پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عربستان

حوزه/ در حالی اخبار ضد و نقیض از خبر مرگ ملک سلمان پادشاه سعودی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که اوضاع امنیتی و داخلی دربار آل سعود و اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور این گمانه زنی ها را تقویت می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، برخی کاربران پایگاه‌های اجتماعی از مرگ ملک سلمان بن عبد العزیز، پادشاه سعودی در سن ۸۴ سالگی خبر دادند.رسانه‌های رسمی عربستان تا این لحظه این خبر را تأیید نکرده‌اند و این در حالی است که برخی سعودی‌ها فاش کردند مقامات این کشور برای جلوگیری از وقوع بحران غیرمترقبه در عربستان به ویژه در سایه همه‌ گیری کرونا این خبر را مخفی کرده‌اند.اخبار مربوط به مرگ ملک سلمان از ۴ماه گذشته تاکنون به دلیل بازداشت های متعدد به فرمان بن سلمان ولی عهد سعودی مورد بررسی، نقد کارشناسان سیاسی و رسانه ای قرار گرفته است.

پادشاه در بستر مرگ سعودی کیست

ملک سلمان متولد ۵ شوال ۱۳۵۴ هجری قمری می‌باشد، او پس از درگذشت ملک عبدالله پادشاه عربستان شد و از اعضای گروه «هفت سدیری» است. او برادر ناتنی ملک عبدالله (پادشاه سابق عربستان) و برادر تنی ملک فهد (پادشاه اسبق عربستان) و نایف و سلطان (دو ولیعهد سابق ملک عبدالله) است، لذا یکی از «هفت برادران» معروف به «السّدیری» محسوب می‌شود. او در کاخ مربع بزرگ شده‌است. سلمان سه بار ازدواج کرده‌است، یکی از پسران او به نام سلطان نخستین شاهزاده، نخستین عرب و نخستین مسلمانی است که به فضا سفر کرده‌ است.

وی از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰ و بار دیگر از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۱ سمت استانداری ریاض را داشته‌ است.پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۱،  وزارت دفاع عربستان که همواره در دست ولیعهد بود به وی سپرده شد. پس از مرگِ نایف بن عبدالعزیز در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۲، سلمان بن عبدالعزیز به‌عنوان ولیعهد عربستان و سومین ولیعهد عبدالله بن عبدالعزیز انتخاب شد. پس از مرگ ملک عبدالله، سلمان در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ رسماً بعنوان پادشاه عربستان سعودی انتخاب شد.

چند ماه بعد از آغاز به کار دولت سلمان بن عبدالعزیز، با دستور پادشاه عربستان، مداخله نظامی در یمن در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی برابر ۶ فروردین ۱۳۹۴ با حمله هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات طوفان قاطعیت (عملیة عاصِفة الحزم) آغاز شد. از ۲ اردیبهشت با نام عملیات احیای امید (عملیة إعادة الأمل) ادامه یافت.

مخفی کاری درباره اعلام مرگ پادشان سعودی از ترس کودتا

اعلام خبرهای ضد و نقیض در خصوص مرگ پادشاهان سعودی به دلیل مخفی کاری رژیم آل سعود و ترس از تحولات ناگهانی در عرصه نظام سیاسی داخلی عربستان موجب شده خبر مرگ پادشاهان سعودی همواره در هاله ای از ابهام باشد. این مخفی کاری در خصوص مرگ "ملک عبدالله"  پادشاه سابق سعودی نیز همراه با گمانه زنی های محافل رسمی و غیر رسمی بود.

سال ۲۰۱۲ بود که خبر سکته قلبی پادشاه سعودی منتشر شد. خبرگزاری‌های رسمی و غیر رسمی از بستری‌شدن وی در بیمارستانی در نیویورک خبر دادند و اعلام کردند وی به خاطر سکته قلبی در بیمارستان "ماونت‌ سینا" تحت عمل جراحی قرار گرفته است. ملک عبدالله پیش‌تر نیز به خاطر مشکلاتی در ناحیه کمر در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تحت عمل جراحی قرار گرفته بود در نهایت از این عمل جراحی جان سالم به در برد و به کشورش بازگشت. چند ماه پس از این عمل جراحی، فعال ناشناس عربستانی که به دلیل انتشار اخبار پشت پرده خاندان سعودی در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با نام "مجتهد" شهرت بسیاری کسب کرده، تأکید کرد که ملک عبدالله پس از عمل جراحی دچار نارسایی در قلب، ریه و کلیه شده و وضعیت نابسامان است و پزشکان مجبور شده‌اند دستگاه تنفس مصنوعی به وی وصل کنند.

اخبار ضد و نقیض از مرگ قاتل کودکان یمنی

"مجتهد" کاربر افشاگر سعودی که پیش از این اخبار حقیقی از مرگ "ملک عبدالله" را و وضعیت جسمانی پادشاه گذشته عربستان سعودی را بر ملا کرده بود ، در توئیتی در واکنش به دستگیری شماری از خانواده پادشاهی سعودی نوشته است ؛ که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی یا مرده و یا در حال مرگ است.

مجتهد در ادامه نوشته است: "بازداشتی‌ ها از خانواده پادشاهی ده‌ ها نفر هستند؛ نه احمد و پسران نایف"، وی افزوده است: "به کارمندان دیوان پادشاهی، کاخ و گارد پادشاهی گفته اند که بنا به شرایط جسمانی، نمی ‌توان با پادشاه ملاقات کرد.این افشاگر اسرار خاندان سعودی نوشته است: بن‌سلمان قصد دارد بیانیه‌ای منتسب به پادشاه را در ارتباط با کناره‌ گیری از قدرت منتشر کند که در آن، او را به جانشینی خود انتخاب خواهد کرد.او در ادامه با طرح این پرسش که چه بر سر پادشاه آمده؟ نوشته است: به زودی اعلام خواهیم کرد."

"مجتهد" پیشتر نیز در توییتی در همین پیوند نوشته بود:" با شنیده شدن اخباری از وخامت اوضاع جسمانی و سلامت ملک سلمان، دستگیری های گسترده ای میان اعضای ارتش و گارد ملی شروع شده است. هرکسی که از محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز تبعیت داشته باشد، دستگیر می شود."

شاه کیش شد

اخبار مربوط به مرگ پادشاه سعودی در ماه های اخیر در رسانه های مختلف و شخصیت های حقیقی و حقوقی به طرق مختلف اعلام شده است و این درحالی است که مقامات عربستان سعودی از بیان حقیقت احوال پادشاه سعودی خود داری می کنند. علاوه بر "مجتهد" افشاگر سعودی، شخصیت برجسته اماراتی که یکی از مهمترین افراد نزدیک به «محمد بن زائد» ولیعهد ابوظبی است با انتشار توئیت «شاه کیش شد» درباره ملک سلمان، گمانه زنی ها درباره مرگ وی را قوت بخشید.

«حمد المزروعی» شخصیت برجسته اماراتی است که یکی از مهمترین افراد نزدیک به «محمد بن زائد» ولیعهد ابوظبی پس از افزایش گمانه‌زنی‌ها در خصوص مرگ «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی یک توئیت معنادار و جنجالی را منتشر کرد.

این توئیت شخصیت اماراتی که طی چند ماه گذشته صورت گرفت؛ جنجال زیادی را در شبکه‌ های اجتماعی به پا کرد و برخی آن را اعلام مرگ پادشاه عربستان سعودی تلقی کردند. برخی دیگر نیز این توئیت شخصیت نزدیک به بن زائد را به مثابه اقدام بن سلمان در کنار زدن تمامی موانع در مسیر به قدرت رسیدنش در عربستان دانستند.

سانسور مشکوک در خصوص مرگ ملک سلمان

طی ماه های گذشته اخبار متعددی درخصوص وضعیت جسمانی ملک سلمان از طریق معارضان سعودی در شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف اعلام شده است. "علی العمار" یکی از این معارضان سعودی است که پیش از این اعلام کرده بود؛ تا این لحظه امکان اینکه با قاطعیت بگوییم پادشاه مُرده است، وجود ندارد، چرا که با سانسور مشکوک درباره وضعیت جسمانی وی روبرو هستیم و خبرهای منابع آگاه از وخامت حال وی حکایت می‌کند که این مسئله، ولیعهد را به انجام چنین اقدام کودتاگرانه احمقانه تشویق کرده است.

علی هاشم از مخالفان رژیم سعودی نیز در توییتی نوشت: "همه اصحاب رسانه و فعالان مورد حمایت بن‌ سلمان و امارات برای اعلام مرگ سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و تعیین فرزندش محمد بن سلمان به‌عنوان شاه عربستان مقدمه‌ چینی می‌کنند".

سایت وطن الدبور نوشت: "محمد بن سلمان بعد از مرگ پدرش دست به بازداشت‌های گسترده شاهزادگان زده است. این سایت در گزارشی تأکید کرد: کاخ سلطنتی سعودی بعد از تلاش شاهزادگان بلندپایه برای سرنگونی بن‌سلمان از داخل ملتهب است؛ به‌ویژه بعد از انتشار خبر مرگ شاه سعودی در داخل کاخ‌های سلطنتی و ناتوانی برخی از شاهزادگان برای دیدار با وی".

وضعیت فوق العاده و آماده باش در عربستان

با وجود ادعاهای برخی از مقامات سعودی مبنی بر زنده بودن "ملک سلمان" اعلام آماده باش در این کشور و توقف پروازهای دیپلماتیک حاکی از این است که حال پادشاه سعودی فرمانده جنگ متجاوزکارانه علیه یمن رو به وخامت و یا شاید به آخر راه خود رسیده است.  

ملک سلمان روز دوشنبه برای انجام برخی معاینات به سبب التهاب حاد در کیسه صفرا در بیمارستان تخصصی ملک فیصل در ریاض بستری شده بود، اما جزئیاتی درباره وضعیت جسمانی او فاش نشد.این در حالی است که مسئولان این کشور می‌گویند ملک سلمان همچنان در قید حیات است و تحت معاینات پزشکی قرار دارد. یک منبع مسئول در عربستان اعلام کرد ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود تحت معاینات پزشکی است و اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی صحت ندارد اما هنوز هیچ منبع مستقلی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

پایگاه خبری «أنباء الیوم» مصر نیز به نقل از «اسامه نقلی» سفیر عربستان در قاهره اعلام کرد که انتظار می ‌رود مقامات سعودی وضعیت اضطراری اعلام کنند. این سفیر افزوده است که همه پروازهای دیپلماتیک به عربستان متوقف شده و نیروهایی از ارتش به ریاض اعزام شده اند.پایگاه مذکور همچنین نوشت: سفیر عربستان گفته است که دربار پادشاهی عربستان در آماده باش کامل به سر می ‌برد.

امیر موسوی کارشناس ارشد مسائل بین الملل هم طی گفت و گویی در خصوص اوضاع عربستان بعد از مرگ ملک سلمان گفت: «آشوب‌های داخلی بعد از ملک سلمان روی خواهد داد. آشوب‌های داخلی دو قسمت دارد: یکی بحث تندروهای دینی که مخالفت می‎کنند با برخوردهایی که محمد بن سلمان دارد و شرایط جدیدی که ایجاد کرده است، مثل کاباره‌ها و مراکز مشروب خواری و.... تندروهای وهابی هنوز در عربستان وجود دارند و مخالفت جدی با محمد بن سلمان می‎کنند و کلیپ‌های مختلفی در اینترنت در باب مخالفت خود پخش می‌کنند. قسمت دوم، مخالفان سیاسی محمد بن سلمان هستند که آن‌ها بیشترند، شامل قبایل، قسمتی از نیروهای مسلح و خاندان و شاهزاده‌ها هستند. این سه دسته اگر دست در دست هم بدهند شرایط سختی برای محمد بن سلمان ایجاد خواهند کرد.»

وی ادامه داد: اگر در عربستان کودتا شود پیروز آن، محمد بن سلمان خواهد بود. گروه ضربت (نیروهای پادشاهی) در اختیار محمد بن سلمان است و آن‌ها می‌توانند نیروهای دیگر را خنثی کنند.

جنگ قدرت در دربار آل سعود در سایه مرگ ملک سلمان

در حالی که مردم عربستان از ساده ترین حقوق انسانی، آزادی و دموکراسی محروم هستند؛ اخبار مرگ پادشاه سعودی که از چند ماه پیش مطرح شده همچون پادشاهان سابق آل سعود تاثیری در روند زندگی مردم عربستان ندارد. ملک سلمان زنده یا مرده دست آویز قدرت طلبان سعودی است که تنها به دنبال به دست آوردن سلطنت و قدرت در داخل عربستان بوده و از سوی دیگر به دنبال تجاوز به حقوق کشورهای همسایه خود همچون یمن و به دنبال قدرت در منطقه هستند. مقام پادشاهی در عربستان مقام تشریفاتی است که بدون توجه به خواست مردم در بین شاهزادگان سعودی دست به دست می شود، شاهزادگانی که برای به دست آوردن قدرت از هیچ اقدامی اعم از بازداشت و یا به قتل رساندن یکدیگر ابایی ندارند.

گزارش از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرتضی عربپور IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    5 1
    امروز خبر مرگ ملک سلمان منتشر خواهد شد اللهم عجل لولیک الفرج
  • سینا IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    2 0
    ان شاءالله نابودی رژيم جنایتکار آمریکا و اسرائیل و آل سعود زنازاده
  • نیما IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    ابو بصیر از امام صادق علیه السلام، چنین نقل می کند: مَنْ یضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عَبْدُ اللَّهِ لَمْ یجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ یتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ یذْهَبُ مُلْكُ سِنِینَ وَ یصِیرُ مُلْكَ الشُّهُورِ وَ الْأَیامِ فَقُلْتُ یطُولُ ذَلِكَ قَالَ كَلا. هر كس مرگ عبد اللَّه را براى من ضمانت كند من هم آمدن قائم را براى او ضمانت می‌کنم. بعد از آنكه عبد اللَّه مرد دیگر مردم بر سر كسى اجتماع نمی‌كنند و این امر (ظهور دولت حق) بخواست خدا به صاحب شما (حضرت قائم مهدی موعود علیه السلام) منتهى می‌گردد و بعد از آن (مرگ عبد الله) سلطنت سالها از بین می‌رود و به سلطنت ماه‏ها و روزها تبدیل مى‏شود عرض كردم: آیا این دوران طول میكشد؟ فرمود: نه‏.