شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ایمن انور

حوزه/ ایمن انور گفت: مردم تونس نیز همواره حامی فلسطینند و هیچ گاه موضع آنها در ممنوعیت رابطه با رژیم صهیونیستی تغییر نمی‌کند و با هرگونه رابطه تونس با اسرائیل مخالفند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه ایمن انور نامزد سابق ریاست جمهوری تونس و مؤسس حزب غدالثؤرة در گفتگو با خبرگزاری حوزه تاکید کرد قیس سعید رئیس جمهور تونس مانند مرزوقی و هر رئیس جمهور دیگری است که توسط مردم انتخاب می شود که به آراء مردم احترام می گذارد و مردم تونس نیز همواره حامی فلسطینند و هیچ گاه موضع آنها در ممنوعیت رابطه با رژیم صهیونیستی تغییر نمی‌کند و با هرگونه رابطه تونس با اسرائیل مخالفند و این موضعی است که برخی ملت های مغرب عربی مانند تونس و الجزائر برای خود برگزیده اند و رئیس جمهور نیز از آنجا که منتخب مردم است باید بیانگر و نماینده اراده مردم بوده و به این انتظار مردمی پایبند باشد و البته بیشتر کشورهای خلیج (فارس) این انتظار مردمی را خوشایند نمی‌دارند و با رژیم صهیونیستی رابطه مستقیم برقرار کرده اند و کار به جایی رسیده که امارات در بسیاری از موضع گیری های منطقه ای و برخورد با بهار عربی از اسرائیل تاثیرپذیر است.

حوزه: به تازگی شاهد برخی هجمه‌های سیاسی و رسانه ای از سوی امارات و عربستان و مصر علیه تونس و رئیس جمهورش بودیم. به نظر شما پشت پرده این حملات چیست؟

این موضع کشورهای عربی در راستای موضع این کشورها در دشمنی با بهار عربی و تلاش آنها برای ناکام گذاشتن انقلاب‌های عربی است و آنچه در مصر و لیبی اتفاق افتاد و به تازگی در تونس نیز برنامه ریزی هایی برای آن صورت گرفته است؛ اگر چه موفق نشده اما ممکن است در روزهای آینده شاهد برملا شدن جزئیات جدیدی از یک توطئه برای نابود ساختن باقی مانده بهار عربی در تونس باشیم.

حوزه: ارزیابی شما از موضع رئیس جمهور تونس در حمایت از فلسطین در برابر صهیونیست ها و این حملات کشورهای خلیج فارس چیست؟

طبیعی است که قیس سعید رئیس جمهور تونس مانند مرزوقی و هر رئیس جمهور دیگری است که توسط مردم تونس انتخاب شده باشد و هر رئیس جمهوری که توسط رای مردم انتخاب شود به نظریات و خواسته مردم احترام می گذارد و مردم تونس نیز همواره حامی فلسطین بوده و هستند و با گونه رابطه تونس با اسرائیل مخالفند و این موضعی است که برخی ملت های مغرب عربی مانند تونس و الجزائر برای خود برگزیده اند و رئیس جمهور نیز از آنجا که منتخب مردم است باید بیانگر و نماینده اراده مردم بوده و به این انتظار مردمی پایبند باشد و البته بیشتر کشورهای خلیج (فارس) این انتظار مردمی را خوشایند نمی‌دارند و با رژیم صهیونیستی رابطه مستقیم برقرار کرده اند و کار به جایی رسیده که امارات در بسیاری از موضع گیری‌های منطقه ای و برخورد با بهار عربی از اسرائیل تاثیرپذیر است.

حوزه: به نظر شما دخالت های خارجی چه تاثیری در تحولات لیبی دارد؟ آیا این دخالت ها مثبت یا منفی است؟ به ویژه در مورد کشورهایی که حامی ژنرال خلیفة حفتر هستند.

طبیعی است که دخالت های خارجی باعث ایجاد بحران لیبی شده و البته فرق است میان دخالت هایی که حفتر را روی کار آورد و دخالت هایی کا مانند کودتای السیسی زمینه کودتا علیه انقلاب لیبی شد و بدین ترتیب کشورهایی که حامی قانون گرایی و انقلاب هستند را نمی توان با کشورهای حامی کودتای ضد انقلاب، برابر دانست.

حوزه: آیا کشورهای عربی خلیج فارس به ویژه امارات توطئه هایی برای تجزیه تونس یا برهم زدن امنیت داخلی آن در سر دارند؟

توطئه ای برای تجزیه تونس وجود ندارد اما آنها برای افزایش دسته بندی ها و تنش های داخلی تلاش می کنند و برخی شخصیت های سیاسی وابسته به امارات در تونس نیز مجری این سناریو هستند. آنها علیه پارلمان و رئیس جمهور و رئیس پارلمان (شیخ راشد الغنوشی) فعالیت می کنند و این جریان درست مانند اتفاقات سال ۲۰۱۳ مصر برنامه ریزی شده است یعنی اینکه آنها از همان ابزارو روش ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب خود استفاده می کنند و امیدواریم این بار در تونس با شکست مواجه شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha