جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان

حوزه / دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، گفت: تحصیل در حوزه و رسیدن به مقامی که دین را از آیات و روایات کشف کند چیز ساده ای نیست که با استعداد کم بتوان به آن دست یافت، لذا یک روحانی باید جامع باشد، از این رو گزینش افراد با استعدادهای برتر باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد با بیان اینکه حوزه های علمیه همچون پیامبران در طول تاریخ با جهل مردم مبارزه می کرده اند، گفت: قرار گرفتن در جبهه علمای دین، سعادتی دارد که با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه همه پیامبران با جهل مردم در کشف و استنباط حقانیت خدا مبارزه داشتند، افزود: اولیای الهی در تمام دوران ها برای  تبیین، حراست و تشریح خدا با مخالفت ها و دشمنی های سختی مواجه بودند، لذا جبهه ی حق جبهه ی پر زحمتی است و حوزه های علمیه که در امتداد مسیر پیامبران، سنگربان این جبهه هستند و سربازان آن را تربیت می کنند، کاری سخت را در پیش دارند.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان اینکه هر راهی که طولانی تر است با مشکلات بیشتری مواجه می شود، اما در عین حال نمی توان از آن چشم پوشی کرد و لذا برای افرادی که ورود به حوزه های علمیه را انتخاب می کنند، راه رسیدن به سعادت است، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ بیش از هزار ساله حوزه های علمیه، آن راهی که توانسته همواره دین را در اختیار مردم قرار دهد و آنان را با قرآن و سنت آشنا نگه دارد و ایمان اسلامی را در مردم تزریق و از دین، دفاع و پاسداری کند، حوزه های علمیه بوده و هستند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اینکه راهی که حوزه های علمیه برای شناخت دین انتخاب کرده اند، ارزشمندترین و مطمئن ترین راه است که با کمک عقل، سنت و تجربه گذشتگان، دین را استخراج کرده و در اختیار مردم قرار می دهند و تبیین و تفسیر می کنند، گفت: اگر در خانواده ای چنین توفیقی حاصل شد که فرزند و یا فرزندانی از آنها در این راه قرار گیرند، افتخار عظیم در دنیا و ثواب بزرگ برای زندگی اخروی آنها است.

وی با بیان اینکه باید جایگاه و موقعیت بلند حوزه های علمیه را معرفی، تبیین و تشریح کرد، گفت: حوزه های علمیه با تبیین و تشریح فعالیت های حوزوی و روشن کردن مسیر آینده کاری، معرفی اسوه ها و الگوهای برجسته حوزوی همانند امام خمینی(ره) که تحولی در جهان ایجاد کرده، می توانند ابهام ورود برای تحصیل در حوزه را بین مردم رفع کنند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با تاکید بر اینکه مطمئن ترین راه برای شناخت دین، ورود به حوزه های علمیه است، گفت: راهی را که حوزه های علمیه در طول هزار ساله ی گذشته برای شناخت دین رفته اند هیچ عیبی نداشته است، اما برای سایر مراکز علمی نمی توان این ادعا را داشت که بتوانند مسیر دین شناسی را به درستی نشان دهند، لذا افراد با پیشینه سالم و مطمئن وارد این عرصه شوند.

وی با اشاره به اینکه گرایش به دین، مطابق با فطرت انسان است، افزود: اگر فردی موفق شود در مسیر روحانیت، تحصیل جدی داشته باشد و خود را به آن مرحله شناخت اسلام برساند، در مسیر و حرکتی که با فطرت انسان هماهنگ است، قرار می گیرد و این باعث می شود که نسل جوان به سمت آن کشیده شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه تصریح کرد: دیروز و امروز از سوی مخالفان، علیه دین کارهای زیادی شده است، لذا بهترین راه برای شناخت و تبلیغ اسلام ورود به حوزه های علمیه است و باید از آن پاسداری کرد و برای تقویت این جبهه، افراد توانمند را جذب کرد.

وی با اشاره به پذیرش نخبگانی در حوزه علمیه خراسان برای سال تحصیلی آتی، گفت: تحصیل در حوزه و رسیدن به مقامی که دین را از آیات و روایت کشف کند چیز ساده ای نیست که با استعداد کم بتوان به آن دست یافت، لذا یک روحانی باید جامع باشد، از این رو گزینش افراد با استعدادهای برتر باید مورد توجه قرارگیرد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب جدای از مقام رهبری ایشان، جامعیتی دارند که با استعداد کم ناسازگار است، بنابر این هرچه جذب افراد با استعداد بالاتر در حوزه های علمیه اتفاق بیفتد، آینده بهتری پیش روی این مراکز و افراد جامعه خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در پایان گفت: برخی افراد از رشته های نامرتبط با علوم انسانی به این عرصه ورود کرده اند که شاهد موفقیت های چشمگیری از آنان بوده ایم که باید در مرحله جذب و پذیرش حوزه، استعدادها سنجیده شود و استعدادهای متوسط رو به بالا به این عرصه وارد شوند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha