سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حسن روحانی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مرگ و میر کرونایی در ایران نصف جهان شد

پس از شناسایی موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در نقاط مختلف کشور و انجام معاینات و تست‌های ویژه روی ایشان، شمار مبتلایان از ۱۳۹ هزار تن گذشت.دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان گفت: با بررسی‌های انجام شده از میان افراد مشکوک و بر اساس آزمایش‌ها، از ظهر دیروز تا ظهر امروز، ابتلای ۱۷۸۷ تن به کووید-۱۹ قطعی شده است. با احتساب این افراد، آمار مبتلایان قطعی در کشورمان به ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ تن رسید. وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۳۵۲ مورد بستری و یک هزار و ۴۳۵ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: در ۲۴ ساعت اخیر، ۵۷ تن از مبتلایان جانشان را از دست داده‌اند؛ بنابراین، تا ظهر امروز، متاسفانه آمار جان باختگان این بیماری در کشورمان به ۷۵۰۸ تن رسیده است. همچنین تا به امروز خوشبختانه ۱۰۹ هزار و ۴۳۷ تن بهبود یافته‌اند و البته ۲۵۶۷ تن از بیماران بستری از جمله افرادِ بدحال (Critical) هستند که امیدواریم با مراقبت‌های کادر درمانی، دعای خیر شما و الطاف حق بهبود پیدا کنند. جهانپور افزود: تا کنون ۸۳۷ هزار و ۹۰ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت به انجام رسیده است. بر پایه آمارهای ۲۴ ساعت اخیر، «نرخ مرگ» در کشورمان ۶.۴ درصد است که با نرخ مرگ در جهان، یعنی ۱۲.۸ درصد فاصله محسوسی دارد و به همین تناسب، «نرخ بهبود» در ایران ۹۳.۶ درصد است که وضعیتی امیدبخش نشان می‌دهد.

پتونیا هم وارد منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا شد

خبرگزاری رویترز دقایقی پیش اعلام کرد که سومین نفت کش ایران "پتونیا" با عبور از دریای کاراییب به نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا رسیده است. رویترز به نقل از مرکز (Refinitiv Eikon) نوشت: سومین محموله نفتکش ایرانی که حامل سوخت بنزین برای ونزوئلا است، در حال نزدیک شدن به منطقه اقتصادی انحصاری این کشور است. این در حالی است که دو مورد قبلی در حال آماده سازی برای تخلیه بار خود هستند. به دنبال مسیری که طی روزهای اخیر توسط کشتی های فورچون و فارست ایران گرفته شده است، نفتکش پتونیا سومین نفت کش ایران روز دوشنبه پس از عبور از اقیانوس اطلس وارد دریای کارائیب شد. نفتکش فورچون روز شنبه با ورود به پالایشگاه ال پالیتو توسط وزیر نفت ونزوئلا مورد استقبال قرار گرفت و از ایران بخاطر حمایتش در زمان بحران سوخت تشکر کرد. رویترز در ادامه می نویسد، اگرچه دولت ترامپ پیش از این در مورد اقدام در برابر حرکت نفتکش های ایران به سوی ونزوئلا تهدید کرده بود، اما به نظر نمی‌رسد که نفتکش های ایران در طول مسیر با اختلالی روبرو شده باشند. به دنبال پهلو گرفتن اولین نفت‌کش ایران در پالایشگاه ال پالیتو نیکولاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا ضمن تشکر از حمایت‌های ایران، تاکید کرد: کاراکاس و تهران هر دو خواهان صلح هستند. ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم. وی ایران و ونزوئلا را دارای «مردمانی انقلابی» نامید که «هرگز در برابر آمریکا به زانو در نخواهند آمد. پنج کشتی به نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت ایران، راهی ونزوئلا شده‌اند. نفتکش فورچون به عنوان نخستین نفتکش ایرانی که به ونزوئلا رسیده، سفر خود را از بیست و سوم اسفند سال گذشته و از بندر شهید رجایی آغاز کرده بود.  علاوه بر نفتکش فورچون، چهار نفتکش دیگر نیز در روزهای آینده سوخت ایرانی را به ونزوئلا می‌رسانند.

 

سوییس مذاکره با دکتر روحانی را توئیت کرد

رییس جمهوری سوییس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: امروز با رییس جمهوری ایران در مورد امور دو جانبه، بیماری همه گیر و شرایط فراهم کردن کمک‌های بشر دوستانه گفت وگو کردیم."سیمونتا سوماروگا" در این توییت افزود: دیپلماسی در دوران Covid۱۹، امروز من با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران تلفنی صحبت کردم. سوماروگا تاکید کرد: با توجه به صدمین سال حضور دیپلماتیک سوییس در ایران، ما در مورد امور دو جانبه، بیماری همه گیر و شرایط فراهم کردن کمک‌های بشر دوستانه گفت وگو کردیم. رییس جمهوری اسلامی ایران هم امروز سه شنبه در گفت وگو با رییس جمهوری سوییس گفت: انتظار ما از سوییس در این شرایط حساس که شاهد افزایش تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا علیه ایران هستیم، این است که نقش موثرتری ایفا کند. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در تماس تلفنی با رییس جمهوری سوییس با بیان اینکه ملت سوییس همواره در نگاه مردم ایران از جایگاه احترام آمیزی برخوردار بوده است، افزود: در شرایط سخت و حساس امروز که همه کشورها با شیوع ویروس کرونا مواجه هستند، تحریم‌های غیر قانونی آمریکا و افزایش فشار اقتصادی شرایط را برای مردم ایران سخت‌تر کرده است. روحانی با استقبال از اقدام سوییس در راه اندازی سازوکار مالی، بر لزوم فعال‌تر شدن این سازوکار مالی تاکید کرد و افزود: ایجاد این سازو کار می‌تواند در این شرایط سخت تاثیرگذار باشد و انتظار داریم با فعال‌تر شدن این سازوکار مالی، مواردی از منابع مالی ایران در برخی کشورها از این مسیر عملیاتی شود. رییس جمهوری با اشاره به اهمیت حفظ برجام به عنوان یک توافق بین المللی، اظهار داشت: ضرورت دارد که اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور اروپایی در قبال حفظ برجام اقدامات لازم را برای ایجاد توازن در اجرای تعهدات برجامی انجام دهند و سوئیس هم میتواند کمک کند تا پایه‌های برجام استحکام یابد. روحانی با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط با سوئیس در زمینه‌های اقتصادی، علمی و بهداشتی، به اشتراک گذاشتن تجربیات در زمینه مقابله با ویروس کرونا را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای توسعه و تعمیق روابط اقتصادی، علمی و بهداشتی با سوییس آمادگی کامل داریم و امیدواریم تلاشهای دو کشور در مسیر صلح و ثبات و انسان دوستی ادامه داشته باشد.

صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد ایران دست به پیش گویی زد

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران پرداخته و نوشته است: رشد نقدینگی ایران در سال ۱۳۹۷ برابر با ۲۲.۳ درصد بود که این رقم برای سال ۹۸ به ۳۵.۸ درصد رسید. با این حال در سال ۱۳۹۹ رشد نقدینگی به ۱۹.۵ درصد خواهد رسید که کاهشی ۱۶.۳ درصدی را به ثبت خواهد رساند. این گزارش خاطرنشان کرده است که نرخ تورم در ایران نیز از ۴۱.۱ درصد به ۳۴.۲ درصد کاهش خواهد یافت. با این حال صندوق‌ بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که نقدینگی در ایران از ۲.۵۵۷ هزار میلیارد تومان به ۳.۰۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در ایران نیز در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۲.۷ درصد افزایش خواهد یافت و به ۱۶.۳ درصد خواهد رسید. این گزارش می‌افزاید تراز حساب جاری در ایران نیز از منفی ۰.۳ میلیارد دلار در سال ۹۸ به منفی ۱۸.۲ میلیارد دلار در سال ۹۹ خواهد رسید.

مذاکرات هیات‌های سیاسی ایران و افغانستان آغاز شد

مذاکرات هیات های سیاسی ایران و افغانستان روز سه شنبه درباره غرق شدن تعدادی از مهاجران افغانستانی در مرز با ایران، انجام شد.هیات ایرانی که امروز راهی کابل شد متشکل از محسن بهاروند، معاون حقوقی وزیر خارجه، سید رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه و نماینده مرزبانی ایران هستند. نخستین جلسه بررسی حادثه مذکور با توجه به قرارداد کمیساریان سرحدی (مرزبانان) ۱۳۳۵، ۲۵ اردیبهشت ماه، با حضور هیاتی متشکل از کارشناسان مرزبانی کشور افغانستان و ایران و با حضور در محل مورد ادعا برگزار و موضوعات به طور میدانی مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست دو طرف به نتیجه مورد نظر دست پیدا نکردند و قرار شد بعد از عید فطر در سطح سیاسی و دیپلماتیک هیات ها در این باره گفت وگو کنند.

یک شرط مهم از فروش فوق العاده خودرو حذف شد

با دستور حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرط اخذ هر گونه چک از مرحله فعلی ثبت‌نام خودرو حذف شد. پیش از این، خودروسازان در شروط اعلامی به متقاضیان در حوزه ثبت‌نام خودروها، شرط اخذ چک صیادی و یا چک متعلق به بستگان درجه یک را مطرح کرده بودند که با دستور سرپرست وزارت صمت، شرط اخذ هر گونه چک در این مرحله از ثبت نام ملغی اعلام شد.

تکلیف ذرت‌های آلوده مشخص شد

رئیس سازمان ملی استاندارد امروز از تبدیل ذرت‌های آلوده به الکل خبر داد. این در حالی است که سال گذشته سازمان اموال تملیکی اعلام کرده بود که در آخرین جلسه‌ در دفتر مبارزه با مفاسد اقتصادی، مقرر شد این ذرت‌ها تحت شرایطی به کشورهای غیرهمسایه فروخته شود، بنابراین مشخص نیست که تاکنون صادراتی از این محموله انجام شده و آیا بحث صادرات این محموله به طور کل منتفی شده یا خیر.رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که مطابق دستور رئیس جمهوری در ستاد مقابله با کرونا، ذرت‌های آلوده دامی امحا نشده و برای رفع بخشی از مشکلات بهداشتی مردم تبدیل الکل می‌شوند. تبدیل ذرت‌های آلوده به الکل، با نظارت وزارت بهداشت اجرایی خواهد شد. ذرت محصولی است که برای خوراک دام و خوراک انسان در محصولاتی همچون ذرت حجیم شده مصرف می‌شود و اگر ذرت آلوده به مصرف دام شیری و پرواری برسد، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد. ماجرای این ذرت‌ها مربوط به سال سال ۱۳۹۵ است که حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد و با انجام آزمایش‌های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شد و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد. در دوازدهم مرداد ماه امسال نیز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که رئیس‌جمهوری دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرده و تکلیف کرده است که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود. اما وضعیت امحا یا مرجوع کردن این محموله‌ها زمانی برای افکار عمومی اهمیت پیدا کرد که آبان ماه سال گذشته نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی - در یک برنامه تلویزیونی گفت که مجموعا  ۵۰۰ هزار تن ذرت در استان خوزستان وجود داشته که از این مقدار، ۳۵۰ هزار تن که استاندارد آن از سوی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تایید شده به کشور وارد شده، اما ۱۴۰ هزار تن از این محموله طبق آزمایش‌های انجام شده آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که هنوز در انبار نگهداری می‌شود. در پی این صحبت‌ها در فضای مجازی شایعاتی منتشر شد که به مردم هشدار می‌داد از مصرف محصولاتی که با ذرت تهیه می‌شود، خودداری کنند زیرا ذرت آلوده به آفلاتوکسین وارد کشور شده است، اما سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک و وزارت کشاورزی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که کیفیت و سلامت ۳۵۰ هزار تن ذرت، قبل از ورود به کشور از سوی سه مرجع نظارتی یعنی سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی پایش و تایید شده و سپس مجوزهای لازم برای ترخیص صادر شده است. در نهایت سازمان اموال تملیکی دی ماه سال گذشته اعلام کرد که در آخرین جلسه‌ای که در این رابطه در دفتر مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار، مقرر شد که این ذرت‌ها تحت شرایطی به کشورهای غیرهمسایه فروخته می‌شود تا امکان برگشت این محموله به ایران کاملا منتفی باشد. همچنین این سازمان پیش‌بینی کرده بود که حداقل نصف ارز خارج شده برای خرید این محموله‌ها بار دیگر وارد ایران شود. بنابراین در شرایط فعلی مشخص نیست که اصلا بخشی از این ذرت‌های آلوده به کشورهای غیر همسایه صادر شده یا اینکه اصلا بحث صادرات منتفی است و همه محموله به الکل تبدیل خواهد شد.

وزیر بهداشت برای دفتر رئیس‌جمهوری تقدیر نامه نوشت

وزیر بهداشت در نامه‌ای از اقدامات دکتر واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری در راه مبارزه با کرونا تقدیر کرد.در متن نامه دکتر سعید نمکی آمده است: "جناب آقای دکتر واعظی رئیس محترم دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری رئیس جمهور ۳ قانون را برای اجرا ابلاغ کرد«تفسیر الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی»، «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه امنیت» و «تفسیر تبصره بند الف ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری» ابلاغ شد.به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، رئیس جمهور سه قانون «تفسیر قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی»، «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» و «تفسیر تبصره بند الف ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری» رابه مسئولان ذی ربط ابلاغ کرد ابلاغ قانون تفسیر قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی. رئیس جمهور قانون تفسیر قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را برای اجرای به وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. این قانون که با عنوان طرح یک فوریتی استفساریه تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزات آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود در جلسه علنی روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، تصویب و در تاریخ ۲۴ اردیبهشت به تأیید شورای نگهبان رسید.رئیس جمهور قانون «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» را برای اجرا به وزارت خانه‌های کشور، اطلاعات، امور خارجه و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شورای عالی امنیت ملی و قوه قضائیه ابلاغ کرد. مطابق این قانون، کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور مکلفند در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام و بهره مندی از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین المللی، با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران و نقش مخرب این رژیم نامشروع در برهم زدن صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی و نقض گسترده و سامان‌مند (سیستماتیک) حقوق بشر اعم از جنگ افروزی، اقدامات تروریستی، جنگ الکترونیک، استفاده از تسلیحات سنگین و سلاح‌های ممنوعه علیه غیرنظامیان، محاصره انسانی، شهرک سازی، آواره کردن مردم فلسطین، تلاش برای انضمام بخش‌های دیگری از سرزمین فلسطین، ادامه اشغال سرزمین فلسطین و بخش‌هایی از سوریه (جولان)، لبنان و دیگر سرزمین‌های اشغالی مقابله نمایند. گفتنی است، این قانون در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، تصویب شد و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت به تأیید شورای نگهبان رسید.رئیس جمهور قانون تفسیر تبصره بند الف ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص تسری عنوان مدرک تحصیلی «کارشناسی» به مدرک «کارشناسی معادل» را برای اجرا به سازمان اداری و استخدامی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران ابلاغ کرد. بر این اساس، عبارت «مدرک کارشناسی» مندرج در تبصره بند الف ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، شامل «مدرک کارشناسی معادل» که ارزش استخدامی دارد، نیز می‌شود. گفتنی است، این قانون که با عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده بود در جلسه علنی روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، تصویب و در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ به تأیید شورای نگهبان رسید.

ادعای حمله ملخ‌ها تکذیب شد

محمد کرمی رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران در خصوص خبرهای منتشر شده از حمله ملخ ها به تهران اظهار داشت: ملخ ها به تهران حمله نکردند، ملخ های مشاهده شده در جنوب تهران مربوط به تخم گذاری های یک و دو سال گذشته هستند که با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و رطوبت مناسب خاک متولد شده اند. وی ادامه داد: هر زمانی که رطوبت زمین مناسب باشد و دمای هوا هم افزایش یابد تخم‌های ملخ هایی که در سال گذشته در درون خاک بودند، در اصطلاح تفریق (متولد) می شود.کرمی در خصوص لزوم مقابله با این حشرات نیز گفت: اگر تعداد ملخ ها به حدی برسد که باعث خسارت اقتصادی شود و به کشاورزی آسیب وارد کند وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با آن اقدام خواهد کرد. رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران ملخ ها را به صورت طبیعی مضر ندانست و گفت: این حشرات بخشی از زنجیره غذایی در طبیعت محسوب می شوند و در فصل زاد آوری و جوجه آوری پرندگان پوره های یک و دو آنها به عنوان تغذیه پرندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی خاطر نشان کرد: ملخ ها در سالهای گذشته هم وجود داشته اند اما شرایط آب و هوایی به گونه‌ای نبود که به این شدت افزایش یابند. کرمی از گزارش های ادارات محیط زیست در خصوص وجود ملخ ها در جنوب تهران به خصوص در شهرستان‌های اسلامشهر ورامین و قرچک خبر داد و ابراز: شرایط این مناطق برای تخم گذاری ملخ ها مناسب تر از دیگر مناطق تهران است.

الموت بازگشایی شد

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: قلعه تاریخی حسن صباح الموت در استان قزوین از امروز سه‌شنبه بازگشایی و امکان بازدید گردشگران از آن فراهم شد.نادر محمدی در این باره گفت: قلعه تاریخی حسن صباح الموت که از اسفند ماه پارسال به علت شیوع کرونا تعطیل شده بود از امروز امکان بازدید دوباره گردشگران از آن فراهم شد. محمدی افزود: همزمان با بازگشایی قلعه الموت، امکان حضور گردشگران در دریاچه اوان هم فراهم شده است و دیگر بناهای تاریخی قزوین نیز از ابتدای هفته جاری بازگشایی شده اند. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: فعلیت هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی قزوین پس از تعطیلات عید سعید فطر آغاز شده و تمامی این مکان‌ها بایستی کد رهگیری از وزارت بهداشت دریافت کرده و با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت کنند. قلعه تاریخی حسن صباح در شمال روستای گازرخان در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین قرار دارد و در سال ۸۱ به شماره ۷۲۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پیش ثبت نام خودرو تمدید شد

مهلت پیش ثبت‌نام در سامانه‌های فروش خودروسازان تا چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹ تعیین شده است.به نقل از وزارت صمت، وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه شماره پنج خود بار دیگر تاکید کرد: به اطلاع آن دسته از هموطنان متقاضی حضور در طرح ویژه فروش خودرو ایام عید سعید فطر می‌رساند، مهلت پیش ثبت‌نام در سامانه‌های فروش طراحی شده از سوی خودروسازان تا روز چهارشنبه هفته آینده ( ۱۴ خردادماه ۹۹) تعیین شده و متقاضیان می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز با مراجعه به درگاه‌های اینترنتی معرفی شده از سوی خودروسازان، عملیات پیش ثبت‌نام خودروهای مورد نظر خود را انجام دهند. در این اطلاعیه، بار دیگر اعلام شده که تقدم و تاخر در ثبت‌نام برای خرید خودروها، هیچگونه تاثیری در روند قرعه‌کشی و فرآیند طراحی شده فروش ندارد و همه متقاضیان تا چهارشنبه ۱۴ خردادماه میتوانند درخواست خرید خودروی مورد نظر خود را در سامانه به ثبت برسانند. وزارت صنعت، معدن و تجارت بار دیگر تاکید کرده است: در این مرحله از ثبت‌نام خودروها، متقاضیان نیاز به مراجعه مستقیم به سامانه یکپارچه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) نداشته و صرفا باید به سامانه‌های فروش طراحی شده از سوی خودروسازان مراجعه کنند. گفتنی است، فرآیند فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو در طرح ویژه فروش ایام عید سعید فطر، از فردا چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹ آغاز شده و متقاضیان همچنان مهلت دارند تا تاریخ چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹ عملیات پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام نهایی را در این بازه زمانی انجام دهند.

 

کرونا از ناقل ها کنار رفت

به گفته معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اگرچه کرونا از آب منتقل نمی شود اما استخرها در مناطق قرمز باید تعطیل بمانند.  محسن فرهادی در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، جدیدترین تصمیمات مربوط به مقابله با کرونا در اماکن عمومی را تشریح کرد. معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: پروتکل جدیدی با همکاری وزارت ورزش برای برگزاری لیگ برتر تنظیم شده که بر اساس آن، در مرحله اول تمرینات تیم‌ها و ورزشکاران شروع می‌شود و بعد از دو سه هفته مسابقات فوتبال فعال فقط برای لیگ برتر و دسته اول با رعایت فاصله گذاری و بدون تماشاچی برگزار می‌شود. برگزاری لیگ دسته اول، لیگ دسته دوم و شهرستان‌ها فعلا منتفی است. تمرینات هم فعلا انفرادی و با فاصله انجام می‌شود، ماساژ هم برای ورزشکاران ممنوع است. وی گفت: آموزش و صحبت کردن بین مربی و ورزشکار با رعایت فاصله باید انجام شود.. سرویس‌های بهداشتی، محوطه وزرشگاه و سطوع باید گندزدایی شود. از وسایل حمل و نقل عمومی برای ورزشکاران نباید استفاده شود. اگر استفاده می‌شود باید فاصله گذاری رعایت شود. در غیر این صورت قوتبالیست‌ها از خودروی شخصی استفاده کنند دوش را هم باید بعد از بازی در منزل انجام دهند. فرهادی تاکید کرد: مسابقات ۳ تا ۴ هفته بعد از شروع تمرینات و فعلا بدون تماشاچی خواهد بود. تست آزمایشگاهی تشخیصی از ورزشکاران قبل از شروع مسابقات انجام می‌شود. اگر فردی مثبت بود نمی‌تواند در مسابقه باشد و اگر تست مثبت در بین ۵ نفر از یک تیم باشد آن تیم اجازه بازی و تمرین نخواهد داشت و باید به قرنطینه برود. این پروتکل مطابق با اصول استاندارد بین المللی و مطابق پروتکل مسابقات فوتبال باشگاه‌های اروپایی است. معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مصوبات ستاد ملی کرونا شنبه گذشته حاکی از این بود که یکسری از محدودیت‌ها کاهش پیدا می‌کند. اجرای دقیق پروتکل‌های دقیق رعایت چهار محور اصلی بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت ابزار و وسایل ساختمان و رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی است.وی گفت: رستوران‌ها که تا دیروز فقط می‌توانستند نسبت به توزیع غذای بیرون بر فعالیت کنند، امکان پذیرش مشتری را دارند البته این کار شرایطی دارد که مهمترین آن رعایت فاصله بین مشتری هاست یعنی هر میز باید طوری چیده شود که فاصله یک تا دو متری بین افراد رعایت شود. میزان پذیرش مشتری در این شرایط ممکن است تا ۵۰ درصد ظرفیت یک رستوران یا اغذیه فروشی کم می‌شود مثلا یک سالن ۱۰۰ نفر ممکن است بتواند ۵۰ مشتری در میز و صندلی داشته باشد. فرهادی افزود: ماده غذایی نمی‌تواند ویروس را منتقل کند، اما افراد و کارکنان یک اغذیه فروشی می‌توانند و در صورتی که یک نفر ناقل باشد بیماری را منتقل می‌کند، مسئول رستوران، این مسئولیت را دارد که اگر فردی از کارکنان بیمار یا ناقل است در محل اغذیه فروشی نباشد. سالاد بار در رستوران‌ها و هتل‌ها ممنوع است و نباید ظرف غذاها را خود مردم و مشتریان پر کنند. وی گفت: دریافت وجه نقد در اغذیه فروشی‌ها ممنوع است. بهتر است با نرم افزارها و کارت به کارت کردن وجوه نقدی دریافت شود. رعایت بهداشت فردی نسبت به قبل باید با جدیت بیشتری انحام شود. دست زدن به مواد غذایی باید به صفر برسد. فاصله کسانی که خدمت ارائه می‌کنند و صندوق‌ها باید رعایت شود. غذاها باید روکش داشته باشند و ادویه و نمک باید به صورت یکبار مصرف روی میز باشد. فرهادی افزود: زمانی که مشتری میز و صندلی را ترک می‌کند باید فرآیند گندزدایی میز و صندلی انجام شود. تالارهای پذیرایی و جاهایی که امکان تجمع هست برای مراسم عروسی، عزا و تولد کماکان ممنوع و اچازه فعالیت ندارند، ولی می‌توانند غذای بیرون بر یا پذیرش رستورانی داشته باشند. وی گفت: ماساژ، سونا و استخر در مناطق قرمز و ورزش‌های دارای برخورد تعطیل هستند. توصیه این است که از این رفع محدودیت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی رفته رفته محدودیت‌ها را برداریم. قهوه خانه‌ها و رستوران‌های سنتی بدون عرضه قلیان و مواد دخانی می‌توانند فعالیت کنند.

موزه‌های آستان قدس رضوی بازگشایی شد

مهدی قیصری‌نیک معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با شیوع ویروس کرونا، تمامی موزه‌های این نهاد بازگشایی شده و فعالیت خود را از سر گرفتند. هم‌زمان با بازگشایی صحن‌های حرم مطهر رضوی، موزه‌های آستان قدس رضوی نیز پس از حدود سه ماه تعطیلی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار خود را ازسرگرفت. وی افزود: موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر با گنجینه‌های تاریخ حرم رضوی، تمبر، سکه و اسکناس، ساعت، نجوم، ظروف، سلاح، هنرهای تجسمی و آبزیان همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۸ پذیرای علاقه‌مندان به آثار موزه‌ای است. قیصری‌نیک تصریح کرد: علاقه‌مندان به آثار موزه‌ای همچنین می‌توانند از موزه فرش آستان قدس رضوی، به عنوان تخصصی‌ترین و بزرگترین موزه فرش جهان و همچنین موزه قرآن و نفایس و گنجینه هدایای مقام معظم رهبری واقع در صحن کوثر حرم منور رضوی و نیز موزه مردم‌شناسی واقع در ضلع غربی صحن جامع رضوی، همه‌روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۲ بازدید کنند.

 

هوا گرم تر شد

در تشریح آخرین وضعیت هواشناسی کشور اظهار داشت: امروز و فردا در سواحل خزر و بعد از ظهر و امشب در شمال غرب دامنه‌های البرز غربی، دامنه‌های شرقی زاگرس، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، مرکزی، قم، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، البرز، سمنان، ارتفاعات تهران، بخش‌هایی از فارس و غرب اصفهان بارش پراکنده و وزش باد داریم. وی ادامه داد: روزهای هشتم و نهم خرداد شرایط جوی در اغلب مناطق کشور آرام است، البته روز جمعه در بخش‌هایی از شمال غرب و دامنه‌های البرز غربی رشد ابر و بارش پراکنده پیش بینی می‌شود که این شرایط روز شنبه ۱۰ خرداد در سواحل خزر حاکم خواهد بود. مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: از امروز تا اواخر هفته، در شرق کشور، شرق خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق کرمان و سیستان و بلوچستان خصوصا زابل وزش باد شدید در برخی ساعات پیش بینی می‌شود که در برخی نقاط موجب گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا خواهد شد. ضیائیان اضافه کرد: خلیج فارس تا اواخر چهارشنبه ۷ خرداد مواج است. وی بیان کرد: روز آینده اهواز با بیشینه دمای ۴۵ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهر کرد با کمینه دمای ۷ درجه بالای صفر خنک ترین مرکز استان خواهد بود. مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا صاف گاهی با وزش باد، پیش بینی می‌شود. بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۳۶ و ۲۶ درجه خواهد بود. ضیائیان افزود: همچنین در سه روز آینده در ساری آسمان صاف تا نیمه ابری پیش بینی می‌شود و همین شرایط هم طی سه روز آینده در رشت حاکم است. وی یادآور شد: از بعد از ظهر چهارشنبه ۷ خرداد تا پنجشنبه ۸ خرداد رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در استان‌های زنجان، همدان و جنوب استان مرکزی، غرب مازندران، غرب اصفهان و ارتفاعات البرز پیش بینی می‌شود. احتمال آب گرفتگی معابر عمومی، برخورد صاعقه و تگرگ وجود دارد که توصیه می‌شود از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب شود و صعود به ارتفاعات متوقف شود. مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: از امروز تا روز جمعه ۹ خرداد دما بین ۳ تا ۶ درجه در اغلب نقاط کشور افزایش می‌یابد. وی یادآور شد: از بعد از ظهر امروز تا روز جمعه ۹ خرداد وزش باد شدید در خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق کرمان، شرق هرمزگان و سیستان و بلوچستان به ویژه زابل پیش بینی و توصیه می‌شود تحکیم سازه‌های موقت در دستور کار قرار گیرد و در زمان غبارآلود شدن هوا تردد غیر ضروری متوقف شود.

درهای سومین حرم اهل بیت بازگشایی شد

 پس از اینکه درهای حرم مطهر بانوی کرامت با توجه به شیوع بیماری کرونا ۲۶ اسفند ماه بسته شده بود، صبح امروز درهای این بارگاه نورانی بار دیگر به روی زائران گشوده شد. با توجه به اعلام قبلی صورت گرفته صدها نفر از مردم قم و شیفتگان کریمه اهل بیت(س) در هنگام بازگشایی درب های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌ الله علیها حضور یافته و پس از بازگشایی درهای حرم مطهر، به عرض ارادت به دخت موسی بن جعفر(س) پرداختند. بازگشایی درب‌های حرم مطهر با مداحی آقای «حسن شالبافان» و قرائت زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام‌ الله علیها همراه بود و آیت الله «سعیدی» تولیت آستان مقدس و آقای «مرتضی حیدری» فرماندار قم نیز حضور داشتند. قرار است صحن‌های حرم مطهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر روز از ساعت ۷ تا ۱۹ پذیرای حضور زائران باشد؛ اما فعلاً نمازهای جماعت اقامه نمی شود.

رهبر معظم انقلاب از آیت الله اعرافی قدردانی کردند

حجت الاسلام والمسلمین «محمدی گلپایگانی» رئیس دفتر مقام معظم رهبری در نامه ای به آیت الله «اعرافی» مدیر حوزه های علمیه کشور، قدردانی صمیمانه معظم له از تاسیس «ستاد حوزوی ترویج و ارتقای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» و فعالیت های صورت گرفته در این ستاد را ابلاغ کرد. در نامه رئیس دفتر مقام معظم رهبری به مدیر حوزه های علمیه کشور آمده است:

بسمه تعالی

جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای اعرافی دامت توفیقاته مدیر محترم حوزه های علمیه سلام علیکم

مرقومه ی جنابعالی به شماره ۱۵۹۵۳ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۸ در خصوص تاسیس «ستاد حوزوی ترویج و ارتقای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» و فعالیت های صورت گرفته در این ستاد، به استحضار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) رسید، مرقوم فرمودند: «از مدیریت محترم حوزه های علمیه به خاطر این جریان سازی مبارک و محصول با ارزش آن صمیمانه قدردانی شود. آماده به کار بودن نیروهای فکری در حوزه های علمیه در عرصه اندیشه ورزی و چه در مرحله ی تحقق بخشیدن به الزامات عملی این حرکت گسترده، مژده ی بزرگی است که خدای کریم و علیم را باید به خاطر آن سپاسگزاری کرد».مراتب جهت اطلاع و اقدام لازم ایفاد می گردد. دستور رهبر معظم انقلاب به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری همچنین در نامه دیگری به دکتر صادق واعظ زاده، رئیس شورایعالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نظر مبارک رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقدام مقتضی نسبت به نامه مدیر حوزه های علمیه را به او ابلاغ کرد. در نامه رئیس دفتر مقام معظم رهبری به رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آمده است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر صادق واعظ زاده رئیس محترم شورایعالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلام علیکم نامه شماره ی ۱۵۹۵۳ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۸ مدیر محترم حوزه های علمیه مبنی بر تاسیس «ستاد حوزوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» و فعالیت های صورت گرفته در این ستاد به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رسید، مرقوم فرمودند: «نظرات ارائه شده به مرکز تدوین سند الگوی پیشرفت ارائه شود با سفارش مؤکد بر بهره برداری و تعامل با جریان حوزوی مذکور»مراتب به انضمام تصویری از نامه فوق الذکر و ضمایم دیگر جهت اقدام مقتضی ایفاد می گردد.

مشهد دوباره «قرمز» شد

حمیدرضا رحیمی اظهار داشت: براساس معیارهای جدید اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشهد از نظر شیوع کرونا دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفته است. مدیر روابط عمومی علوم پزشکی مشهد گفت: این در حالی است که مشهد به وضعیت سفید در حال نزدیک‌شدن بود اما از روز گذشته مجددا در وضعیت قرمز است.وی افزود: براساس تعریف وزارت بهداشت معیار اصلی تعداد بستری شدگان روزانه بود اما در حال حاضر تعریف وضعیت سفید و زرد و قرمز در کلانشهرها تغییر کرده و مشهد مطابق این تعریف جدید دارای وضعیت قرمز است.

 

روحانی سازوکار مالی سوئیس را روغن کاری کرد

حجت‌الاسلام حسن روحانی در تماس تلفنی با رئیس جمهور سوئیس با بیان اینکه ملت سوئیس همواره در نگاه مردم ایران از جایگاه احترام‌آمیزی برخوردار بوده است، گفت: در شرایط سخت و حساس امروز که همه کشورها با شیوع ویروس کرونا مواجه هستند، تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و افزایش فشار اقتصادی شرایط را برای مردم ایران سخت‌تر کرده است. روحانی با استقبال از اقدام سوئیس در راه‌اندازی سازوکار مالی، بر لزوم فعال‌تر شدن این سازوکار مالی تأکید کرد و افزود: ایجاد این سازوکار می‌تواند در این شرایط سخت تأثیرگذار باشد و انتظار داریم با فعال‌تر شدن این سازوکار مالی، مواردی از منابع مالی ایران در برخی کشورها از این مسیر عملیاتی شود. رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اهمیت حفظ برجام به‌عنوان یک توافق بین‌المللی، اظهار داشت: ضرورت دارد که اتحادیه اروپا به‌ویژه سه کشور اروپایی در قبال حفظ برجام اقدامات لازم را برای ایجاد توازن در اجرای تعهدات برجامی انجام دهند و سوئیس هم می‌تواند کمک کند تا پایه‌های برجام استحکام یابد. روحانی همچنین با تصریح بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط با سوئیس در زمینه‌های اقتصادی، علمی و بهداشتی، به اشتراک گذاشتن تجربیات  در زمینه مقابله با ویروس کرونا را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: برای توسعه و تعمیق روابط اقتصادی، علمی و بهداشتی با سوئیس آمادگی کامل داریم و امیدواریم تلاش‌های دو کشور در مسیر صلح و ثبات و انسان‌دوستی ادامه داشته باشد. رئیس جمهور سوئیس نیز با تبریک عید سعید فطر به دولت و مردم ایران، توسعه روابط با جمهوری اسلامی را مورد تأکید قرار داد و از اشتراک تجربیات دو کشور در زمینه مقابله با ویروس کرونا استقبال کرد و ضرورت همکاری وزارت‌خانه‌های بهداشت دو کشور در این زمینه را مورد اشاره قرار داد. سیمونتا سوماروگا با بیان اینکه سوئیس همچنان تلاش خود برای فعال‌تر شدن سازوکار مالی سوئیس نسبت به ایران را انجام خواهد داد، گفت: وام درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با بیماری کووید۱۹ می‌تواند از طریق این سازوکار مالی عملیاتی شود. رئیس جمهور سوئیس همچنین با ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام بر ضرورت حفظ این توافق بین‌المللی تأکید کرد و گفت: برای حفظ برجام همه تلاش خود را انجام خواهیم داد و سایر طرف‌های اروپایی را نیز بر این امر و عمل به تعهدات ترغیب خواهیم کرد.

 

رژیم صهیونیستی برای حذف حساب‌های رهبر انقلاب دست به کار شد

وزیر امور استراتژیک کابینه رژیم صهیونیستی در نامه ای به «جک دورسی»، مدیرعامل توئیتر خواستار تعلیق فوری حساب کاربری رهبر انقلاب اسلامی شده است. وی در این نامه با اشاره به توئیتی که در روز قدس در این حساب منتشر شده بود این درخواست زیاده خواهانه را مطرح کرده است. در این نامه به دیگر پیام‌هایی که در صفحه رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر غده سرطانی خواندن این رژیم و ریشه‌کن کردن آن منتشر شده، اشاره شده است. تایمز اسرائیل نیز با مخابره این خبر نوشته است که توئیتر هنوز به این نامه پاسخ نداده و حساب کاربری رهبر ایران همچنان فعال است.

 

تمدید کارت‌های بانکی رایگان شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اسفند ماه سال گذشته در راستای رعایت نکات بهداشتی به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، به شبکه بانکی کشور اعلام کرد تا شهروندان با استفاده از ظرفیت خدمات غیرحضوری و بانکداری الکترونیک، خدمات بانکداری مورد نیاز خود را دریافت کنند و برای سلامت خود و کارمندان سیستم بانکی از مراجعه غیر ضرور به شعب بانک خودداری کنند. بانک مرکزی تمهیداتی از جمله افزایش سقف انتقال وجه کارت به کارت از طریق ابزار خودپرداز و کیوسک از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان در هر شبانه روز، افزایش سقف انتقال وجه از طریق اپلیکیشن پرداخت سازان از یک به سه میلیون تومان، افزایش سقف برداشت نقدی از خودپردازها از ۲۰۰ به ۵۰۰ هزار تومان، افزایش تلاش ناموفق رمز دوم به ۵ مرتبه و تمدید تاریخ انقضای  کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه مشتری  به مدت سه ماه  را نیز به منظور کاهش مراجعه به شعب بانکی  و افزایش استفاده از سامانه‌های الکترونیکی در سامانه‌های نظام بانکی و پرداخت ایجاد کرد تا شهروندان بتوانند با بهره‌گیری از خدمات بانکداری الکترونیک در هر ساعت از ۲۴ ساعت شبانه روز و در تمامی روزهای هفته، دغدغه مراجعه به شعبه را نداشته باشند و همین اقدام باعث کاهش چشمگیر مراجعه شهروندان به شعب شد. از سویی دیگر، بانک مرکزی در بخشنامه ای سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت، تمدید کارت‌های بانکی و سقف برداشت نقدی از خودپردازها را از اول خرداد ماه سال جاری به حالت عادی بازگرداند و بر همین اساس نیز سقف انتقال وجه به شرایط قبل از کرونا بازگشت و تمدید کارت‌های بانکی نیز نیازمند احراز هویت حضوری است. داود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به نحوه تمدید کارت‌های بانکی گفت: مطابق با قوانین و دستورالعمل جدید بانک مرکزی، تمدید کارت بانکی در تمامی بانک‌های کشور با توجه به ضرورت صرفه جویی و استفاده صحیح از منابع از جمله جسم کارت که هزینه‌ بالایی را برای شبکه بانکی به دنبال دارد، تمدید کارت در شعب به صورت ۵ ساله و با کارمزد تعریف شده صورت می‌گیرد، اما به بانک‌ها اعلام شده مشتری می‌تواند در صورت سلامت فیزیک کارت، یکسال به تاریخ انقضاء کارت  بدون این که کارت نیاز به تغییر داشته باشد و به صورت رایگان از طریق شعب بیفزاید؛ تاریخ انقضا کارت‌های بانکی بهمن و اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ که تا پایان اردیبهشت تمدید شده بود، به اتمام رسیده و مشتریان باید از طریق شعبه با احراز هویت کارت بانکی خود را تمدید کنند.همچنین سید محمدحسین محمودی؛ مدیرکل اداره بانکداری شخصی بانک ملت در اینباره به خبرنگار ایبِنا گفت: با توجه به تمهیدات اعلامی بانک مرکزی، مشتریانی که تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی آنها در بهمن و اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بوده، تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹ بدون اقدام خاصی به صورت اتوماتیک از طریق بانک‌ها اعتبار پیدا کردند و حالا مشتریانی که در این دسته کارت‌ها هستند و حتی تاریخ انقضاء کارت آن‌ها پس از این تاریخ است، از آنجایی که بر اساس اعلام بانک مرکزی تمدید کارت‌ها دوباره با رفع محدودیت‌های کرونا نیازمند احراز هویت حضوری است، مشتری باید به صورت حضوری به شعب بانک عامل خود مراجعه کرده و درخواست تمدید کارت بانکی دهد و این مسئله در تمامی بانک‌ها اجرایی شده و کارت‌های بانکی که تمدید نشده باشند، منقضی و غیر قابل استفاده هستند تا زمانی که مشتری به صورت حضوری درخواست تمدید کارت دهد که برای مشتری به صورت یکساله تمدید می‌شود و تا پایان بهمن ۹۹ اعتبار خواهند داشت.

 

نوبخت واحد های مسکونی محرومین را افتتاح کرد

 ۱۴ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در سراسر کشور امروز سه‌شنبه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون راه و شهرسازی و معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از طریق ویدئوکنفرانس در ایرانشهر افتتاح شد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم اظهارداشت: از این تعداد چهار هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی ویژه محرومین این استان بود که به صورت همزمان در سراسر کشور افتتاح شد. سید خلیل منبتی گفت: بیش‌از ۳۹۰ میلیارد تومان جهت ساخت واحدهای مسکونی محرومین سیستان و بلوچستان تخصیص داده شده که ۲۴۰میلیارد تومان در قالب تسهیلات و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز به عنوان کمک بلاعوض به متقاضیان پرداخت شده است. وی بیان کرد: با تلاش شبانه روزی همکاران بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان ساخت واحدهای مسکونی با جدیت در حال ساخت است که در ۲ ماه گذشته بیش‌از چهار هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی پایان یافته و امروز تحویل مردم این استان شد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب سیستان و بلوچستان گفت: عملیات ساخت یکهزار و ۹۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز که اجرای فونداسیون و اسکلت آن در حال اتمام است در آینده‌ای نزدیک تحویل روستاییان این استان خواهد شد.محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز سه‌شنبه وارد زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان شد. نوبخت در بدو ورود به فرودگاه بین المللی زاهدان مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان، معاونان استاندار، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شماری از مسوولان این استان قرار گرفت. معاون رییس جمهوری به منظور بازدید از راه آهن چابهار - زاهدان به سیستان و بلوچستان سفر کرده است. وی همچنین به منظور افتتاح چندین واحد مسکن محرومان به ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان سفر کرد. در این سفر سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نوبخت را همراهی کردند.

 

جان باختگان کشور به ۷۵۰۸ نفر رسید

 رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۵۰۸ نفر رسید. کیانوش جهانپور روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ششم خردادماه ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۷۸۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۳۵۲ مورد بستری و هزار و ۴۳۵ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ نفر رسید. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به هفت هزار و ۵۰۸ نفر رسید. جهانپور افزود: خوشبختانه تاکنون ۱۰۹ هزار و ۴۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۵۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی اظهار کرد: تاکنون ۸۳۷ هزار و ۹۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. جهانپور گفت: توصیه‌های ایمنی و بهداشتی به قوت خود باقی است. امیدواریم با رعایت فاصله گذاری و پرهیز از تردد غیر ضروری و استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، مسیر مقابله با کووید ۱۹ را با همکاری مردم ادامه بدهیم. روند با ثباتی در اکثر استان‌ها گزارش شده و کاهش موارد تدریجی ابتلا در خوزستان گزارش شده است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha