پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عباس اسکندری

حوزه/ مدیرکل اوقاف استان قم گفت: سرمایه‌گذاری در بقاع متبرکه برای توسعه درآمدها و انجام کار خیر از این طریق، طرح جدید سازمان اوقاف به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری به مناسبت پنجم ذی القعده روز گرامیداشت امامزادگان با حضور در برنامه صبحگاهی سیمای مرکز قم با اشاره به وجود ۹۱ بقعه متبرکه در قم اظهار کرد: در برخی از این بقاع، چند تن از امامزادگان مدفون هستند به همین دلیل تعداد امامزادگان قم به ۱۷۰ نفر می‌رسد.

مدیرکل اوقاف استان قم با بیان اینکه برخی امامزادگان قم جزو محدثان و علمای بزرگ زمان خود بوده‌اند و از نظر نسلی به ائمه اطهار علیهم السلام هم بسیار نزدیک بوده‌اند گفت: از جمله این شخصیت‌های بزرگ می‌توان به امامزاده موسی مبرقع علیه السلام اشاره کرد که بنا به برخی نقل‌ها، فرزند بلافصل امام جواد علیه السلام بوده‌اند.

وی به آستان مقدس امامزاده شاه سید علی علیه السلام در قم اشاره و ابراز کرد: ایشان هم از نوادگان حضرت عباس علیه السلام می باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با بیان اینکه امامزاده علی بن جعفر علیه السلام هم جزو امامزادگان شاخص قم و از نوادگان امام صادق علیه السلام هستند گفت: حضرات جمال‌الدین علیه السلام و جعفر شهید علیه السلام هم از امامزادگان شاخص مدفون در قم هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: طرح ابتکاری سازمان اوقاف با محوریت مراکز افق در جوار بقاع متبرکه شاخص هر شهر از سال گذشته اجرایی شده است، طرحی برای اجرای برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تدوین شده است.

وی گفت: ادارات اوقاف از گذشته فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی مختلفی داشته‌اند اما در حوزه مسائل اجتماعی به طور جدی وارد میدان نشده بود، به همین دلیل در قالب مراکز افق، رصد خوبی صورت گرفته و با توجه به کمبودها و نیازها، اقدامات گسترده‌ای تدارک دیده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  اسکندری با اشاره به زندگی برخی خانواده‌های نیازمند در هر شهر و دیار عنوان کرد: بقاع متبرکه با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند می‌توانند به کمک این افراد بشتابند به همین دلیل در وهله نخست و در قالب طرح مراکز افق، شناسایی خانواده‌های نیازمند بر اساس آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام و به صورت کاملا محرمانه در دستور کار قرار گرفت و در مرحله بعد، از درآمدهای بقاع متبرکه و موقوفات موجود، کمک به آنها صورت می‌گیرد که شامل کمک‌های دارویی و درمانی، بسته‌های معیشتی و آزادی زندانیان جرایم غیر عمد می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: طی دوره‌ای که بیماری کرونا در کشور شیوع یافته و بر مشکلات نیازمندان افزوده است، از محل همین کمک‌ها بیش از ۵ هزار بسته معیشتی با اعتبار ۲ میلیارد تومانی تهیه و در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به منابع مالی طرح‌های سازمان اوقاف اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از این منابع مربوط به نذورات مردمی در بقاع متبرکه است، بخشی دیگر را خیرین تامین می‌کنند و موقوفات هم از جمله همین منابع به شمار می‌روند، علاوه بر این بقاع متبرکه در قالب طرح مودت، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری ادامه داد: لازم است فضای بقاع متبرکه از نظر امکانات معماری، پارکینگ و زیرساخت‌های بهداشتی به حد قابل قبولی برسند بنابراین بخشی از درآمدها در این راستا هزینه می‌شود، همچنین بقاع متبرکه دارای فعالیت‌های مربوط به مراکز افق هم هستند که در این زمینه هم بخشی از اعتبارات هزینه می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: در دوره جدید مدیریت سازمان اوقاف، سرمایه‌گذاری در بقاع متبرکه هم در دستور کار قرار گرفته تا فقط به درآمد موقوفات و نذورات متکی نباشیم، در این راستا از سال گذشته و طی قراردادی که با وزارت نیرو بسته شده، نیروگاه‌های خورشیدی روی بام امکان مقدسه ایجاد شده و از این محل، درآمدهای بیشتری برای بقاع ایجاد خواهد شد.

وی با تشکر از صدا و سیما و سایر رسانه‌ها به دلیل معرفی امامزادگان و فعالیت‌های سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: در قم و به خاطر وجود خورشیدی همچون آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، لازم است نسبت به معرفی امامزادگان تلاش بیشتری داشته باشیم چرا که رهبر معظم انقلاب هم فرموده‌اند اگر هر یک از این امامزادگان مدفون در کوچه و خیابان‌های قم در شهر دیگری بودند، به مرکز بزرگی تبدیل می‌شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  اسکندری افزود: زائرانی که به شهر مقدس قم مشرف می‌شوند معمولا زمان کمی را برای استقرار در این شهر سپری می‌کنند بنابراین می‌توان با توسعه بقاع متبرکه، زمان ماندگاری آنها را در قم بیشتر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha