سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله اعرافی در دیدار رئیس کمیسیون عمران مجلس و دو تن از معاونان وزارت راه و مسکن و شهرسازی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه توجه به معیشت مردم در حوزه مسکن را بسیار جدی و حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: اگر بار مسکن در میان خانوارها سبک‌تر گردد، مشکلات بقیه عرصه‌ها لطیف تر و جامعه احساس آرامش بیشتری خواهد نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار رئیس کمیسیون عمران مجلس و دو تن از معاونان وزارت راه و مسکن و شهرسازی، ضمن خیر مقدم به حضور میهمانان بر اهمیت بازسازی علمی وپژوهشی حوزه های علمیه متناسب با نیازهای امروز و لزوم پاسخگویی به نیازهای عموم مردم تأکید نمود و اظهار داشت: در تلاشیم تا حرکت حوزه مبتنی بر مبانی و اسناد بلند مدت و کلان طراحی و عملیاتی گردد.

وی با بیان این که حوزه های علمیه در سال های اخیر، حدود ۸۰۰ عنوان برنامه را ناظر به نیازهای مختلف معرفتی جامعه طراحی نموده است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه زمانی، حوزه واقعی است که بتواند گره را از پیش روی جامعه بگشاید؛ حوزه ای مطلوب است که مرتبط با مبانی دینی و معرفتی ضمن مطالبه گری از مسئولان، خود نیز در این راستا پاسخگو باشد.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه درختواره رشته های حوزه و رویکرد تخصصی به حرکت علمی حوزه های علمیه را تنها یکی از ده ها طرح جدید حوزه های علمیه دانست و اذعان داشت: حضور چند هزار نفری طلاب و نقش آفرینی ایشان در بحبوحه سیل و زلزله، منظره‌ای زیبا از حرکت های جهادی حوزه را ترسیم نمود.

وی با تأکید بر این که حدود ۵۰ نهاد مرتبط با فعالیت های حوزوی برای عقد تفاهم نامه همکاری تحت قالب برنامه های ۵ ساله شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: همکاری حوزه و آموزش و پرورش به منظور ارتقاء بنیه های معرفتی فرزندان، تنها یکی از این طرح ها و برنامه های ۵ ساله به شمار می رود.

آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر این که در بحث آسیب های اجتماعی باید قدم های جدی تری برداریم به جایگاه ویژه و خاص شهر مقدس قم اشاره نمود و اذعان داشت: شهر قم از شاخص های علمی و حوزوی منحصر به فردی در جهان برخوردار است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که قریب ۱۰۰ هزار نفر در بخش حوزوی و مراکز مرتبط با آن در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: این ۱۰۰ هزار طلبه و دانش پژوه، نه تنها از تمام نقاط ایران؛ بلکه از ۱۰۰ کشور جهان گرد هم جمع آمده اند تا مبانی دینی و معارف الهی را تحصیل، تدریس و تبیین نمایند.

آیت الله اعرافی حضور بیش از ۱۰ هزار استاد پژوهشگر در شهر قم را ظرفیت بزرگ پژوهشی دانست و ابراز داشت: قم در عرصه نشر و انتشارات دومین شهر کشور پس از پایتخت است و مراکز علمی آن بیش از ۱۰۰ مجله در حوزه های دانشی مختلف را چاپ می کنند.

وی با اشاره به این که حوزه علمیه قم و موسسات مختلف مرتبط با آن، بیش از ۲۰۰ رشته تخصصی را در قلمروهای دانشی و ناظر به علوم دینی پیگیری می کنند، اظهار داشت: قریب به ۲ هزار مجموعه علمی در داخل و خارج از کشور به نحوی با مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی شهر مقدس قم در ارتباط هستند.

آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر ظرفیت های بین المللی شهر مقدس قم بر استفاده حداکثری ظرفیت پویای این شهر برای ارتقاء ارتباطات و تعاملات بین المللی تأکید نمود و با بیان این که متاسفانه تنها یک درصد ظرفیت بین المللی شهر قم فعال شده است، خاطرنشان کرد: در ایام آغازین کرونا، نامه های مختلفی به منظور بیان دیدگاه اسلام در وقایع و حوادث و نیز تبیین الگوی تاب آوری ایران اسلامی، ارسال و بالغ بر ۱۰۰ پاسخ از نهادهای دینی و علمی جهان دریافت شد.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه توجه به معیشت مردم در حوزه مسکن را بسیار جدی و حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: اگر بار مسکن در میان خانوارها سبک‌تر گردد، مشکلات بقیه عرصه‌ها لطیف تر و جامعه احساس آرامش بیشتری خواهد نمود.

آیت الله اعرافی بهبود وضعیت اطراف حرم و بافت های فرسوده پیرامونی را از پروژه های ضروری دانست و اذعان داشت: لازم است تا در عرصه مدیریت شهری، نسبت به آثار تاریخی و میراث فرهنگی قم اهتمام روز افزون تری داشته باشیم.

طرح ارائه ۲ میلیون واحد زمین ارزان قیمت به خانواده های هدف و اقشار آسیب پذیر
دکتر محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، حل بحران مسکن را اولویت نخست کمیسیون و مجلس شورای اسلامی دانست و ابراز داشت: کمیسیون عمران مجلس تا کنون جلسات مختلفی را با مدیران و مسئولان تمام دستگاه های اجرایی مرتبط با این موضوع برگزار و طرح های متعددی را برای بهبود اوضاع مسکن آماده نموده است.

وی ارائه ۲ میلیون واحد زمین ارزان قیمت به خانواده های هدف و اقشار آسیب پذیر جامعه را از جمله طرح‌های یاد شده دانست و خاطرنشان کرد: در موضوع اصلاح قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان، تیرآهن و میلگرد  نیز بر اولویت تامین مصالح ساختمانی کشور و تقدم آن بر صادرات تأکید و طرح ها و برنامه‌های هدفمندی برای عملیاتی سازی آن ارائه گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha