جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست کتابخوان با محوریت جشنواره میراث مادر

حوزه/ ششمین نشست «کتاب آنلاین» با محوریت «جشنواره میراث مادر» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  به مناسبت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب، ششمین نشست «کتاب آنلاین» با محوریت «جشنواره میراث مادر» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، امور بانوان و خانواده استانداری قم، سازمان فرهنگی ، ورزشی شهرداری و نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.

در این نشست، هفت تن از بانوان فرهیخته در قالب نشست کتاب‌خوان به معرفی کتاب با محوریت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب پرداختند.                                                                                                   
در آغاز این نشست، بتول زاهدی فرد از ناشران استان  قم به معرفی کتاب «نگاه ارزشی اسلام به حجاب و عدم تبرج زنان» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب، اثری کم نظیر در زمینه عفاف و حجاب است و در برابر افرادی که اصل حجاب را زیر سوال می برند با قلمی شیوا و روان و ادله ای مستحکم مسئله حجاب را در 5 فصل به رشته تحریر در آورده است.

وی افزود: بخش نخست به تبرج، جلباب و واژه حجاب که به معنای پوشش، پرده و مانع است؛ می پردازد در حالی که بکارگیری کلمه حجاب، افراد را دچار اشتباه و چه بسا تفسیر به رای می کند و منظور اسلام در واقع عفت و پاکدامنی بانوان در اجتماع است.

این فعال فرهنگی همچنین گفت: فصل دوم تاریخچه حجاب را تشریح می کند به گونه ای که حجاب، پیش از اسلام و در ادیان مختلف بوده است اما موضوع عفاف و حجاب از مویدات دین مبین اسلام است و غرب برای این که اسلام را تضعیف کند و بانوان را محدود و محصور نشان دهد از این ابزار به نفع خود استفاده می کند.

وی بیان داشت: فصل سوم کتاب نیز ادله حجاب و ابداعات آن را توضیح می دهد و فصل چهارم به دانستنی ها و بایدهای حجاب و عدم تبرج می پردازد. در فصل پنجم نیز راهکارهای خوبی در این زمینه ارائه شده است.                                                                                                                      

در ادامه، کبری علی حکیم، نویسنده کتاب «راز عفاف» به تشریح این اثر پرداخت و ابراز داشت: ما برای تمدن سازی به اندیشه های نوین اسلامی و قرآنی نیاز داریم تا بتوانیم بر اساس آن الگویی مناسب برای جوانان و نوجوانان در راستای اهداف والای قرآن ترسیم کنیم و گام دوم انقلاب را با فرهنگ غنی اسلامی ایرانی برداریم.

وی افزود: این کتاب توسط انتشارات دارالفکر چاپ شده و بر اساس تفسیر سوره نور به رشته تحریر درآمده است؛ ضمن آن که موضوع عفاف و حجاب را به صورت کامل بیان می کند به نقش تاثیرگذار مردان و زنان در این زمینه می پردازد.

نویسنده این کتاب گفت: در این کتاب تاکید بر این موضوع شده که رعایت پاکدامنی باعث حفظ کانون خانواده می شود که خداوند به عنوان هدیه ای آسمانی و نورانی برای بانوان به ارمغان آورده است.  
در ادامه مرضیه بابایی، کتابدار کتابخانه شهدای روستای فردو کتاب «حجاب و نقش آن در سلامت روان» نوشته حجت الاسلام والمسلمین عباس رجبی را معرفی کرد و افزود: نویسنده در آغاز به تاریخچه حجاب و وجود آن در طول تاریخ پرداخته است و مسئله حجاب در دیگر ادیان پیش از اسلام و حتی روم باستان و ایران باستان و انواع پوشش را به خوبی برای مخاطب به تصویر کشیده است.

وی افزود: فصل دوم کتاب فطری بودن مسئله حجاب را بیان می کند و برای تصدیق آن به ماجرای حضرت آدم و حوا و رانده شدن آنان از بهشت اشاره می کند در حالی که عریان هستند و حیا می کنند و درصدد پوشاندن بدن های خود هستند.

وی یادآور شد: فصل سوم درباره تبرج یا خودنمایی است که زنان به صورت فطری این خودنمایی را در ذات خود دارند اما باید مدیریت شود چرا که افراط و تفریط در این زمینه باعث مشکل می شود، ضمن آن که فصل چهارم کتاب نیز به بنیان و سلامت خانواده و آرامش روح می پردازد و در فصل پنجم بر اساس تحقیق میدانی که توسط روانشناسان انجام شده، رابطه معناداری بین حجاب و سلامت روح و روان و رفع استرس مورد توجه قرار می گیرد.

حمیده رضایی، نویسنده کتاب «نیم وجبی ها» درباره این اثر اظهار داشت: در این کتاب تلاش کردم زیبایی ها و اهمیت حجاب را با زبان هنر و به صورت غیرمستقیم برای کودکان با ماجراها و داستان هایی زیبا و جذاب از جنس پارچه های نیم وجبی آغاز کنم که شاید در ظاهر از دید ما قابل استفاده نیست اما در داستان و در هر یک از فصل ها، پارچه ها نقش یک مقنعه یا روسری زیبا و یک چادر گلی را برای یک عروسک ایفا می کنند.  
اکرم زین العابدینی از کتابداران کتابخانه های تخصصی استان به معرفی کتاب «راز درخت کاج» نوشته معصومه رامهرمزی پرداخت و تصریح کرد: این کتاب از زبان مادر شهیدی است که همگام با فرزندانش در پشت جبهه به رزمندگان اسلام یاری می رساند. مادری که دخترانش در بیمارستان به مجروحین کمک می کنند. اما موضوع اصلی کتاب «زینب» دختری انقلابی است که توسط منافقین کوردل در سال 1361 در شاهین شهر اصفهان به شهادت می رسد. در این کتاب روند تکامل روحی زینب به خوبی به تصویر کشیده شده است.

همچنین زهرا کیانی، تصویرگر کتاب های کودک به ارائه و معرفی نمونه کارهای هنری خویش در حوزه عفاف و حجاب برای گروه سنی کودک و نوجوان پرداخت و اظهار داشت: تصویرگر در واقع مولف دوم کتاب است و من در کتاب ها و دیگر آثار هنری و دستی خود با طراحی عروسک هایی زیبا با چادری رنگی، شور و نشاط و امنیت را به کودکان هدیه کردم.

وی سپس به عروسک های «محسن و زینب» اشاره کرد و افزود: این کار در همان روزهای نخستین به عنوان کاری نو مورد استقبال و توجه قرار گرفت به گونه ای که در نخستین سفرپیاده روی اربعین به کودکان هدیه داده شد.
وی همچنین به خاطره ای از تشیع پیکر پاک یکی از شهدای مدافع حرم اشاره کرد و گفت: هنگامی که دختر این شهید بی تابی می کرد، همسر شهید به دخترش گفت: ما هم می توانیم با حفظ حجاب و پوشش خود مدافع حرم حضرت زینب(س) باشیم.
زهرا حیدری، کتابدار کتابخانه آیت الله خامنه ای نیز کتاب «صدفی برای مروارید» نوشته حامد حسینیان را معرفی کرد و گفت: این کتاب کارکردهای حجاب را مورد بررسی قرار داده است و درباره ضرورت و لزوم حیا و رعایت حجاب و عفاف مطالبی را بیان کرده است.
وی افزود: از ویژگی های این کتاب پرداختن به کارکردهای فردی و اجتماعی حجاب و همچنین پیشینه آن در ادیان گذشته است.
گفتنی است: در پایان این نشست از بانوان ارائه دهنده از سوی سیدموسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  قم تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha