جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمدرضا صالحیان

حوزه/ حجت الاسلام صالحیان، ائمه جمعه را همانند پیامبراکرم(ص) طبیب دوار دانست و گفت: اگر مردم و جوانان احساس کنند که امام جمعه در بین آنهاست و در غم و شادی آنان شریک است، عاشق نماز جمعه، امام جمعه و حضور در مجامع مذهبی می شوند.

حجت الاسلام محمد رضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به جایگاه و اهمیت نماز جمعه، اظهار کرد: وقتی نماز جمعه در جایی برپا می شود یعنی عَلم دین برافراشته شده و چهره دین به نمایش گذاشته می شود.

وی با تاکید بر کسب معرفت، علم و بالا رفتن بصیرت در نمازجمعه به عنوان یک دانشگاه، تصریح کرد: نمازجمعه از این جهت بر سایر عبادات برتری دارد که مومن در این دانشگاه اندوخته دل و فکر را در طول روزهای هفته خرج می کند تا انسان استاندارد و در تراز اسلامی از لحاظ اخلاق فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشد و بنابراین نماز جمعه تنظیم کننده فکر، روحیات و اخلاق مردم است.

صالحیان خاطر نشان کرد: نمازجمعه ظرفیت ها را حفظ می کند؛ امروز دیگر نفت و گاز سرمایه نیست، بلکه نیروی انسانی سرمایه است و نمازجمعه نیز باید مولد اینگونه سرمایه ها باشد و این سرمایه ها را حفظ کند ولذا رسالت نماز جمعه ایجاد، تولید و حفظ نیروهای انسانی کارآمد مدیریتی برای کشور است و این رسالت بسیار بزرگی برای نماز جمعه می باشد.
رسالت نماز جمعه ارتباط با جوانان و شناخت جوان ها

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه اصفهان، دومین رسالت نمازجمعه را توجه به جوان و جوان گرایی عنوان کرد و ادامه داد: امروز بعد از سرمایه انسانی و سرمایه مدیریتی، سرمایه جوان مهم است، آن هم جوانی که متعهد بار بیاید، همانند شهید حججی ها و حاج قاسم سلیمانی ها که در نمازجمعه ها تربیت شدند و این گونه تا پای جان برای ایران و ایرانی و مکتب پایمردی کردند.

وی عنوان کرد: دانشمندان هسته ای، شهدای هسته ای، شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع امنیت کشور همه جوان بودند و این جوان ها آمدند و دفاع کردند، لذا رسالت نماز جمعه ارتباط با جوانان و شناخت جوان هایی که می توانند در آینده مدیریت ها را به عهده بگیرند است، از همین رو یکی از ارزیابی های ما از امامان جمعه، مقدار توجهی است که امام جمعه به جوانان دارد.

ائمه جمعه باید همچون پیامبر طبیب دوار باشند

حجت الاسلام صالحیان، ائمه جمعه را همانند پیامبراکرم(ص) طبیب دوار دانست و گفت: کار امام جمعه از شنبه شروع می شود و اگر امام جمعه و ستادهای نماز جمعه کار را از شنبه شروع کردند و مدرسه به مدرسه، در هر هیئت، مسجد و در هر روستا حضور میدانی پیدا کنند، پاسخ زحمت امام جمعه را در نماز جمعه می دهند و دیگر دچار جمعیت کم نسل جوان در نماز جمعه نمی شوند.

وی اذعان داشت: اگر مردم و جوانان احساس کنند که امام جمعه در بین آنهاست و در غم و شادی آنان شریک است، عاشق نماز جمعه، امام جمعه و حضور در مجامع مذهبی می شوند، همچنان که در مبارزه با کرونا اگرچه جمعه و جماعت تطعیل بود، اما کار خدمت رسانی تعطیل نبود و هر مسجد و مصلایی را پایگاه سلامت کردیم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه اصفهان با اشاره به کار مهم ائمه جمعه در مساجد و مصلاها، رزمایش مواسات مومنانه را یکی از نشانه های حضور روحانیت در میدان رسیدگی به نیازهای مردم بیان کرد و افزود: وقتی همنوایی و هم صدایی شهری با نمازجمعه فراهم می شود از ظرفیت ها بهتر استفاده می گردد، همچنان که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، امام جمعه فرمانده قرارگاه فرهنگی شهر است. قرارگاه فرهنگی یعنی هر هیئت و مسجدی که رنگ و بوی دین دارد باید در قرارگاه فرماندهی شود.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha