پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام رهبر

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رهبر گفت: امام صادق(ع) خطاب به شیعیان در روایتی فرمودند «شیعیان، امام شما را صادق یعنی راستگو می گویند، شما هم با راستگویی ما را یاری دهید»، بنابراین روابط دولت و ملت و انسان‌ها باید براساس راستی و درستکاری باشد که وقتی شما صادق باشید می گویند شیعه صادق.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به اینکه  ۲۵ شوال یادآور شهادت رئیس مذهب، امام جعفر صادق(ع) است و ما را بر آن می دارد که به جایگاه و مکتب و دستورات ایشان توجه ویژه داشته باشیم، اظهار کرد: اگر چه هر یک از امامان ما در دوران خود با شرایط خاصی که داشتند معارف و دستورات اسلام را به مردم ارائه می دادند ولی امام صادق(ع) در یک شرایط خاصی از تاریخ قرار داشتند که این فرصت فراهم شد تا مکتب شیعه را به بهترین شکل ممکن بازسازی کنند.

وی ادامه داد: به این معنا که بعد از واقعه کربلا و شرایط سختی که در دوران امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) وجود داشت، در زمان امام صادق(ع) شرایط بهتری فراهم شد که فکر و معارف شیعه را در سطح جوامع بازسازی کنند.

استاد حوزه افزود: طبق نقل قول های تاریخی بالغ بر چهار هزار محدث، راوی و شاگرد از محضر امام صادق(ع) استفاده می کردند که اگر چه آزادی کامل نبود و مانند حوزه های علمیه امروزی، کلاس های درسی آن امام در یک مکان خاص مستقر نبودند، ولی شاگردان و علاقه مندان به علوم در مکانها و شرایط مختلف از معارف  دینی بهره مند می شدند.

رهبر در ادامه تاریخ عصر امام صادق(ع) را بسیار خواندنی دانست و اظهار داشت: مطالعه مناظراتی که امام صادق(ع) با یکی از دهری ها(مادی گرایان) به نام ابن ابی العوجاء در کنار مسجدالحرام داشته است و معارف را برای وی بیان نموده بسیار خواندنی است.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه از شاگردان مهم امام صادق(ع) یاد کرد و گفت: شاگردان امام صادق(ع) نیز در بیان معارف شیعی به دیگران بسیار تلاش کردند، از جمله هشام بن حکم از روات بسیار توانمند ‌بود که حتی با رجال علمی غیرشیعه نیز  مناظره می کرد.

وی بیان کرد: امروز حوزه های علمیه افتخار دارند که فقه جعفری را تبیین و منابع اربعه مانند اصول کافی و استبصار و من لایحضره الفقیه که از کتابهایی است که روایات امام صادق(ع) در آن بیان شده تدریس می کنند.

 رهبر، انقلاب فرهنگی شیعه را در زمان امام صادق(ع) دانست و گفت: امام صادق(ع) یک انقلاب فرهنگی را ایجاد کردند و توانستند اسلامی که از پیرایه های دروغ پردازان دور و منزه باشد را به مردم ارائه دهند.

استاد حوزه در ادامه به روایاتی از امام صادق(ع) خطاب به شیعیان یاد کرد و بیان داشت: امام صادق(ع) خطاب به شیعیان در این روایت فرمودند «شیعیان، امام شما را صادق یعنی راستگو می گویند، شما هم با راستگویی ما را یاری دهید»، بنابراین روابط دولت و ملت و انسان ها باید براساس راستی و درستکاری باشد که وقتی شما صادق باشید می‌گویند شیعه صادق.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روایتی دیگر امام صادق(ع) می فرمایند «مردم را با عملتان به اسلام دعوت کنید نه با زبانتان» به همین دلیل رفتار شیعیان خاصه طلبه های کشور ما باید دعوت کننده به اسلام باشد نه فقط گفتار؛ چرا که آنچه رساتر از زبان است عمل ماست، پس ما مدعیان پیروی از مکتب امام صادق(ع) باید با عمل خود فرهنگ نکوکاری و مجاهدت داشته و ادامه دهنده راه امام صادق(ع) و از پیروان حقیقی ایشان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha