جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام خمینی
امام خمینی(ٰه)

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: حضرت امام خمینی(ره) با هر نگاه تجددگرای غربزده و سنت گرای به معنای تحجرگرایی به زنان مخالفت کردند و یک نگاه بدیع، نو، تازه و احیاگر مجدد به زنان داشتند.

معصومه ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان اینکه امام خمینی(ره) نگاهی نو نسبت به جامعه و مقابله با تبعیض ایجاد کردند؛ اظهار داشت: نگاه حضرت امام خمینی (ره) نسبت به جامعه سبب تحولاتی همچون استکبارستیزی، عدالت خواهی و حمایت از مستضعفان، مقابله با هرگونه تبعیض بین فقیر و غنی، زن و مرد (جنسیتی)، نژادی و مذهب ایجاد کرد. نگاه ایشان به این مسائل تناسب محور و متوازن به این مقوله‌ها بود.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران گفت: این نگاه حضرت امام خمینی(ره) از آغاز مقابله با رژیم ستم شاهی و استکبارستیزی زمینه‌ای را مبنی بر گرایش مردم نسبت به این ایده و مبنای نظری ایجاد کرد و تمام اقوام، نحله‌ها، جنسیت‌ها و فقیر و غنی به جریان انقلاب پیوستند.

وی با اشاره به اینکه نگاه حضرت امام خمینی(ره) به زنان نگاه مترقی و متعالی بود، تصریح کرد: ایشان نگاه سومی را در مقابل دو نگاه غرب گرای روشنفکرزده ی تجمل گرا و محجوریت و محدودیت داشتند. در نگاه غربگرا زن همچون عروسک فرنگی مآبی است که تغییر در ظاهر، منش و روش و تغییر در حضور اجتماعی به عنوان از نوک سر تا نوک پا فرنگی بودن ارزش است چیزی که آتاتورک و رضاخان در آن تعامل داشتند و حضرت امام با آن مخالفت کردند.

ظهیری ادامه داد: نگاه دوم نگاه تحجرگرای عزلت، محجوریت و محرومیت زنان بود که به عقیده آنان زن در پستوی خانه به دور از هر فعالیت سیاسی و اجتماعی در نقش خادمه‌ای بود که خدمات آن محدود در خانه بود و دیده نمی شد البته خدمت در خانه، خانواده، مادری و همسری بسیار ارزشمند است. ارزشی که بی بدیل است. همچنین مهر مادری و همسری خود یک جایگاه ستودنی است. اما اینکه توقع داشته باشیم زنان محدود و محصور باشند این همان کناره گیری و نادیده گرفتن شرایط ویژه تساوی در برخورداری از حقوق، جایگاه اجتماعی، حق تحصیل، حق رای، حق  اشتغال و  بهره بردن از اکتساب همه مواهبی است که خداوند برای انسان قرار داده است.

امام و نگاهی نو به زن

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) با هر نگاه تجددگرای غربزده و سنت گرای به معنای تحجرگرایی به زنان مخالفت کرد و یک نگاه بدیع، نو، تازه و احیاگر مجدد به زنان داشتند زیرا احیاگری شخصیت زن برگرفته از سنت پیامبر گرامی(ص) و اعطای حقوق برابر و شخصیت برابر و والانگر انسانی بوده و در سیره اهل بیت(ع) در تمام ادوار گذشته ساری و جاری بوده است.

ظهیری ادامه داد: بنابراین حضرت امام این احیاگری مجدد و تجدید احیاگری را عهده دار بودند به همین دلیل است که استقبال بی‌نظیری از این نگاه انسان سازی شد. البته انسان سازی نه به این معنی که زن فقط کشتزاری است که رحم او محملی برای حمل و پرورش باشد که البته این خود بسیار ارزشمند است اما مهمترین نگاه حضرت امام خمینی(ره) در این انسان سازی قدرت تاثیرگذاری و قدرت انتقال پرورش و تربیت و مربیگری و باغبانی وجود انسان بود که حضرت امام در فرمایشات خود زن را انسان ساز می‌دانند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران تاکید کرد: همانطور که قرآن انسان ساز است یعنی نقش تربیتی مفید و موثر و متعالی قرآن را که «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ» میداند همان نقش را برای زن هم میداند و این همان جایگاه والای مربیگری، مادری و معلمی برای زن است که در سایه‌سار محبت، مشورت و آرامش حاصل می شود و لذا در روایات داریم که رضایت مادر برابر با جلب رضایت خداوند است.

وی با اشاره به اینکه حضرت امام در نگاه به زنان آنها را محصور و محدود به بخشی از جایگاه‌ها نمی‌دانستند افزود: ایشان همه جایگاه‌های علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، هنر و ورزش را برای زنان قائل بودند و لذا حضرت امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با کسانی که مبنی بر انتخاب کنندگی و انتخاب شوندگی، یعنی هم انتخاب شدن و هم رای دادن برای مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، شوراها و سایر عرصه هایی که جایگاه سیاسی و اجتماعی برای زنان داشت موافق نبودند مخالفت کردند و فرمودند:« زنان در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم بودند و در مواردی پیشگام و پیش قدم بودند» چنانکه حضرت امام زنان را پیشگام و پیشرو جریان پیش برنده انقلاب و مقابله با رژیم ستم شاهی در هفده شهریور نام بردند و ستودند و نیز زنان چهارمردان قم را در پانزده خرداد که به نوعی  مبعث انقلاب اسلامی در این برانگیختگی بود را پیشگام دانستند.

جای خالی تغییر قانون به نفع زنان

ظهیری ابراز داشت: حضرت امام خمینی(ره) جایگاه زن را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم محصور و محدود نکردند و فرمودند: در تمام جایگاه‌هایی که مردان حضور دارند زنان مجاز به حضور هستند همانطور که ما برای مردان در بعضی موارد مثل دفاع در جبهه‌های نظام و نبرد اولویت‌هایی قائل هستیم برای زنان نیز اولویت های همچون مادری، همسری و بها دادن به گرم نگه داشتن فضای خانواده قائل هستیم و لذا ضرورت داشت بعد از انقلاب اسلامی بازنگری و واکاوی در قوانین مدنی و قوانین مربوط به اشتغال و حضور اجتماعی زنان داشته باشیم.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران ادامه داد: در این مسئله بغضا قصوری را داشته ایم و هنوز بسیاری از قوانین ما تغییر و تبعیض مثبت به نفع زنان را کم دارد. البته برای اقشار خاص مثل زنان سرپرست خانوار، زنانی که فرزند معلول دارند، زنانی که همسران جانبازان هستند و زنان با شرایط ویژه این تغییر و تبعیض را قائل شدیم ولی به نظر می رسد اقتضای تغییر در قوانین با اولویت قرار دادن شرایط زنان برای ازدیاد جمعیت، پرورش فرزند، آرامش در خانواده، سنگ صبور بودن و مهرورزی در کانون خانواده باید یک فضای فراغت و تسهیلات برای زنان بیش از گذشته فراهم کنیم.

وی ادامه داد: ما در این مسئله با نگاه حضرت امام خمینی(ره)  آن واکاوی و بازنگری نسبت به قوانین را نتوانستیم در تمام جوانب مد نظر قرار دهیم لذا در بسیاری از موارد مثل شغل های خاص پرستاری و یا شیفت دانشجویانی که دوران طرح بیمارستان را می گذرانند دیده می شود که عیناً مانند مردان است و یا بعضی از شغل هایی که کارورزی دارند خیلی متناسب با مسئله زنان، فرزند آوری و تربیت و مراقبت در احوال خانواده نیست و به نظر می رسد ما شاید باید با کم کردن ساعات کاری و تغییر در بعضی از قوانین استفاده بیشتر از تعداد زنان را داشته باشیم مثلا ما به جای اینکه ۸ ساعت از پزشک زنان در بیمارستان استفاده کنیم میتوانیم از دو پزشک در چهار ساعت استفاده کنیم و در بسیاری از برنامه های دیگر می توانیم این تغییرات را داشته باشیم و یا شغل هایی که حضور زنان در آن موثر و مفید تر است مثل مددکاری و یا معلمی تعداد جذب بیشتر با شرایط متناسب سازی با وضعیت خانواده را بهتر طرح کنیم.

لزوم اصلاح جایگاه زنان در قانون

وی  تاکید کرد: به نظر می رسد در مجلس شورای اسلامی به خصوص مجلس جدید انقلابی با بازنگری در قوانین مربوط به زنان و خانواده، تسهیلات مربوط به زنان فراهم شود تا اینکه شرایط فرزندآوری، فرزند پروری، همسرداری و ازدواج به موقع و به هنگام و آسان را زمینه ساز باشند. این بازنگری در قوانین از جهت تبصره زدن به قوانین همچنین متورم نکردن قوانینی که دست و پا گیر است و بعضاً در مواردی وضع قوانین جدید به نفع شرایط زنان و خانواده باشد.

ظهیری با اشاره به اینکه مهمترین مسئله حضرت امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب امام خامنه ای در بخش امنیت روانی و آرامش و صیانت زنان در خانواده و کودکان است؛ عنوان کرد: آسیب های جدیدی که متاسفانه بعضی از آنها خبری و بزرگنمایی می‌شود و بعضا در مواردی غفلت می‌شود و گوش ها و چشم ها آنها را نه می بینند و نه می شنوند و از کنار آنها به آسانی رد میشویم مبنی به ظلم در خانه  و نادیده گرفتن حقوق تساوی در خانواده و بحث اجحاف و نادیده گرفتن حقوق زنان و دختران در خانواده است که نگاه حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آقا در این مسئله بسیار مترقی، متعالی و پیشرو است و ما نیاز داریم که نظارت بر حسن اجرای قوانین، تسهیل در اجرای قوانین و فراهم نمودن زمینه برای استیفای حقوق را بیش از گذشته فراهم کنیم، مهریه ای که حق زنان است با بخشش آن زنان نباید زمینه های خلاصی را در جایی که مورد ظلم و ستم واقع می‌شوند را زمینه‌ساز باشد.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران گفت: خانه باید محلی برای پرورش و رشد و آرامش و مهرورزی دختران و کودکان ما باشد اگر چنین نیست باید زمینه آموزش های لازم از تغییر در کتب درسی مدارس، آموزش از طریق مربیان و معلمان، ارتباط بین معلم، خانه و انجمن اولیا و مربیان و رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری فراهم شده و عهده‌دار این وظیفه باشند و چشمان تیزبین کسانی که عهده دار نظم و نظام و امور انتظامی در جامعه هستند این مراقبت و سیانت را بیش از گذشته فراهم کند تا ما بتوانیم ضمن اینکه آرامش را برای جامعه فراهم می کنیم فضای آرام و امنیت روانی را برای زنان و دختران بیش از گذشته فراهم کنیم البته  خدا را شاکریم که بعد از انقلاب اسلامی امنیت برای زنان و دختران بسیار فراهم شده در اقصی نقاط استان‌های ما از روستاهای دوردست تا کلانشهرها ما فضای آرامش را و امنیت در فضاهای عمومی مثل بازارها، پاساژها پارک ها، معابر عمومی، مترو و سرویس های رفت و آمد را فراهم کرده‌ایم و الحمدلله قوانین ضوابط کمک کننده هستند.

وی خاطر نشان کرد: تسهیل در اجرایی نمودن این قوانین حمایتی و به خصوص در فضای خانواده و حمایت گر در موارد ی که ما خشونت خانوادگی و بحث تعدی و ظلم و نادیده گرفتن حقوق را داریم باید بیش از گذشته نسبت به آن تلاش کنیم و کار کنیم به نظر بنده  بخشی از این ها دارای خلل است که ما باید از ویژگی‌های حضرت امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب از زندگی آنان برای خود الگو بگیریم.

امام و ایجاد زمینه پیشرفت زنان

ظهیری با بیان اینکه زمینه‌های رشد، پیشرفت و توسعه بعد از انقلاب اسلامی برای زنان فراهم شد؛ گفت: حضور در عرصه‌های ورزشی با تمام شرایط حمایتی و ارزش گذاری بعد از انقلاب برای زنان همچنین رشد چندین برابری جایگاه علمی و پیشرفت در عرصه های رقابتی علمی و یا پیشرفت در زمینه های ورزشی، هنر، سینما و سلامت حضور اجتماعی فراهم شد از این جهت زنان پیرو عقاید، شیوه ها و روشهای حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی بودند و او را می‌ستایند و نسبت به این مسئله اقبال دارند و خوشحالم که این نگاه را حضرت امام خمینی(ره) برای جامعه به ارمغان آوردند و هم این میراث گرانمایه را به نسل بعدی منتقل کردند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) نه تنها با حضور زنان در رسانه‌ها مخالفت نکردند بلکه زمینه‌های حضور سالم، موثر و مفید را بعد از انقلاب با حمایت‌های قوانین در همه رسانه ها فراهم کردند امیدوارم این نگاه مترقی حضرت امام که نگاه سوم و الگوی سوم را  به دور از تحجر و غربزدگی و تجدد گرایی منفی است بتوانیم در تمام عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ،علمی، آموزشی، هنر و رسانه و تمام عرصه هایی که یک انسان نیاز دارد در آن بستر حضور داشته باشد به عنوان سرمشق و الگو قرار دهیم.

ظهیری افزود: خدا را به همه این زمینه‌های نعمت شاکریم و امیدواریم اتحاد بانوان ما حضور مفید و موثر و دفاع عالمانه بانوان ما در زمینه حقوق زمینه ساز پیشرفت و توسعه بیشتر در عرصه های بعدی در دهه بعد از چهل سالگی انقلاب اسلامی برگرفته از گام دوم انقلاب اسلامی را بیش از گذشته به همراه داشته باشد.

وی یادآور شد: در تفکر حضرت امام که بنیان انقلاب برگرفته از این اندیشه است هم روح زن مورد احترام است و بزرگ دیده شده هم جسم او مورد احترام است که قابلیت مادری و زیبایی های وظایف زنانه را دارد. غرب امروز یا زنان را به عنوان روح زنانه نمی پذیرد و تغییر وتقلیل میدهد و تحقیر میکند و یا جسم او را با انواع تغییرات تبدیل به عروسک قابل عرضه نمایشی میکند زن انسان ساز در خلقت برابر، در حقوق مساوی، در شرایط  احاله مسولیت‌ها متفاوت و قابل احترام است و در نگاه برگرفته از آبشخور زلال وحی، زن مسلمان انقلاب در نظر امام و رهبریی ستودنی است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha