پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بسیج اقشار

حوزه/ مسئول دبیرخانه اقشار بسیج سپاه انصارالحسین(ع) همدان گفت: تنها عامل کند کردن جریان سکولاریزه شدن اجتماع، افزایش معرفت‌افزایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت‌الاسلام مهدی خزائی، ظهر امروز در جلسه سرمربیان اقشار بسیج سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان اظهار کرد: نقش تربیتی و معرفتی اقشار بسیج بسیار مهم است، چراکه باید بتواند در انجام ماموریت‌های محوله اقشار در مسیر اهداف انقلاب اسلامی و خدمت به مردم قدم بردارد.

مسئول دبیرخانه اقشار بسیج سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه نقش سرمربی دارای یک جایگاه تئوریک در مناسک رفتاری بسیجیان است، افزود: سکولاریزه شدن، به صورت پنهان و آشکارا در اجتماع کنونی ما در حال رخداد است و تنها عامل کند کردن این جریان افزایش معرفت‌افزایی است.

وی عنوان کرد: رفتارهای انسانی به دلیل کثیرالاضلاع بودن قابلیت تحلیل و بررسی در ابعاد مختلف را دارد که در جریان‌های مدنی نیز همین روند قابل احصاء و بررسی است؛ آنچنان که افراد به ظاهر دیندار به دلیل ضعف در معرفت بعضاً در بحران‌ها و فتنه‌های زمانه دچار گسست درونی می‌شوند، زیرا عصبیت انسانی در حوزه‌های تئوریک و مناسک‌گرایی با هم رشد نکرده است .

حجت‌الاسلام خزائی ادامه داد: مناسک ناظر بر نیازهای اجتماعی ریشه‌دار انسان است و اینکه هیئت یا مسجد می‌رویم یا در حلقات صالحین شرکت می‌کنیم، دائر بر احتیاجات اجتماعی ما هستند و اگر در این بستر معرفت‌افزایی اتفاق نیفتد و رفتارهای جمعی جبران ضعف در ادراکات را در پی نداشته باشد، تولید انحراف را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: غلظت تعلق افراد به اجتماع ایمانی حکایت از دینداری ندارد، بلکه معارف علامت دینداری باید باشد؛ اگر به روند ظهور بدعت‌های اجتماعی نگاهی انداخته شود می‌بینیم بدعت در حوزه عملگرایی رخ می‌دهد به همین دلیل در قرآن کریم آیات الاحکام کمتر از آیات الاخلاق است تا مانع از حذف ذات در افعال شود.

مسئول دبیرخانه اقشار بسیج سپاه انصارالحسین(ع) همدان ادامه داد: در دوره برآمدن صفویان و قبل از آن به دلایل متعدد و فراگیری مناسک‌گرایی عامه مسلمین، شاهد گرایش به اخلاق بوده‌ایم، اما مشاهده می‌کنیم پس از تشکیل حکومت صفویه افعال ملاک سنجش می‌شود و اخلاق در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد، زیرا هویت‎های کاذب به وجود آمده برای یک ملت یا دولت برپایه مسائل سیاسی، اقتصادی، سنتی و فرهنگی اگر محیط را برای بسط معرفت‌افزایی آماده نکند، خلأ تئوریک، خستگی و کسالت و شعارگرایی را به دنبال خود می‌آورد.

حجاب مانع از بروز مشکلات اجتماعی می‌شود

وی ادامه داد: در مقوله حجاب همگی اذعان دارند که حجاب مسئله‌ای است که مانع از بروز مشکلات عدیده اجتماعی می‌شود، اما برخی از انتخاب حجاب کوتاهی می‌کند، زیرا هنوز اعتقاد جازم به مسئله حجاب در او به وجود نیامده است و دینداری این شخص به مرحله مناسک فرو کاسته شده است.

حجت‌الاسلام خزائی اضافه کرد: گرچه ﻣﻨﺎﺳﮏ در ﮔﻔﺘﻤﺎن دﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از اﻃﺎﻋﺖ و ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺳﺨﻦ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ، اما در حوادث و اتفاقات نشان می‌دهد این رفتار واقعیت درونی دارد یا صرفا یک عمل است .

وی تصریح کرد: حضور سرمربی به عنوان رهبر معرفتی باید مزید هماهنگی و اشاعه شعائر دینی باشد، از این رو در مرحله اول انسجام خود سرمربیان اهمیت می‌یابد و پس از آن محتوایی که مانند رودخانه ساری و جاری معارف را در سطوح مختلف بسیج به جریان در می‌آورد .

وی در ادامه با درخواست از سرمربیان مبنی بر اینکه لازم است کارگروه محتوایی اقشار تشکیل شود، به شرح وظایف کارگروه و تعیین وظایف هریک از قسمت‌ها پرداخت.

گفتنی است که در این جلسه کارگروه معرفتی ستاد تخصصی اقشار و متخصصین سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با نظر سرمربیان سازمان‌های اقشاری بسیج به نام سردار شهید «میرزا محمد سلگی» تشکیل و مسئولین هریک از قسمت‌ها مشخص شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha