جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مهدی دادآفرین

حوزه/ مدیر داخلی مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان یزد گفت: تحول‌آفرینی و تحول‌گرایی که از تأکیدات رهبر معظم انقلاب نیز هست از روحیه انقلابی‌گری نشأت می گیرد و تفاوت تفکر انقلابی و غیرانقلابی را مشخص می کند.

حجت الاسلام مهدی دادآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، با اشاره به تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب به رئیس و مسئولان عالی قضائی درخصوص لزوم استمرار حرکت تحولی در قوه قضائیه به صورت متوازن و با محوریت مردمی بودن این قوه، اظهار داشت: شهید بهشتی(ره) به عنوان الگوی مسئولان قضائی است که باید روش مدیریتی ایشان را مطالعه کنیم.

وی افزود: هر مسئولی باید از سه شاخصه در تراز جمهوری اسلامی از جمله «انقلابی»، «صداقت» و «صلابت» برخوردار باشد.

مدیر داخلی مؤسسه تخصصی امیر بیان یزد خاطرنشان کرد: تحول آفرینی و تحول گرایی که از تأکیدات رهبر معظم انقلاب نیز هست از روحیه انقلابی‌گری نشأت می گیرد و تفاوت تفکر انقلابی و غیرانقلابی را مشخص می کند.

ویژگی های مدیران انقلابی

حجت الاسلام دادآفرین ویژگی های مدیران انقلابی را «امتحان در خطرات»، «اهل مطالعه، عالم به زمان و عمل به موقع با فهم زمان»، «مردمی بودن» و «تماشاگر نبودن در صحنه انقلاب» بر شمرد.

وی افزود: دوران انقلاب و جنگ، معرکه‌های سختی پیدا شد که موجب مشخص شدن مرد از نامرد شد که یکی از مصادیق امتحان در خطرات است.

مدیر داخلی مؤسسه تخصصی امیر بیان یزد ابراز کرد: شهید بهشتی(ره) یکی از مدیرانی بود که تحولات عجیبی را به خاطر نترس بودن و به دل خطر زدن در جامعه اسلامی به وجود آورد که منتهی به حذف و ترور و شهادت ایشان شد.

حجت الاسلام دادآفرین یکی از مصادیق غیرانقلابی بودن را تفکر منافقان دانست و گفت: گروهک منافقان در بدو پیدایش با کمک متدینین شکل گرفت و با نام مجاهدین خلق قصد تشکیل حکومت اسلامی داشت و سپس دچار انشقاق شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر دوری از ولایت فقیه به انحراف کشیده شد و بسیاری از شخصیت های انقلاب اسلامی را ترور کرد.

وی در خصوص ویژگی دیگر مدیران انقلابی یعنی «تماشاگر نبودن در صحنه های انقلاب»، اظهار داشت: یک مدیر انقلابی در صحنه های انقلاب به خصوص بحران ها صرفاً تماشاچی نبوده و نیست و همیشه در صف مقدم حاضر می‌شود و چشم داشتی ندارد و مصداق روایت «مجهولون فی الارض و معروفون فی السماء» است.

مدیر داخلی مؤسسه تخصصی امیر بیان یزد خاطر نشان کرد: انقلابی‌گری عین کارآمدی است، هر جا که به ارزش‌ها پایبند نبودیم و مجاهدانه عمل نکردیم، شکست خورده و ضرر کرده‌ایم.

حجت الاسلام دادآفرین با یادآوری ویژگی دیگر مدیران انقلابی یعنی «اهل مطالعه و عالم به زمان بودن وعمل به موقع با فهم زمان»، اذعان کرد: انقلابی‌گری یعنی درست حرف زدن، درست شناختن و سپس عمل کردن است و در غیر این صورت نمی توان از هیچ رسالت انقلابی و الهی  پاسداری کرد و باید بسیار اهل مطالعه کتب مختلف در زمینه معارف اسلامی باشیم.

وی در خصوص«مردمی بودن» مدیران انقلابی هم گفت: رهبر معظم انقلاب در سالروز هفتم تیرماه امسال، مردمی بودن را از دیگر ضروریات ایجاد تحول معرفی کردند و نگاه از بالا به مردم را غیر قابل قبول دانستند و گفتند: همه‌ ما مسئولان نظام، جزو مردمیم و خیلی از مردم از ما بالاتر هستند؛ بنابراین همه باید خود را در عمل خدمتگزار مردم بدانیم.

مدیر داخلی مؤسسه تخصصی امیر بیان یزد در بخش دیگر این گفت و گو در خصوص شاخصه دوم مدیران یعنی «صداقت»، بیان کرد: در آموزه های دینی گناه کبیره «دروغ»، مادر و ریشه گناهان بزرگ شمرده می شود؛ زیرا اگر کسی راه دروغگویی یا فریبکاری را در پیش گیرد، از هیچ گناهی پروا نمی کند و اگر از این یک باز ایستد، امکان باز ایستادن از گناهان دیگر را دارد؛ به همین خاطر، معصومان(ع) بارها بر این نکته تأکید کرده اند که ریشه همه گناهان، همین دروغ است.

حجت الاسلام دادآفرین ادامه داد: رسول خدا(ص) می فرماید: «دروغ، ریشه های شر را آبیاری می کند، همان گونه که آب، ریشه های درختان را سیراب می نماید؛ در نتیجه می توان ادعا کرد که در نظام اخلاق اسلامی، دروغ از همه گناهان بدتر است لذا شخص مؤمن، ممکن است هر گناهی مرتکب شود و هر رذیلتی در او ریشه دار شود، اما دروغ از او سر نمی زنداز این رو رسول خدا(ص) می فرماید« هر خصلتی در مؤمن ریشه دار می شود، جز دروغ».

وی سومین شاخصه مدیران انقلابی را «باصلابت بودن» دانست و افزود: مدیر باصلابت یعنی محافظه کارنیست و با هیچ کس تعارف ندارد و ملاک قضاوتش سه چیز یعنی حق، قانون و عدالت است، از این رو حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم نگاه کارشناسی برای شناخت بسترهای فسادزا و مقابله با آن، فرمودند ملاک در مبارزه با فساد باید فقط حق، عدل و قانون باشد و هیچ ملاحظه‌ی دیگری در کار نباشد.

مدیر داخلی مؤسسه تخصصی امیر بیان یزد یکی از خصوصیات شهید بهشتی را صراحت انقلابی، عقلانیت و انقلابی بودن در عین عقلانیت معرفی کرد و افزود: شهید بهشتی هرگز به بهانه این که مسئولیت و مدیریتی را در کشور بر عهده دارد تن به مصلحت اندیشی‌های منفعت طلبانه نداد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha