چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دیوان عالی هندوستان: اذان گویی از مساجد بدون بلندگو مجاز

حوزه/ دیوان عالی الله آباد در هندوستان اعلام کرد پخش اذان از مساجد مجاز است با این شرط که اذان گویی تنها توسط موذن و بدون استفاده از بلندگو انجام بگیرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از هندوستان تایمز، دیوان عالی «الله آباد» در هندوستان پخش اذان از مناره های مساجد «الله آباد» در هندوستان را مجاز اعلام نمود با این شرط که اذان گویی توسط موذن و بدون استفاده از بلندگو انجام بگیرد.

 دیوان عالی «الله آباد» هند مجوز پخش اذان از مناره های مساجد این شهر در دوران قرنطینه به خاطر شیوع ویروس کرونا را صادر کرد.

در حکم دیوان عالی آمده است که اقامه اذان جزو لاینفک اصول برپایی نماز در اسلام است. با این وجود هیئت منصفه دادگاه از صدور مجوز برای استفاده از بلندگوها به منظور پخش صدای اذان از مساجد امتناع کرده و تاکید کرد که صدای اذان فقط باید از مناره های مساجد پخش شود.

دیوان عالی «الله آباد» اعلام کرد که استفاده از بلندگو برای پخش صدای اذان مغایر با ماده ۱۹ قانون اساسی هند است. این دیوان تاکید کرد که پخش صدای اذان از مناره های مساجد هم رعایت حقوق مسلمانان و هم احترام به حقوق شهروندانی است که در همسایگی مساجد زندگی می کنند.

صدور حکم دیوان عالی برای پخش صدای اذان از مساجد در الله آباد در حالی انجام گرفت که همه این مساجد به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل هستند و از دستورالعمل های دولت برای جلوگیری از شیوع ویروس تبعیت می کنند.

مسلمانان می گویند که پخش صدای اذان از مساجد می تواند آرامش خاطر برای افرادی که در قرنطینه به سر می برند ایجاد کند.

اسلام هراسان در هند مدعی شده بودند که اذان یک مسئله داخی در اسلام است و مسلمانان حق ندارند با توجه به قوانین سکولار هندوستان صدای اذان را بلند کنند و خارج از مساجد اذان بگویند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha