جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
معصومه سادات صادقی

حوزه/ نخستین جلسه هیئت مجازی مدرسه علمیه الزهرا(س) تهران با سخنرانی مدیر این مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، معصومه سادات صادقی، مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) تهران در اولین جلسه هیئت مجازی این مدرسه علمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن عرض تسلیت فرارسیدن ماه محرم، ایام حزن و اندوه و غمگساری اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا، گفت: با توجه به اینکه ما امسال نسبت به سال های گذشته محرم متفاوتی را در پیش داریم و شیوع ویروس کرونا  باعث شده سوگواران اباعبدالله نتوانند مثل هر سال دور هم جمع شوند و عزاداری بکنند، اما می دانیم که دلدادگان حضرت در هیچ شرایطی از اقامه عزا برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا هر چند به شیوه هایی که قبلا سابقه نداشته یا کم سابقه بوده است، دست بر نمی دارند و تشکیل همین هیئت های مجازی یک نمونه از این شیوه هاست.

وی با اشاره به حکمت ۲۱۷ نهج البلاغه که حضرت می فرمایند: «فی تَقَلُّبِ الْأحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ؛  در دگرگونی‌های روزگار گوهر شخصیت مردان شناخته می شود»، اظهار داشت: دگرگونی های روزگار ما شرایط بوجود آمده کنونی و محدودیت هاست، که گوهر شخصیت ما را آشکار می کند که آیا ما در این شرایط ثابت قدم هستیم، به اقامه عزا می پردازیم یا خیر؟ در این اتفاقاتی که الآن برای ما دارد می افتد که ما در این دگرگونی ها واقع شده ایم، خداوند دارد ما را امتحان می کند که چقدر در راهمان ثابت قدم هستیم.

صادقی در ادامه با بیان روایت امام باقر(ع) به جابر جعفی که حضرت سه بار فرمودند «فرج اتفاق نمی افتد مگر اینکه افراد غربال می شوند»، تصریح کرد: این اتفاقاتی که دارد قبل از ظهور برای ما می افتد این غربال کردن ماست اینقدر شدت و حدّت پیدا می کند تا این کدورت ها و ناخالصی ها از بین برود و این چیزهایی که پاک و صاف هستند، باقی بماند. حال می خواهیم ببینیم در این شرایط آیا خسته می شویم، آیا ضعیف می شویم یا خودمان را وفق می دهیم.

وی افزود: هر چند در اسلام به کارهای جمعی توصیه شده و ارزش آنها در برابر کارهای فردی خیلی بیشتر است؛ اما در همین شرایط هم می توانیم در منازل خود اقامه عزای جمعی داشته باشیم و هر خانه را تبدیل به یک حسینیه کنیم. با رویکرد تربیتی فرزندان حتی فرزندان را در فعالیت این حسینیه دخیل کنیم که مجلس حسینیه ما چای می خواهد یکی چای بیاورد، یکی قند بیاورد، یکی روضه خوانی داشته باشد و یکی دستمال بدهد؛ با این توصیف هم به اقامه عزا پرداخته و هم یک نمود از کار جمعی را شکل داده ایم و این یعنی ثابت قدم بودن در اقامه عزای امام حسین(ع) و این کار جمعی را می توانیم با یک نگاه تربیتی داشته باشیم.

قائم مقام مدیریت استان تهران با بیان اینکه باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و از آن استفاده نمود، گفت: شاید این اتفاقات و این بلایی که الآن در جهان و در جامعه ما هست، دارد به ما یاد می دهد که در آخرالزمان چگونه می توانیم یار امام زمان(عج) باشیم و چگونه می توانیم این کارهایی را که داریم انجام می دهیم، یک نگاه کاربردی و یک نگاه راهبردی و استراتژی به آن داشته باشیم و از آن استفاده بکنیم، اگر می گوییم مواسات، همبستگی اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی؛ نگاه استراتژی و راهبردی به این مسائل آن جایی است که بتوانیم این نگاه ها را گره بزنیم به زمان قبل از ظهور و عصر ظهور.

وی با بیان اینکه شرایط بوجود آمده باعث شده تا ما بیشتر به ویژگی افراد آخرالزمان توجه داشته باشیم، اظهار داشت: یکی از ویژگی های این افراد ایثار است، در آخرالزمان براساس روایات مرز مالکیت بین انسان هایی که آن زمان هستند از بین رفته؛ و ما باید این شیوه زندگی ایثارگرانه را در جامعه خود زنده کنیم.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) تصریح کرد: مواسات که با شیوع ویروس منحوس کرونا یک مفهومی در جامعه ما شد که الآن داریم با آن ارتباط برقرار می کنیم و می گوییم ما داریم مواسات می کنیم، اگر قرار است این مفهوم را ارتباط بدهیم با زمان ظهور امام زمان(عج)، این کارهایی که الآن می کنیم نیست، بسته ارزاق درست می کنیم و درب منازل نیازمندان می دهیم یا جهزیه درست می کنیم و کارهای خیریه می کنیم اینها نیست؛ اگر نگاه بکنیم در جهان غرب هم از این مؤسسات خیریه خیلی زیاد است، خیلی هم خوب دارند کمک می کنند، در کشور ما هم بین شیعیان دارد خیلی خوب این اتفاق می افتد اما چرا ظهور اتفاق نمی افتد؟ چون هنوز نتوانستیم آن مرز مالکیت بین خود و دیگران را برطرف بکنیم و هنوز نتوانستیم مواسات مومنانه ای که حضرت آقا مطرح می کنند را در جامعه ایجاد کنیم.

وی افزود:  مواسات مؤمنانه یعنی چی؟ یعنی ما یک جمع مؤمنانه که داریم با هم زندگی می کنیم قرار است کار جمعی بکنیم، می‌آییم یک کار مشترکی با هم انجام می دهیم و پول هایمان را روی هم می گذاریم و هیچ کس نمی فهمد چه کسی داراست و چه کسی ندارد و چه کسی چقدر گذاشته است و این یعنی از بین رفتن مرز مالکیت بین افراد که از ویژگی های افراد در عصر ظهور است.

قائم مقام مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: به برکت این ایام محرم و به برکت کارهای مؤمنانه که دارد بین ما شکل می گیرد یه مقدار مدل این کار مؤمنانه را عوض بکنیم و زندگی مؤمنانه خودمان را به عصر ظهور نزدیک کنیم. بگوییم اگر قرار است به عنوان امت آخرالزمان امتحان بشویم به عنوان یک عملیات ویژه به آن نگاه کنیم؛ با خودمان بگوییم برای اینکه به آن مفهوم مواسات و مفهوم ایثار برسم یک رسالت خاص روی دوش من است، این رسالت خاص ایثار حقیقی را بتوانیم بین خودمان در گروه های کوچک، بین دوستان، اقوام و در مجتمعی که داریم زندگی می کنیم شکل دهیم و این کار را انجام دهیم تا ان شاء الله بتوانیم هر چه بهتر و متعالی‌تر خودمان را به عصر ظهور نزدیک کنیم و در آن غربالگری که دارد صورت می گیرد ما از آن افرادی نباشیم که رد می شویم و جزو آن کسانی نباشیم که در او ناخالصی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha