شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حسینی کاویانی

حوزه/ رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی گفت: برای ادای حق نامه‌ها و خطبه‌های حضرت علی(ع)، باید پیش زمینه هایی را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی در نشست علمی «غدیر در نهج‌البلاغه»، که در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، با بیان اینکه معصومان(علیهم السلام) از دو شأن خلافت و امامت برخوردار هستند، اظهار داشت: پس از مرگ عثمان، مسلمانان جلو درب خانه حضرت علی(ع) را شلوغ کردند، به نحوی که حضرت(ع) می‌فرمودند: جمعیت به قدری هجوم آورد که ترسیدم حسن(ع) و حسین(ع) زیر دست و پای جمعیت تلف شوند و این موضوع نشان دهنده جمعیت فراوان است.
وی با تأکید بر اینکه حضرت علی(ع) در ابتدای امر شدیداً از موضوع خلافت استنکاف نموده، زیر بار خلافت نرفتند، خاطرنشان کرد: متأسفانه، برخی از شبهه افکنان مطرح می کنند که علی بن ابی‌طالب(ع) نیز خود را شایسته خلافت نمی دانستند!
رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، در ادامه، ضمن اشاره به مصادیقی از سیره اهل بیت(علیهم السلام)، با بیان اینکه امام رضا(ع) نیز پیشنهاد خلافت مأمون را قبول نکردند، اظهار داشت: موضوعات مشابه در سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) به ویژه امام رضا(ع) سبب گردید برخی توهم کنند که ائمه(علیهم السلام) خلافت را حق خود نمی دانستند و از این رو، آن را نپذیرفتند!
وی به فرازهایی از نهج البلاغه اشاره نمود و اذعان داشت: با وجود هجوم مسلمانان برای درخواست از حضرت علی(ع) و شور و اشتیاق بیعت با ایشان و ذکر شروط حضرت(ع)، در مسلمانان با جریانی روبه رو می شویم که چهره ها و رنگ های مختلفی به خود می گیرد و ماجراهای فراوانی را پس از خلافت حضرت علی(ع) خلق کردند، به گونه ای که در فاصله اندکی، جنگ جمل، صفین و نهروان شکل گرفت؛ در این مدت کوتاه پنج ساله، دسیسه‌های مختلفی ضد حکومت علوی(ع) برنامه ریزی شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی ضمن اشاره به خطبه امام علی(ع)، با بیان اینکه حضرت علی(ع) در خطبه‌ای دلایل طرد خلافت را بیان می کنند، خاطرنشان کرد: جریاناتی در آینده روی خواهد داد که قلب ها توان تحمل و عقل نیز توان پایداری در مقابل آن را نخواهد داشت؛ اگر من به عنوان خلیفه پذیرفته شوم، کاری را که می دانم صلاح است، انجام خواهم داد و پول بیت المال را اگر مهریه زنانتان هم قرار داده باشید، از شما خواهم ستاند.
رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، در بخش دیگری از سخنان خود، به شبهات ولایت و امامت حضرت علی(ع) درباره موضوع خلافت اشاره و خاطرنشان کرد: موضوع طرد خلافت توسط حضرت علی(ع)، که حمل بر عدم استحقاق ایشان بر خلافت ذکر می شود؛ از بزرگ ترین شبهات عرصه ولایت و امامت به شمار می رود که تنها ناظر به فرازهایی از خطبه ایشان است که در روز هجوم مسلمانان برای بیعت ذکر شده است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی ضمن تشریح فرازهایی از خطبه ۳۶ نهج البلاغه، ابراز داشت: حضرت علی(ع) در این خطبه، غصب حق ولایت و خلافت ایشان توسط دیگران را ذکر می‌کنند و بر بی‌مهری‌های قریش تأکید میورزند.
رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با بیان اینکه برای ادای حق نامه‌ها و خطبه‌های حضرت علی(ع)، باید پیش زمینه هایی را مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: براساس روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، تمام رویدادهایی که برای امت حضرت موسی(ع) اتفاق افتاد، بر امت پیامبر اعظم(ص) نیز روی خواهد داد.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی، در بخش پایانی سخنان خود، به تشریح فرازهایی از نامه‌ها، حکمت‌ها و خطبه های نهج البلاغه پرداخت.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha