پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی - مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

حوزه/ رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: هیچ وقت جایگزینی فضای مجازی را به جای فضای حقیقی در دانشگاه‌ها تأیید نمی‌کنم و فضای آموزش مجازی تنها فضای مکمل است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی طی سخنانی در نشست مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان نهاد رهبری که صبح امروز در سالن همایش‌های این نهاد برگزار شد، گفت: ویروس کرونا اتفاق غیر مترقبه‌ای بود که هیچ گاه وقوع آن را پیش بینی نکرده بودیم و این ویروس تمام محاسبات زندگی را در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روابط انسانی تحت تأثیر قرار داد و هم اکنون هر چه پیش می‌رویم ابعاد جدیدی از نگرانی را مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه همه کشورها در خصوص مقابله با این ویروس بی تجربه بودند و از طرفی این یک فرصت طلایی برای به آزمون گذاشتن داده‌های علمی محسوب می‌شود، گفت: از ابتدای اسفند پارسال محدودیت‌ها در راستای مقابله با این ویروس در دانشگاه‌ها اجرا شد و شاهد تعطیلات هفتگی در فضای آموزشی دانشگاه‌ها بودیم.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد دروس کارشناسی به دروس عمومی اختصاص دارد و با شیوع کرونا مسؤولیت جدیدی بر عهده دانشگاهیان قرار گرفته است، افزود: نظام آموزشی ما به نوعی متأثر از نظام آموزشی جهان است و بخشی از دروس عمومی به واسطه شیوع این ویروس به آموزش مجازی اختصاص داده شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی گفت: فضای مجازی ارتباط جدی با فناوری دارد و وابستگی در این حوزه نگران کننده است و برخی از کشورها در فضای مجازی مورد هجوم قرار گرفتند و البته برخی دیگر در حوزه فضای مجازی با ابزار فناوری خود میزبان این حوزه محسوب می‌شوند بنابراین نظام مبتنی بر فرهنگ و تأمین اهداف و سیاست‌ها در حوزه مجازی امری ضروری است که باید به آن توجه شود.

وی تأکید کرد: با آموزش مجازی تخفیف‌ها و فرصت‌های فراوانی پیش رو قرار گرفت و نباید از این موضوع غافل شویم که با توجه به ظرفیت‌های فراوان این حوزه باید موضوعات مختلفی از جمله عدالت آموزشی، مهارت افزایی معلمان، محدودیت‌های اجتماعی خانواده ها، فراگیری گفتمان، از بین رفتن انحصار در ارائه آموزش‌ها و فراهم سازی فضای رقابتی برای مجموعه‌های آموزشی مورد توجه قرارگیرد.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه هیچ گاه جایگزینی فضای مجازی با فضای حقیقی را تأیید نمی‌کنم گفت: آموزش مجازی را به عنوان فضای مکمل آموزش حضوری پذیرفته ایم و هیچگاه آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین رستمی به برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها از اسفند پارسال و شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در همان ابتدای شیوع این ویروس برای یک دوره چهار هفته‌ای برنامه ریزی شد تا آموزش‌ها به صورت مجازی باشد و پس از شیوع ویروس کرونا برای پس از عید نوروز و پایان ترم نیز برنامه ریزی شد.

وی ادامه داد: تعداد اندکی از دانشگاه‌ها زیرساخت مناسب برای آموزش مجازی داشتند و بستر آموزش مجازی فراهم شد.

وی افزود: تعداد ثبت نام کنندگان جدید در مجموعه کاربران سامانه نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ۵۳۶ هزار و ۸۹۲ نفر بود و با احتساب کاربران قبلی در مجموع به یک میلیون و ۱۲۹ هزار و ۴۸۱ نفر رسید و هم اکنون تعداد اعضای این سامانه به بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار نفر رسیده است که بیشتر آن‌ها دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی هستند.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: از اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹ بیش از ۲۳ میلیون مراجعه کننده به سامانه داشتیم و در طول این مدت بیش از ۱۷ میلیون آزمون برگزار شد و بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ بار صفحه سامانه مورد بازدید قرار گرفت که این حجم وسیعی از مراجعه کنندگان را نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها محیط جدیدی برای برنامه‌های دانشگاهی در دوره شیوع ویروس کرونا و پس از آن آماده کردند، بنابراین شاهد فعالیت‌های جدید در این راستا هستیم.

وی افزود: مجموعه فعالیت‌های نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه در هر ۳۱ استان کشور با تشکیل ۳۱ ستاد نهادی فعال است و مجموعه فضای دانشگاهی بعد از کرونا یک فضای جدید است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی در خصوص آزمون‌های دروس معارف گفت: به دلیل اهمیتی که برای دروس معارف قائل هستیم مجموعه‌های فاخر و علمی ستادی تشکیل شد که این مجموعه‌ها مطالبه دانشجو را مطرح می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha