پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی

حوزه/ رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی ابراز کرد: برپایی نماز عید فطر به‌صورت جماعت واجب نیست و افراد می‌توانند به‌صورت فردی این نماز را اقامه کنند و به درگاه خداوند متعال متوسل شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی امروز در ویژه‌برنامه تفسیر سوره انبیاء طی سخنانی اظهار کرد: از آستان مقدس بانوی کرامت که زمینه برگزاری این برنامه طی ماه مبارک رمضان را فراهم کرده تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم با رفع بحران کرونا بتوانیم شاهد تجمعات مذهبی در حرم‌های مطهر باشیم.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه عید سعید فطر اضافه کرد: عید فطر یکی از بزرگ‌ترین عیدهاست که خداوند متعال در این روز نماز و روزه افراد را قبول می‌کند؛ افرادی که احسان، خدمت و عبادت کردند در این روز جایزه می‌گیرند و افرادی که عمر خود را تلف کردند ضرر خواهند کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تا غروب امروز یک آیه ثواب یک ختم قرآن را دارد و نفس‌های روزه‌داران دارای ثواب است، خاطرنشان کرد: برپایی نماز عید فطر به‌صورت جماعت واجب نیست و افراد می‌توانند به‌صورت فردی این نماز را اقامه کنند و به درگاه خداوند متعال متوسل شوند.

وی ادامه داد: به تعبیر امام علی علیه‌السلام عید فطر و نماز این روز چهار شباهت به روز قیامت دارد، شباهت نخست این است که روز جزاست، دوم اینکه خروج از منزل برای اقامه نماز همانند خروج برای رفتن به صحرای محشر است و قیام و سخن با حضرت حق از دیگر شباهت‌های موردنظر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه همگان باید قدر فرصت رمضان را بدانیم، عنوان کرد: اکنون که درحال سپری کردن ساعات پایانی این ماه هستیم باید به لحظات گذر زمان بیشتر توجه داشته باشیم.

وی با طرح این سؤال که برای حفظ اعمال باید چه کنیم، مطرح کرد: همان‌طور که رسول خدا(ص) تأکید داشته‌اند، حفظ عمل، از خود عمل بااهمیت‌تر است.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی با بیان اینکه بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) برخی از اصحاب پیامبر مرتد شدند، اظهار کرد: اکنون برخی تأثیرپذیری از فضای مجازی و شبهه‌افکنی‌های دشمن اعتقادات خود را کنار می‌گذارند، مطرح کرد: اگر ما نتوانیم به سؤالی پاسخ دهیم مشکل از دین نیست، بلکه مشکل از ما است، هرچند این موضوع ارتداد نیست، بلکه سستی در دین است که با رفع شبهات مشکل قابل رفع است.

وی نفاق و منت را از دیگر عوامل از بین رفتن اجر عمل دانست و گفت: اگر فردی منت بر خواهر و برادر و همچنین پدر و مادر بگذارد از رحمت خداوند متعال دور است هرچند هر گفته‌ای هم منت نیست به‌عنوان نمونه ما باید بگوییم که در حرم مطهر ماسک تولید کردیم و چه فعالیت‌هایی داشته‌ایم و این ارتباطی با منت ندارد بلکه منت به معنای تحقیر و کوچک شمردن دیگران است.

مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با تأکید بر اینکه حفظ اجر عمل مهم‌تر از اصل عمل است، یادآور شد: فردی که نسبت به فقرا منت گذارد ملعون است.

وی از ریا به‌عنوان دیگر عامل از بین برده اجر عمل نام برد و گفت: روز قیامت به ریاکار، کافر هم می‌گویند؛ شیخ عباس قمی ۱۱۰ جلد کتاب نوشت اما هیچ جایی اسم خود را نیاورد به همین علت اسم او ماندگار شد، امام خمینی(ره) نیز فرمودند خداوند خرمشهر را آزاد کردند و در نگاه خود فقط به خداوند توجه داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بابیان اینکه زکات و خمس واجب است، مطرح کرد : فردی نسبت به پرداخت زکات و خمس خود توجه لازم را نداشته باشد در حقیقت اعمال عبادی خود را تباه کرده است.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با تأکید بر اینکه کارمندان باید با پرهیز از کم‌کاری، رشوه و ربا از لقمه‌های حرام دوری کنند، گفت: لقمه حرام از بین برنده اجر عمل است و اعمال صالح را باطل می‌کند.

وی یکی دیگر از عوامل از بین برنده اجر عمل را انکار ولایت اهل‌بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) برشمرد و گفت: برای اینکه بتوانیم عمل خود را به نتیجه برسانیم باید آن را با رعایت نکات یادشده حفظ کنیم.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha