شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مراسم پایان دوره ختامه ویژه طلاب منطقه آمریکای لاتین

حوزه/ دوره تخصصی ختامه مسک با حضور کارشناسان تخصصی عرصه تبلیغ بین الملل و حاضران در این دوره در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دوره تخصصی ختامه مسک با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، طالب زاده نویسنده، کارگردان و فعال عرصه بین الملل، کارشناسان تخصصی عرصه تبلیغ بین الملل و حاضران در این دوره و با رعایت پروتکل های بهداشتی در قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر سهیل اسعد مسئول برگزاری دوره ختامه مسک، با اشاره به ابعاد و اهداف برگزاری این نشست گفت: طبق وظیفه شرعی ما طلاب، شکرگزاری یکی از واجبات حداقلی است.

وی افزود: ابتدای امر از خداوند متعال شاکر هستیم و به والدین نیز به خاطر حب علی(ع) شاکر هستیم و همین حب باعث شد که روزی طلبه شویم و پیام اسلام را به دنیا برسانیم و در همین راستا ختامه مسک در قالب طرحی در موسسه نسیم رحمت  و در راس آن حجت الاسلام ناجی مدیر و مسئول موسسه نسیم رحمت آغاز شد.

این طلبه غیر ایرانی با اشاره به فعالیت مشترک این موسسه و موسسه آموزش عالی دارالحکمه در برگزاری دوره ختامه مسک گفت: در روایات سه نوع پدر عنوان شده است. نخستین پدر، وجود ظاهری انسان را موجب شده است و پدر دوم، پدر همسر است و سومین پدر نیز پدری است که آموزش می دهد. لذت پدری معنوی آموزشی از دو قسم دیگر بیشتر است.

وی تصریح کرد: آیت الله مصباح یزدی بیان کرد که تعلیم و تربیت مهمترین قضیه حیات است، زیرا هر کسی هر خدمتی به انسان می کند خدمت مادی و موقت و محدود می کند، ولی خدمت معلم،اخروی است و برای نجات انسان تلاش می کند و بالاتر از این خدمت نیز وجود ندارد.

سهیل اسعد با اشاره به دلایل گرویدن مردم جهان به برخی ادیان بیان کرد: محتوای بودیسم قابل مقایسه با اسلام نیست، ولی این دین میلیون ها نفر را جذب کرده است ولی فعالان تبلیغی مسلمان آن چنان موفق نبوده اند . پس از تحقیق مشخص شد که جذابیت های اسلام بسیار زیاد است. مشکل ما در قالب ارایه محتوای دین است.

وی افزود: پروتستانیزم آمریکایی تنها به ظاهر ارایه می پردازد و برخی بیان می کنند که محتوای خوب ظاهر را نیز تامین می کند. ولی اسلام می گوید که ظاهر و باطن برای خداوند مهم است و رسالت های الهی نیز ظاهر و باطن داشتند. خداوند در قرآن از محبوب کردن دین و ایمان و زینت دادن در قلوب سخن می گوید.

اسعد بیان کرد: مهم این است که بحث ارایه محتوای جذاب باید به شکل سیستمی دنبال شود و این مساله در گذشته به عنوان خلا مطرح بد و بعد به سراغ تعلیم و آموزش این حوزه رفتیم.

وی گفت: مساله آموزش در حوزه نیز باید شکل عملی تری پیدا می کرد تا از نزدیک مباحث آموزشی و کاربردی را به طلاب ارایه شود. تعلیم و آموزش عملی بسیار مهم است. مساله دیگر حضور در میدان واقعی عمل و خدمت تبلیغی است که برای موفق شدن باید به میدان واقعی رفت و در آنجا خدمت کرد.

این طلبه غیر ایرانی، اظهارکرد: استادمحوری در آموزش نیاز بسیار مهم است و است. همچنین بحث تمرین نیز در آموزش های حوزوی بسیار مهم است. متخصصین در مرحله اول تمام تکنیک ها را به طلاب منتقل می کند. دوره دوم نیز به جای اینکه استاد صحبت کند و طلبه گوش دهد، برعکس طلاب هستند که مباحثی در دوره اول آموزش دیدند را ارایه می دهند.

وی گفت: الگوگیری از اساتید بزرگ در قالب طرح همراه در این موسسه دنبال شده است. مرحله دیگر فعالیت علمی است که در یک مکان خاص تبلیغی فعالیت می کند. دوره بعدی نیز ارایه پایان نامه است.

این طلبه آرژانتینی افزود: اولین دوره، حضور رسانه ای و تکنیک های حضور قوی در عرصه رسانه ای است که باید طلاب ما به این تکنیک ها دست یابند و بتوانند مشکلات را حل کنند.

هزینه های بسیاری برای اعزام های بی خاصیت

پس از وی شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما در سخنانی اظهارکرد: ۱۰ سال پیش در حین تحصیل در انگلستان مرکزی به نام الزهرا(س) با حضور شیعیان تاسیس کردیم. در آن زمان مجموعه ای با عنوان جهانشهری ها را تولید می کردیم که در آن زمان خانمی از ونزوئلا به آن مرکز آمد و از شیعه شدنش و آشنایی با آقای شیخ سیهل سخن گفت.

وی افزود: این شیعیان به سختی کار تبلیغی را در کشورهای آمریکای لاتین انجام می دهند و در سالهای گذشته نیز با سختی کار می کردند. خوشبختانه مجموعه جهانشهری ها با این انعکاس جالب توانست امروز به ۵ زبان دوبله شود و در سراسر جهان منتشر شود که این مباحث به برکت زحمات شیخ سهیل است.

اسفندیاری تصریح کرد: شیخ سهیل تربیت دهنده نسل موفق جوان است. در آن سفر آمریکای لاتین دیدیم که هزینه های بسیاری برای اعزام های بی خاصیت انجام شده است، ولی یک انسان بومی لاتینی ۱۰ برابر اعزام ها و رایزنی ها موفق و اثر بخش بوده است.

نیازمند طلابی هستیم که فکر جدید بیاورند

در ادامه این مراسم نیز دکتر نادر طالب زاده محقق، نویسنده و فعال رسانه ای بین الملل بیان کرد: اسلام جذاب است و پس از انقلاب اسلامی یک تشنگی عجیب و مخاطبان حقیقت جو در دنیا شکل گرفته است و یکی از مهمترین این مخاطبان از آمریکای لاتین هستند.

وی افزود: طلاب فعال در عرصه لاتین بسیار مهم و اثربخش هستند. ورکشاپ و کارگاهی که در این زمینه نیز شکل گرفته اند بسیار مهم و اثر بخش است. مستند جهانشهری ها از جمله الگوهای موفق برای ارایه اسلام حقیقی به جهان است.

طالب زاده یادآورشد: مبلغان و مستندسازان یکی از مهمترین ستون های تبلیغی انقلاب اسلامی در دنیا هستند. شیخ زکزاکی از نمونه های بسیار موفق طلاب بومی آموزش دیده شده هستند، زیرا ایشان چند میلیون نفر را منقلب کرد. این مساله نشان داد که اگر یک طلبه بومی درایران تعلیم یابد چگونه می تواند موفق شود.

مستندساز ایرانی با اشاره به درصد موفقیت فعالیت تبلیغی در بین سیاه پوستان بیان کرد: بین ۳۰ درصد تا ۷۰ از بردگانی که به آمریکا برده شدند مسلمان بودند. امروز این آگاهی شکل گرفته است و سیاه پوستان در زندان ها به اسلام رو می آورند و اسلام به عنوان DNA خفته در وجود آنها شکل می گیرد.

وی با اشاره به مخفی کاری تاریخی آمریکا علیه سیاه پوستان گفت: تظاهرات امروز و در آستانه انتخابات آمریکا که در آینده رخ خواهد داد نمونه هایی از تجلی این بیداری است.

این فعال رسانه عرصه بین الملل بیان گفت: این دوره نشان می دهد که چه چیزهایی برای تبلیغ واقعی اسلام نیاز داریم. این دوره به ما نشان می دهد که چه چیزهایی داریم و چه چیزهایی برای تبلیغ دین نیاز داریم تا مخاطبان تشنه معارف اسلام را یاری دهیم.

وی افزود: در تجربه سالهای پیش خود با آقای گونزالس در اسپانیا همراه بودم. در آن زمان در اندلس و کوردبا حضور یافت و آثار ۸۰۰ ساله اسلامی در اروپا را دیدم که یکی از مهمترین آثار تاریخی اسپانیا و اروپا است و امروز اسپانیا درآمد عظیمی از این ابنیه تاریخی در گرانادا و کوردبا دارد.

طالب زاده یادآورشد: وقتی اسلام بی ولایت به اسپانیا می رود تنها یک بنای ساده از آن باقی می ماند و ما باید اسلام با ولایت را به نیا عرضه کنیم که اسلامی ماندگار و مانا و حقیقی است. در این عرصه نیازمند طلابی هستیم که فکر جدید بیاورند.

مستندساز ایرانی بیان کرد: باید به طلاب کمک شود که اعتماد به نفس آنها اضافه شود و آن مسایلی که در حوزه و در این گونه کارگاه‌ها می آموزند را در صحنه عملی پیاده کنند.

وی گفت: هیچ مذهب و دینی به جذابیت اسلام نمی رسد، زیرا حقیقت مطلق است. اینکه تلاش کنیم این محتوای عظیم به یک محتوای جذاب مبدل شود، بسیار مقدس و مهم است. این مساله به این نکته بیاندیشیم که چگونه اسلام را به دنیا عرضه کنیم.

این فعال رسانه عرصه بین الملل با اشاره به ساخت مستند مسیح، گفت: در مسیری که در تهران می آمدم به آقای اجاره دار تماس گرفتم که بازخورد این فیلم را ببینیم که وی به ما گفت که همه کارها انجام شده است که نتوانیم بازخورد بگیریم.

وی افزود: دانشگاه صداوسیما تلفیقی از علما و فضلا و رسانه ای ها در این عرصه تلاش می کند. باید ذره ذره اسلام و آیات و روایات را به شکلی به غرب عرضه کنیم که به شکلی جذاب این معارف را به دنیا معرفی کنیم.

طالب زاده یادآورشد:  امروز وظیفه بسیار عظیمی در خدمت به مسلمانان غرب داریم. این کار باید از نهادهایی چون صداوسیما و ارتباط با حوزه شروع شود. آمریکا لاتین قسمت مستضعف جهان است و این عرصه بسیار مهم است.

مستندساز ایرانی بیان کرد: همه امروز از ایرانی که توان فکری و نظامی و محتوایی دارد انتظار دارند که این حکومت ولایی را در قالب فعالیت های تبلیغی و محتوایی به دنیا عرضه کند.

وی گفت: در یک فیلمی مشاهده می کردند که اسراییلی ها در مرکز ویلسون و واشنگتن از ابهت و عزمت ایران و شکست ناپذیری ایران سخن می گفتند. این مساله نشان می دهد که اسراییلی ها بهتر از آمریکایی ها و حتی برخی در داخل عظمت انقلاب و اسلام ما را درک کرده اند.

این فعال رسانه عرصه بین الملل بیان گفت: هر انسان طلبه ای در جهان جذاب است و اصلا کسی که دنبال حقیقت است انسان جذابی است. انسان طلاب حقیقت یک دسته دیگری از انسان ها هستند. هر کدام از این مبلغان یک دنیا هستند. این طلاب امروز به قم آمده اند و به دنبال تحصیل علوم اهل بیت(ع) است. مهم این است که این وجد و خوشحالی از آموزش علوم اهل بیت(ع) را به دنیا عرضه کند.

وی افزود: همه مشکلات اقتصادی و توطئه های آمریکا یک هجمه و توطئه بزرگ است تا ما ایرانیان متوجه جایگاه مان نشویم. باید در رسانه های ملی و بین المللی جریان اثر گذاری فعال کنیم که به رشد و تعالی مباحث اسلامی بیانجامد.

در ادامه این مراسم، عوامل و حاضران در این دوره تخصصی تجلیل شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha