چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 916306
۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
ماندگاری

کارشناس دینی گفت: ما برای اینکه به لیاقت شهادت برسیم باید طهارت داشته باشیم و شرط طهارت توبه است که سه شرط دارد، شرط اول اعتراف به انجام گناه و رحمت خداوند، دوم جبران و سوم واسطه آوردن که لازمه آن است، هیچ واسطه ای بهتر از اهل بیت(ع) نیستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری شامگاه چهارشنبه در جمع عزاداران حسینی مجموعه فرهنگی رهپویان وصال در مدرسه علمیه امام صادق(ع) با تأکید بر اینکه برای یاری رسانی دین، بودن پنج شرط لازم است که نخستین شرط آن طهارت است ، اظهار کرد: اولین قدم برای کسب مدال پرافتخار شهادت و عاقبت بخیری پاکی و طهارت است.

وی بیان داشت: خداوند در قرآن می فرماید به شهادت نمی رسند جز آنان که مطهر هستند، افراد در طهارت دو دسته هستند، عده ای از اول بر طبق آیه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» طاهر بوده و از ابتدا پاک هستند.

کارشناس دینی افزود: ولی برای دسته دوم که امثال ما و افراد عام جامعه باشند خداوند راهکاری به منظور طاهر شدن قرار داده و آن توبه است که خداوند می فرمایند «إِنَّ اللَّهَ یحِب التَّوَّابِینَ وَ یحِب الْمُتَطهِّرِینَ ...

وی ادامه داد: توبه باعث پاکی و طهارت می شود و پس از تحقق این شرط، توفیق شهادت نصیب می شود، اولین شرط توبه اعتراف به دو چیز است، نخست طبق آیه ۱۰۲ سوره توبه «وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَیِّئًا...» اینکه ما حاشا نکیم و به گناه خود اعتراف کنیم.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه این اعتراف اولین شرط توبه هست و اعتراف دوم اعتراف به رحمت و مغفرت عظیم خداوند است «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَهْتِکُ الْعِصَمَ ...»، گفت: آیه ۵۳ سوره مبارکه زمر می فرماید هیچگاه از رحمت خداوند ناامید نشوید.

وی ابراز کرد: اعتراف کنیم ما از همه روسیاه‌تریم و خداوند از همه بخشنده تر است، ناامید شدن از رحمت و مغفرت خداوند از حربه های شیطان است، پس مراقب این فتنه باشیم.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه از پیامبر اکرم(ص) روایت است که درد اصلی مردم گناه و درمان اصلی آن استغفار است، تصریح کرد: در نقلی از آیت الله العظمی بهجت هست که اگر نمی توانیم گناه را ترک کنیم استعفار را را ترک نکنیم.

وی بیان داشت: گناه روح آدمی را می میراند، توبه در جوانی بسیار راحت تر از توبه در پیری است.

حجت الاسلام ماندگاری یادآور شد: شرط دوم طهارت جبران است، جبران یعنی عوض شدن و تغییر کردن از حالت قبل، طبق آیه ۷۰ سوره فرقان «إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ...» اگر ما ترک گناه کنیم، خداوند پرونده سیئات ما را به حسنات تبدیل می کند.

وی با تاکید بر اینکه شرط سوم طهارت واسطه است، یعنی برای پاک شدن باید با واسطه طاهر به سراغ خداوند برویم، ادامه داد: طبق آیه ای از سوره مبارکه آل عمران خداوند می فرماید «ای مردم، من خودم واسطه می شوم پیامبر شما را ببخشد و از پیامبر می خواهم  برای شما واسطه شود تا من قبول بخشش کنم.»

این کارشناس دینی عنوان کرد: آیه ۶۴ سوره نساء «جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا...» تاکید می کند، اگر می خواهیم توبه ما مقبول شود درب خانه رسول الله و آل علی(ع) برویم.

وی با اشاره به آیه ۹۷ سوره یوسف «قَالُوا یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ...» که می فرماید که به امام خود التماس کنید که برای شما استغفار کند، گفت: ما برای اینکه به لیاقت شهادت برسیم باید طهارت داشته باشیم و شرط طهارت توبه است که سه شرط دارد، شرط اول اعتراف به انجام گناه و رحمت خداوند، دوم جبران و سوم واسطه آوردن که لازمه آن است، هیچ واسطه ای بهتر از اهل بیت(ع) نیستند.

حجت الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: طبق روایات و احادیث سه شرط وجود دارد تا معصومین برای ما استغفار کنند، نخست اینکه هر کس برای خودش استغفار کند، دوم اینکه اهل خدمت کردن بی مرز باشیم و شرط سوم اینکه روضه خوان سید و سالار شهیدان باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha