جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: باید برای قشر فرهیخته جامعه یک الگوی جامع و نظریات جامع با ادبیاتی درست و قانع کننده طراحی شود و در این زمینه حوزه و رسانه ضعف دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در دیدار جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و هیئت همراه که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، به تشریح اهمیت کار رسانه و لزوم تعامل خوب و سازنده میان حوزه و شورای معارف سیما پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در سال های اخیر در حوزه گفت: در دوره اخیر در مدیریت حوزه پایه یک طراحی کلان برای حوزه علمیه ریخته شد و حوزه برای اولین بار در ترسیم چشم انداز ها دارای یک نگاه منظم و منسجم شد.

مدیر حوزه های علمیه  با بیان اینکه نظام جامعه و آینده نگری داریم و اسناد ما نیز ۱۴۱۴ را هدف گیری می کند، تصریح کرد: طرح هایی نیز بر این اساس برنامه ریزی شده، مانند کارویژه های روحانیت که در عصر حاضر ۲۴۰ کارویژه و مأموریت متناسب در حوزه در ۴ گروه ارتباط با درون حوزه، نظام اسلامی، جامعه و بین الملل تدوین شده است.

آیت الله اعرافی به طرح آمایش حوزه اشاره کرد و آن را بسیار مهم دانست و گفت: ادعا نمی کنیم این طرح کامل است، اما گام اول برداشته شده و بر مبنای ۱۴۱۴ حدود ۴۰ مأموریت اصلی روحانیت تحلیل شده و شاخص هایی برای آن تعیین شده است، مانند مسجد که باید تا ۱۴۱۴ کشور به ۹۰ هزار مسجد با آن شاخص ها برسد.

وی ارتباط حوزه با بدنه نظام و نهادهای مرتبط با آن را امری مهم دانست و تاکید کرد: در این زمینه برنامه های مهمی آغاز شده و طرح آمایش برای این منظور راه اندازی شد، در این طرح کارویژه های روحانیت شناسایی شد و بیش از ۵۰ نهادی که باید محصول حوزه را به کار بگیرند، شناسایی و نشانه گذاری شده است.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: ما در طرح آمایش باید حداقل ۵۰ تفاهم نامه و اقدام مشترک را شناسایی کنیم و این باب وسیع باید استمرار پیدا کند، به طور مثال در الگوی آموزش و پرورش حداقل ۴۰ برنامه به امضای مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش رسید.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: در حوزه آموزش درختواره دانشی یک کار بزرگ بود، این درختواره یک نگاه کلان به قلمرو حوزه بود، ما وقتی سخن از درختواره رشته ها به میان می آوریم بدین معنا نیست که از فردا اجرایی می شود، نکته مهم این است که افق های دانشی حوزه ترسیم شده و برای نخستین بار متن و قلب حوزه به تمام رسالت هایش توجه کرده است.

امام جمعه قم تدوین الگویی مناسب در برخورد با مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: پاسخ به سوالات و شبهات، تولید سوالات نو، نشر و چاپ و داشتن رویکرد بین المللی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی توجه به مقوله هنر را مهم دانست و گفت: تجلی تمامیت حوزه و بازنمایی حوزه و روحانیت در قالب هنر و رسانه و فضای مجازی از دیگر برنامه هایی است که در حوزه به آن توجه شده است.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با تجلیل از فعالیت ها و اقدامات شبکه قرآن و معارف سیما خاطر نشان ساخت: شبکه قرآن و معارف سیما یک شبکه مقبول و جا افتاده است و رسالت های مهمی نیز بر دوش دارد و واقعا خدمات و فعالیت های این شبکه جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به توجه به اقشار فرهیخته جامعه در برنامه ریزی ها، گفت: باید برای قشر فرهیخته یک الگوی جامع و نظریات جامع با ادبیات درست و قانع کننده طراحی شود و در این زمینه حوزه و رسانه ضعف دارد.

مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: لازم است یک منطق جامعی از نحوه برخورد اسلام با حوادث و بحران ها تدوین و ارائه شود و آن را به خوبی عرضه کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این ایام به ۱۰۰ پرسش توسط حوزه پاسخ داده شد که مجموعه این پرسش ها و پاسخ ها در حال تدوین است.

آیت الله اعرافی با اشاره به ورود حوزه به مطالعات پساکرونایی ابراز کرد: این مطالعات در ۱۰ بخش مختلف در حوزه در حال انجام است، در همین ایام شیوع کرونا حوزه وارد مجموعه ای از مکاتبات و مناسبات دیپلماتیک حوزوی با جهان شده تا به یک الگوی مناسبت تر برای رفع مسائل بشر برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha