جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/مراسم قرعه کشی و اهدای جوایز خطبه حضرت زهرا

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: خطبه حضرت زهرا(س) نماد یک تفکر عمیق، راه و رسم بندگی و اطاعت از خداوند متعال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه شنبه در آیین اختتامیه و قرعه کشی مسابقه خطبه خوانی حضرت زهرا(س) در سالن اجتماعات آیت الله حائری(ره) مرکز مدیریت در سخنانی اظهارکرد: حضرت زهرا سلام الله علیها اگر چه بین شیعیان مشهور است که ۱۸ سال عمر کردند و عمر ایشان علی الظاهر و بر اساس تقویم اجتماعی اندک است اما در تقویم معرفتی، فکری، اجتماعی، سیاسی عمر کوتاه حضرت به اندازه قرن ها دارای ارزش است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  ادامه داد: عمر به ظاهر کوتاه حضرت اگر از بُعد علمی، معرفتی و اثرگذاری ارزیابی شود همان نماد «انا اعطیناک الکوثر...» می شود و خطبه حضرت اینگونه ماندگار، سازنده و هدایت گر باقی ماند و تا قیامت اثربخشی می کند.

آیت الله اعرافی افزود: طراحی این خطبه در واقع یک طراحی و معماری بلند و ظریف است که شاید بتوان هم پای آن سخنرانی مهم و تاریخی حضرت رسول(ص) در روز غدیر و ماندگاری واقعه فدک عنوان کرد. بیانات حضرت در خطبه فدکیه سلسله تمهیدات و در واقع یک مدیریت کلان و راهبردی آن هم در آن دوران آشفته سیاسی و اجتماعی بعد از وفات حضرت رسول(س) است.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: قصه فدک و عاشورا را اگر محدود به آن دوران، منطقه ای  و مقطعی بررسی کنیم، شاید دستاورد آنچنانی برجای نداشته باشد، اما اگر منطق و وسعت آن را در طول تاریخ و به وسعت تاریخ اسلام ارزیابی و بررسی کنیم خواهیم دید که واقعه فدک و عاشورا هر دو پیروز میدان بوده اند و اگر موضع حضرت نبود ممکن بود مشعل ولایت و امامت در تاریخ خاموش شود و کار حضرت مانع از خاموش شدن آن شد و پرچم اسلام را برافراشته کرد تا راه گم نشود و همه کسانیکه در این مسابقه حضور پیدا کردند هر کدام پرچمی برافراشته اند.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خطبه فدکیه را در تحلیل محتوا می توان به چند ضلع دیگر تقسیم بندی کرد، گفت: تبیین مبانی فکری، اعتقادی اسلام با آن قرائت ناب و صحیح بگونه ای که تبیین توحید در کلام حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین (ع) را کمتر کسی از ائمه اطهار(ع) سراغ داریم بطوریکه در ابتدای خطبه اعتقادات و اصولی دین را ژرف و وسیع تبیین می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: حضرت در این خطبه در خصوص فلسفه احکام و نگاه عمیقی که نسبت به احکام اسلام دارند بسیار ممتاز و سرآمد است وآنگونه که به عبادات اسلامی می پردازند بی نظیر است.

آیت الله اعرافی «علی شناسی» را یکی دیگر از ویژگی ها و خصوصیات بارز خطبه حضرت زهرا(س) دانست و گفت: علی شناسی خطبه حضرت فراتر از امام شناسی عامه است و با جملات ظریف و عمیقی که دارند چهره امام علی(ع) را تبیین می کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: روانشناسی دقیق از مدینه و شناسایی و تحلیل جریانات انحرافی دوران پس از حیات رسول اکرم(ص) حضرت در قامت یک تحلیل گر اجتماعی، و یک روانشناس به تبیین آن دوران می پردازند به گونه ای که یکی از مهمترین و اصلی ترین خطبه های صدر اسلام را رقم می زنند.

مدیر حوزه های علمیه تشریح قصه فدک را یکی دیگر از اضلاع مهم خطبه حضرت دانست و افزود: در این قسمت حضرت به تحکیم مبانی فقهی اهل بیت (ع) می پردازند و این اهتمام توانسته از نگاه تقریبی را نیز ایجاد کند بطوریکه حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) در عین جایگاه و مرتبه ای که داشتند مصالح عالم اسلام را در نظرگرفته و پیشگام وحدت بودند بطوریکه پرچم بزرگ فدک هم معرفت افزاست و هم آغازگر یک وحدت و همگرایی در امت اسلام است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha