جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سید محمد تقی مدرسی

حوزه/ آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق، با بیان اینکه رکود و ضعف فرهنگی موجود در امت امروز، نتیجه شکافی است که میان نسل ها وجود آمده، گفت:این شکاف به خاطر ضعف ارتباط میان نسل های گذشته و حالی است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید محمد  تقی مدرسی از علمای عراق، با بیان اینکه رکود و ضعف فرهنگی موجود در امت امروز، نتیجه شکافی است که میان نسل ها وجود آمده، گفت:این شکاف به خاطر ضعف ارتباط میان نسل های گذشته و حالی است.

ایشان ریشه ضعف ارتباط میان نسل های گذشته و کنونی را در سه مسئله؛ خانواده، مدرسه و علما دانست و افزود: خانواده به خاطر فرهنگ منفی و اشتباه ضعیف شده و تأثیر آن نیز بر فرزندان کم شده است و دلیل آن این است که پدر و مادر به جای مسائل تربیتی به امور ثانویه و با اهمیت کمتر پرداخته یا برخی از آنان به سرنوشت فرزندان خود توجهی ندارند.

آیت الله مدرسی ادامه داد: مدارس با نیازهای نسل جوان همگام و همراه نبوده و همچنین تأثیر علما به خاطر مبارزه رژیم های سابق با حوزه های علمیه و عدم برخورداری بعضی از آنان از رویکرد کافی و فراگیر در ارشاد مردم، ضعیف شده است. همه اینها در کنار آشوب رسانه ای است که با زندگی نسل جوان آمیخته شده و آن را با افکار و فرهنگ های منفی مواجه کرده است.

این عالم عراقی با اشاره به اینکه تمامی این عوامل منجر به ظهور نسلی شده که فاقد فرهنگ سالم هست، افزود: این مسئله فاجعه بزرگی در رفتار و عمل به دنبال خواهد داشت که از جمله آنها این است که بیشتر مردم خطرات ویروس کرونا را باور ندارند و به توصیه ها  و دستور العمل هایی که در خصوص فاصله گذاری اجتماعی صادر شده، پایبند نیستند و همین مسئله منجر به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا و جان باختگان در عراق شده است.

آیت الله مدرسی راه های اصلاح را در سه مورد بیان کرد:

اول: توجه خانواده به نسل جدید و اینکه پدران وقتی را برای تربیت فرزندان و سوق دادن آنها به سوی اصلاح و حکمت صرف کنند.

دوم: وزارت آموزش و پرورش با بررسی مشکلات نسل جدید و ایجاد راه حل مناسب و به روز، نظامی تربیتی را بازسازی کند.

سوم: توجه حوزه های علمیه به نسل های جدید و گسترش حکم دین که در قرآن کریم و سخنان اهل بیت (علیهم السلام) آمده میان مردم.

چهارم: آگاهی بخشی رسانه ای به جامعه تا معلومات و فرهنگ خود را از رسانه های مزدور و فتنه انگیز نگیرند، بلکه به دنبال رسانه های منصف باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha