پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عاشورا

حوزه/ اندیشمند اهل ترکیه با بیان اینکه حب الحسین روز به روز میان قلوب مؤمنین افزوده می‌ شود، گفت: بزرگداشت عاشورا در حقیقت بزرگداشت عزت، شجاعت، حماسه، غرور اسلامی و سربلندی دفاع از مظلوم در برابر ظالم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام بحری آکیول در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با اشاره به نقش ائمه اطهار(ع) در احیای قیام عاشورا خاطرنشان کرد: پس از واقعه کربلا و سخنرانی های امام سجاد(ع) قیام توابین و قیام مختار به حقیقت پیوست.

این روحانی اندیشمند اهل ترکیه بیان داشت: همین بیداری اسلامی نشانه ای از پیروزی قیام عاشورای امام حسین(ع) داشت و این قیام امام حسین(ع) سبب عزت و اعتماد به خود باوری و حقیقت عزت نفس برای مسلمانان شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این شهادت مظلومانه سبب افزایش بیش از پیش جایگاه اهل بیت(ع) میان مسلمانان گشت. بیش از آن بر منابر بر امام علی(ع) جسارت می‌ کردند این شهادت سرخ، شناسنانه معرفی ائمه معصومین و اهل بیت(ع) گشت.

حجت الاسلام آکیول با بیان این که هرچه از واقعه عاشورا زمان می‌ گذرد، انسان ها این حقیقت را بیشتر درک می‌ کنند، گفت: حقیقتا حب الحسین روز به روز میان قلوب مؤمنین افزوده می‌ شود؛ بنابراین بزرگداشت عاشورا در حقیقت بزرگداشت عزت، شجاعت، حماسه، غرور اسلامی و سربلندی دفاع از مظلوم در برابر ظالم است.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: خفقان و رعب و وحشت امویان از این قیام سرخ به حدی بود که می‌ کوشیدند با تحریف واقعه عاشورا و حقایق آن و ایجاد فضای ترس برای شیعیان حقیقی بازمانده از روز عاشورا سعی در موجه جلوه دادن چهره پلید و ننگین خود داشتند.

این روحانی اهل ترکیه یادآور شد: در این شرایط بحرانی پس از واقعه عاشورا، برای حفظ هدف اصلی قیام امام حسین(ع) و خنثی کردن فتنه امویان، نیاز به درایتی صحیح و مستحکم وجود داشت که دو راوی و بازوی قوی پس از عاشورا عهده دار این مسأله شدند.

وی با تأکید بر این که این دو راوی موفق حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) بودند، یادآور شد: امام سجاد(ع) در سخنرانی خود در کوفه سعی در بیداری مسلمانان و وجدان های خواب داشتند؛ حال امام صادق(ع) و ائمه بعد از ایشان نیز هریک به نوبه خودشان این مسیر را ادامه داده و قیام حسینی را زنده نگاه داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha