جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سوره انشراح

حوزه/ معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه با همکاری انجمن علمی فقه سیاسی، نشست علمی «ویژگی های مدیر شایسته در سوره انشراح» را برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام موسوی در ابتدای نشست علمی «ویژگی های مدیر شایسته در سوره انشراح»، ضمن بیان فرازهای آیه نخست سوره انشراح، درباره شرح صدر توضیح داد و با بیان اینکه شرح صدر به معنای ایجاد گشودگی و مفصل تر کردن مقوله مجمل بیان شده است، اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه در بیان نکات مدیریتی، بر پرهیز از نادیده گرفتن فعالیت های دیگران تأکید می‌نماید.

وی با بیان اینکه این آیه بر شرح و گستردگی سینه نبی مکرم اسلام(ص) اشاره دارد، خاطرنشان کرد: در این آیه، بر انجام مسئولیت و رسالت از مراحل اخذ وحی، نگهداری، انتقال و بیان تا مرحله اجرا و تطبیق بر مداومت شرح صدر تأکید شده است.

دانش آموخته جامعةالمصطفی نوع رویارویی نبی مکرم اسلام(ص) با مخالفان را از دیگر فرازهای اعطای شرح صدر به پیامبر اعظم(ص) دانست و اذعان داشت: شرح صدر در دست خداوند متعال است و مدیر باید از خداوند متعال بخواهد تا باری تعالی به وی شرح صدر اعطا نماید. شرح صدر برای کسانی که با مخالفین در مواجهه هستند، از واجبات مدیریتی به شمار می رود.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه خداوند متعال به نبی مکرم اسلام(ص) پیش از رسالت نبوت شرح صدر اعطا نموده بود، تصریح کرد: مدیران موفق باید پیش از پذیرش مسئولیت، آراسته به شرح صدر باشند.

دانش آموخته جامعةالمصطفی یادآور شد: مدیر موفق باید بتواند دیدگاه مخالفان را تحمل نموده، نقد را به عنوان مقوله‌ای طبیعی بپذیرد و قدرت تحملش را برای رویارویی با معضلات و مشکلات بالاتر ببرد.

وی حضور مستقیم در میدان و مواجهه تخاطبی با فعالیت های سیاسی و اجتماعی را از شرایط وجود شرح صدر در آدمی دانست و اذعان داشت: شرح صدر برای کارهای اجتماعی و سیاسی کلان ضرورت دوچندان دارد. لازم است هر مدیر شایسته شرح صدر را از خداوند متعال طلب نماید و شرح صدر به عنوان مقوله ای مهم در فرایند مدیرتی مدیر موفق از پیش تا پس از مسئولیت تداوم داشته باشد.

سخنران این نشست علمی، در ادامه، ضمن ارائه تفسیری از آیه دوم سوره انشراح، با بیان اینکه خداوند متعال در این آیه، از برداشتن بار سنگین از دوش نبی مکرم اسلام(ص) سخن می گوید خاطرنشان کرد: مراد از «وزرک»، که خداوند متعال از دوش نبی مکرم اسلام(ص) برداشت، می تواند از جنس رسالتی باشد که از آن به مسئولیت اجتماعی یا همان مسئله امامت یاد نمود.

حجت الاسلام موسوی تقسیم وظایف را از الزامات شایستگی در مدیریت عنوان کرد و اذعان داشت: این کار در برخی از موارد مستقیماً از جانب خداوند متعال صورت می گیرد، همچون مقوله امامت و در برخی از موارد نیز به صورت حجت درونی ظهور و بروز می یابد و بر عهده خرد آدمی نهاده شده است.

دانش آموخته جامعةالمصطفی با اشاره به اینکه خداوند متعال نام پیامبر اعظم(ص) را تا قیامت بلندآوازه نموده است، خاطرنشان کرد: بلندآوازگی مدیر، که نیازمند لوازمی است، باید مورد توجه در عرصه انتخاب مدیر باشد که از این لوازم می توان به شهرت گریزی، نهادینه شدن معنویت و سلوک عرفانی در مدیر و... اشاره نمود.

وی به مقوله های مهم و اثرگذار بلندآوازه کننده انسان اشاره نمود و یادآور شد: برای بلندآوازه شدن، مدیر موفق باید کار را برای خداوند متعال انجام دهد، کارهای مهم و بنیادین را پیگیری نماید و به نکاتی مانند خدمت به مردم، برخورداری از تخصص، تجربه مندی انسان، امانت داری، معنویت و توجه به ریزه کاری های تاثیرگذار توجه داشته باشد.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه پس از هر سختی، آسانی وجود دارد، اذعان داشت: واژه های قرآن نکات بسیار مهمی دارد که باید بدان توجه نمود.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در زمانی که نبی مکرم اسلام(ص) در سختی بودند، آسانی قرار داد، خاطرنشان کرد: خداوند متعال برای نبی مکرم اسلام(ص) در عین داشتن دشمنان سرسخت، دوستان و پیروان جان برکفی مانند حضرت علی(ع) را به ایشان اعطا و در کنار سختی، آسانی برای ایشان قرار داده بودند.

دانش آموخته جامعةالمصطفی به نکات اساسی مدیریتی آیات بعدی سوره انشراح اشاره نمود و ابراز داشت: همواره باید انسان به آینده امیدوار باشد، زیرا در کنار هر سختی، آسانی نیز وجود دارد که تمسک به آن انسان را موفق می گرداند.

وی ادامه داد: هر قدر مشکلات فراوان و ناامیدی افزایش یابد، باز در برابر امید انسان نمی تواند تأثیرگذار باشد؛ از این رو، در فعالیت های مدیریتی هیچ گاه نباید ناامید شد.

حجت الاسلام موسوی افزود: کسی که الفبای مدیریتی را بداند، بی شک به حقایق تلخی و شیرینی بیرونی واقف است. مدیر شایسته و لایق در تنگناهای زندگی شکیبایی در پیش می گیرد. چنین کسی می تواند با استعانت از خداوند، امید، تلاش و خلاقیت، بر همه سختی ها فائق آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha