد اقبال کارشناسان قرار گرفته است. مدل آموزش زبان فارسی دانشگاه مجازی جامعةالمصطفی، یکی از کوتاه‌ترین مسیرهای آموزشی به شمار می‌آید که توانسته است فراگیران را در دوره بسیار کوتاه‌تر در مقایسه با دیگر همسو، با زبان فارسی آشنا نماید.

وی ادامه داد: استقبال مخاطبان از بخش آموزش زبان فارسی در دانشگاه مجازی بسیار بالاست و کار بزرگی که در این عرصه صورت گرفته، تربیت مدرسانی است که تجربه چندین سال آموزش زبان فارسی در این دانشگاه دارند و امروز ذخیره‌ای ارزشمند در این زمینه برای ما هستند. با مقایسه توانایی مکالمه زبان‌آموزان دانشگاه مجازی با دیگر مراکز همسو، می‌توان به ظرفیت بسیار بالای دانشگاه در این زمینه و گام‌های بلندتری پی برد که می‌توان در این زمینه برداشت.

سیاحت اسفندیاری، در پایان این گفت‌وگو، با اشاره به اهمیت آموزش زبان فارسی در عرصه بین‌الملل، خاطرنشان کرد: معتقدیم زبان فارسی به دلیل ویژگی‌های ذاتی‌اش و نیز به عنوان زبانی که دارای بیشترین تولیدات علمی مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است، برای افرادی که می‌خواهند با گفتمان علمی جمهوری اسلامی و منابع معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) آشنا شوند، ضروری است و باید توجه بیشتری به آن صورت پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha