چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
منشور صندوق اشتغال

حوزه/ منشور «صندوق اشتغال» از سری محصولات دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر است که به دنبال ارائه الگویی برای ایجاد اشتغال توسط هیأت‌های مذهبی می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «صندوق اشتغال» از سری محصولات دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر است که به دنبال ارائه الگویی برای ایجاد اشتغال توسط هیأت‌های مذهبی می‌باشد.

بر اساس این گزارش، از جمله دلایل اهمیت موضوع، تأکید فراوان اسلام عزیز بر کسب و کار (اشتغال) و موضوع بهره‌وری و کارایی است؛ هم‌چنین با نگاه به نام‌گذاری سال‌های پس از سال ۸۸ متوجه می‌شویم که رهبر معظم انقلاب اسلامی، مباحث اقتصادی، به‌ویژه تولید داخلی و اشتغال‌زایی را بیش از قبل مورد توجه قرار داده‌اند. از آنجایی‌که انقلاب اسلامی مثل و مانندی در جهان ندارد تا از آن به عنوان الگو بهره بگیرد، انقلابیون از میان مسئولین و مردم، هرکدام در جایگاه خود باید به دنبال ایجاد الگوهای مختصّ به خود انقلاب باشند که با اهداف الهی اسلام و انقلاب، مطابق و مبتنی بر ظرفیت‌های بومی کشور باشد.

طلیعه این نوشتار با جملات تأکیدی رهبر معظم انقلاب در سال 96 بر موضوع مسائل اقتصادی و اشتغال آغاز شده است که می‌فرماید: «از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند. به اعتقاد من این نقطه کلیدی عبارت است از: تولید، تولید داخلی؛ اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است. اگر ما توانستیم روی این دو نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار به میزان زیادی جلو خواهد رفت و موفقیتهای چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد».

‌در این نوشتار به این سرفصل‌ها پرداخته شده است: اهمیت اشتغال و اشتغال‌زایی در اسلام و از دیدگاه مقام معظم رهبری، نقش نیروهای مردمی در اشتغال‌زایی، تأثیر اشتغال بر انسان و اجتماع، اولین صندوق مردمی در ایران، مقایسه صندوق اشتغال با سایر صندوق‌های مردمی، نمونه موفقی از طرح ایجاد صندوق اشتغال.

برای راه‌اندازی این صندوق در آغاز کار باید یک کارگاه تولیدی-آموزشی، هر چند کوچک و ابتدایی احداث شود که درآمد حاصل از فروش محصولات تولید شده در آن، در صندوقی به نام صندوق اشتغال جمع‌آوری شود و برای اشتغال‌زایی در مناطق محروم یا اعضای هیأت به‌کار گرفته شود.

خلاصه‌ای از مراحل و گام‌های ایجاد کارگاه که در این نوشتار به آن پرداخته شده است از این قرار است: شناخت استعدادهای هیأت، تعیین نوع کارگاه، بازاریابی، تهیه نیازهای مالی و لوازم اولیه، تهیه یک مکان متناسب با کارگاه مورد نظر، دعوت به همکاری، شروع به کار و تولید اولیه، ارائه نمونه کار به بازار، تولید اصلی، حساب صندوق و شناسایی مناطق محروم.

تشکیلات هیأت‌های مذهبی ایران اسلامی که همیشه پیشگام ایجاد حرکت و تحول در جامعه اسلامی بوده است چندی است که به صورت جدی و سازمان‌یافته در بخش اقتصادی و ایجاد اشتغال فعالیت‌ می‌کند که در حد توان خود و در آغاز راه، ورود موفق و قابل‌تحسینی داشته‌اند. جامعه ایمانی مشعر به نوبه‌ی خود به عنوان مرکزی تأثیرگذار در سازمان‌دهی و جهت‌دهی هیأت‌ها در پی انتشار این منشور برآمده است تا راه را برای هیأتی‌های عزیز نمایان‌تر کند تا صندوقی مردمی برای ایجاد و توسعه اشتغال‌های زودبازده ایجاد کنند.

برای مطالعه نسخه پی دی اف، اینجا را کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha