سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
روز قدس تونس

حوزه/ طی سال های گذشته فعالیت های برپایی روز جهانی قدس فراموش نشده و مردم تونس بر زنده نگه داشتن این مناسبت که جمهوری اسلامی ایران بنیانگذار آن است و جمعه آخر ماه رمضان در حمایت از ملت فلسطین برگزار می شود، اصرار می ورزند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، طی سال های گذشته فعالیت های برپایی روز جهانی قدس فراموش نشده و مردم تونس بر زنده نگه داشتن این مناسبت که جمهوری اسلامی ایران بنیانگذار آن است و جمعه آخر ماه رمضان در حمایت از ملت فلسطین برگزار می شود، اصرار می ورزد.

امسال علی رغم بحران ویروس کرونا، فعالان تونسی در شبکه های اجتماعی با شعار "روز جهانی قدس از قدس – عادی سازی روابط خیانت بزرگ است" روز قدس را برپا کردند.

راهپیمایی روز جهانی قدس امسال نیز فراموش نشد و ادامه یافت، اما این راهپیمایی به فضای مجازی منتقل شد.

روز قدس یادبود عزیزی برای هر انسان آزاده است

روز قدس اهمیت و جایگاه بزرگی در نزد تونسی ها دارد. فوزی العلوی پژوهشگر و رئیس مرکز مطالعات جریان ها در گفتگو با پایگاه اخباری العهد گفت: برگزاری جشن ملّی در تونس به مناسبت روز جهانی قدس، در واقع احیای یک یادبود عزیزی است که برای هر انسان آزاده و وطن دوست با اهمیت است؛ چرا که این مناسبت بیانگر یک تفکر احیاگرانه و موضع متمدنانه و رویکرد راهبردی است که در جهت محوری بودن مسئله فلسطین قرار دارد.

وی ادامه داد: فلسطین همانطور که امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران گفته و امام خامنه ای برای تقویت آن تلاش می کند، مسئله محوری باقی خواهد ماند و این مسئله برای تونسی ها یک اصل اساسی است که بیانگر تغییر ریشه ای در مسیر پروژه آزادی و رهایی از انواع ظلم و بردگی می باشد.

العلوی با بیان اینکه ما به روح بنیانگذار انقلاب اسلامی به خاطر احیای این روز و این موضع گیری تاریخی درود می فرستیم، گفت: ما با تمام اراده و اصرار و افتخار این روز را احیا می کنیم و می خواهیم یک پایگاهی برای تجمع قدرت ها تشکیل شود تا در مسیر برداشتن ظلم و ستم از منطقه، ملت ها و امتمان حرکت کنیم و دوره تمدن و عدالت را به مسیر عادی آن برگردانیم.

روز قدس معیار پیشرفت جنبش آزادی بخش و مقاومت است

صلاح الداودی نویسنده و استاد دانشگاه تونس و عضو مرکز مطالعات راهبردی باب المغاربه هم به پایگاه خبری العهد گفت: روز قدس همیشه و تمامی احوال در سطوح سیاسی، اعتقادی و مقاومتی، کلید راهبردی است و تمامی انسان های شریف این جهان در منطقه عربی و اسلامی با این دید به مقاومت نگاه می کنند.

وی افزود: روز قدس معیار و ترازویی است که با آن میزان رشد آگاهی در مسیر قدس و میزان پیشرفت جنبش آزادی بخش و مقاومت در تمامی سطوح آن را می سنجیم و محور این جنبش و مقاومت همان قدس و فلسطین است.

الداودی تصریح کرد: روز جهانی قدس به مثابه یک چشم انداز روشن و فراگیر از آینده است که با نور آن عقل ها، دل ها، قدرت ها و تمامی مقاومین زیر پرچم مقاومت جمع می شوند و برای زمینه سازی برای یک روز بزرگ متحد می شوند. آن روز، روز آزادی، پیروزی و آزاد سازی قدس، الاقصی و تمامی سرزمین تاریخی فلسطین و در پی آن آزادی تمامی منطقه از بقایای استعمار، سرسپردگی، عادی سازی روابط و سلطه غرب و پایگاه نظامی آن که همان رژیم دشمن صهیونیستی است، خواهد بود. روز و شب برای این زمینه سازی بزرگ تلاش می شود.

فلسطین قطب نمای اصلی و محوری ماست

هشام الحاجی پژوهشگر علوم اجتماعی تونس نیز به العهد گفت: روز جهانی قدس برای ما یادآور این است که فلسطین قطب نمای اصلی و محوری ما در سایه سخنانی است که ما را از این قطب نما منحرف می کند و ما را دشمن همدیگر قرار می دهد، در حالی که دشمن اصلی ما همان رژیم غاصب صهیونیستی و در پی آن امپریالیست جهانی است که می خواهد سلطه خود را نه تنها بر عرب، بلکه بر تمامی مسلمانان و حتی تمامی جهان تحمیل کند.

 وی تأکید کرد: ما باید در برابر تمامی انواع سازش و تسلیم در داخل و خارج که به راحتی اقدام به عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل می کنند، مقاومت کنیم.

الحاجی در پایان بیان داشت: این درگیری بر سر وجود و موجودیت است نه بر سر مرز ها. این درگیری برای حق و به خاطر بقاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha