چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تا آسمان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه قزوین در برنامه زنده تلویزیونی «تا آسمان» با اشاره به خطرات تجرد و فرصت سوزی های جوانان، گغت: ازدواج نکردن از ازدواج ناموفق زیان بارتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا با حضور در برنامه زنده تلوزیونی «تا آسمان» که از سیمای مرکز قزوین به روی آنتن می رود، گفت: خانواده یکی از مهمترین نهادهای جامعه و شکل دهنده شخصیت افراد است و کارکرد این نهاد مهم عامل بسیار تأثیرگذاری در شکوفایی و پیشرفت جامعه است.

مدیر حوزه علمیه قزوین افزود: مهمترین و اثرگذارترین پایگاه اجتماعی در جامعه، خانواده است و باید از این پایگاه اجتماعی در راستای ترویج فرهنگ انتظار بهره گرفت.

وی تصریح کرد: محکم شدن باورهای دینی و اعتقادی در نظام خانواده می تواند موجب رشد، پویایی و بالندگی و کاهش یا رفع آسیب های اجتماعی شود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا بیان کرد: اگر روح حاکم بر فضای زندگی فرد به گونه ای باشد که همه شئونات آن معطوف به امام زمان (عج) شود در این صورت فرد در مسیر بندگی قرار می گیرد و این مهم اتفاق نمی افتد مگر از بستر خانواده.

وی اظهارکرد: مهدوی شدن خانواده ها در سطوح گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه تأثیرگذار است و از آنجا که تحقق حکومت مهدوی یکی از آرمان های شیعه  است تشکیل حکومت مهدوی نیازمند تأمین زیرساخت های فردی واجتماعی است.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: گسترش نگاه اندیشه دینی و فراگیری آموزه های ائمه اطهار (ع) می تواند به رفتار خانواده و حرکت دادن آنها به مسیر تعالی و سعادت دنیوی و اخروی منجر شود.

وی اذعان داشت: خانواده مهدوی به این مهم آگاه است که دوران غیبت دوران تمرین اطاعت از امام وخداست و عشق به امام و ولایت یعنی اطاعت از امام به تمامی شئون زندگی تسری یابد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا تشکیل خانواده که به واسطه عقد نکاح مشروع زن و مرد به وجود می آید را مایه تکامل و بهروزی دانسته و محیط خانواده ای که بر اساس معیارهای دینی پایه ریزی شده باشد را جایگاه آسایش جسم وجان وآرامش روح و روان دانست.

وی با اشاره به این روایت از حضرت محمد (ص) می فرمایند: «مَن تزوَّجَ فقد أحرزَ نصفَ دینِهِ فلیتَّقِ اللَّهَ فی النِّصفِ الباقی/ هر کس ازدواج کند نصف دین خود را حفظ کرده و باید در مورد نیمه دیگر آن تقوای الهی پیشه  کند». گفت: از دیدگاه اسلام یک خانواده ایده آل، خانواده ای است که در سایه ازدواج و در کنار هم قرار گرفتن دو جوان آرامش، مودت و محبت بین آنها برقرار شود و چنین زوجی با برآورده کردن  نیازهای روحی وجسمی همدیگر پلکان پیشرفت به سوی فضیلت و سعادت را در اختیار هم می گذارند.

مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه وجود مبارک پیغبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) فرمودند که «النِّکاحُ سنّتی فمن رَغِبَ عن سنّتی فلیس منّی، ازدواج سنت من است، هر کس از راه و روش من روی بگرداند، از من نیست» عنوان کرد: حضرت در این حدیث ازدواج را سنت و روش خود معرفی می کند در واقع انسان در سایه ازدواج کامل شده و از آلوده شدن به وسوسه ها و هوس های ناپاک محفوظ خواهد، بیان کرد: در شرایط کنونی مشکلاتی  در جامعه وجود دارد که موجب تأخیر در ازدواج می شود که پسندیده نیست.

وی اذعان کرد: اگر انسان دارای طرز تفکر توحیدی باشد وقبول کند که خداوند وسیله همه شرایط ازدواج را به خوبی فراهم می کند و به توصیه های قرآن وائمه معصومین (ع) در رابطه با ازدواج اهمیت دهد خداوند او را در این مسیر یاری خواهد کرد.

وی ادامه داد: جوانی که در طول زندگی خودش را محکم بر اساس اعتقادات پرورش داده لیاقتش رسیدن به همسری شایسته و زندگی موفق است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا در پایان با بیان خطرات تجرد و نیز فرصت سوزی های زیادی که جوان با امتناع از ازدواج از دست می دهد، عنوان کرد: ازدواج نکردن از ازدواج ناموفق زیان بارتر است و اینکه جوانان گمان کنند اگر ازدواج نکنند از مشکلات پس از آن در امان خواهند بود، تصوری نادرست است، زیرا با ازدواج نکردن نیز فرصت ها و مواهب زیادی فوت می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha