چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در مدرسه علمیه معصومیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت:متأسفانه عده ای از خواص و نخبگان جامعه ی امروز به دلیل وابسته شدن به مادیّات، جاه و مقام و ترس از فقدان این ها در برخی مواقع مهم امام خود را تنها گذاشته اند و از این امتحان بزرگ قبولی را کسب نکرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین  حمید ملکی در مراسم شب هشتم محرم که در حیاط مدرسه معصومیه(س) قم برگزار شد با اشاره به اهمیت واقعه ی عاشورا در سنجش ولایت مداری اشخاص گفت: عاشورا و کربلا درس ها و عبرت های زیادی دارد و همانند قرآن است که ظاهری انیق و باطنی عمیق دارد و هرچه از عمر بشر بیشتر می گذرد از این گنج استفاده های بیشتری هم می برد؛ چون این گنج انتها ندارد.

وی افزود: هرسال در این دانشگاه انسان ساز، همه ی افراد خود را با الگوهای آن مقایسه می کنند تا ببینند در عصر حاضر چه نسبتی بین آن ها و امامشان وجود دارد.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها گفت: یکی از آثار زنده نگه داشتن یاد عاشورا محک زدن، توبه کردن و گریه کردن مؤمنان است که در طول همین ایام محرم از خداوند می خواهند از قافله ی ولایت مداران عقب نیافتند.

وی خاطرنشان کرد: عبرت های عاشورا هم بسیار عمیق و درس آموز هستند و باید با تعمق بر آن ها بنگریم تا بفهمیم چه که مردم آن زمان امام خود را تنها گذاشتند و این در حالی بود که امام مسلمین به پیروزی ظاهری نزدیک بودند.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی گفت: در واقعه ی جنگ احد نیز عبرت مهمی که باید گرفت این است که هیچ گاه نباید به این بهانه که دیگران کار خطایی را انجام می دهند ما هم دنبال آن خطا برویم.

وی افزود: اما در همان جنگ احد در همه ی کتب تاریخ نهایتاً گفته اند ۱۳ نفر کنار پیامبر اسلام و گوش به امر ایشان ماندند؛ یکی از آن ها که مورخین نیز در موردش اتفاق نظر دارند، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه به بررسی قرآنی حرکت اشتباه یاران پیامبر در جنگ احد پرداخت و بیان داشت: اما چرا یاران پیامبر فرار کردند؟ قرآن کریم در پاسخ به این سؤال در آیه ی ۱۵۵ سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «بِبَعضِ مَا کَسَبُوا»، به خاطر یکسری عوامل که قبلاً در وجود آنان رشد پیدا کرده بود و بخاطر اشتباهاتی که  قبلاً مرتکب شده بودند کارشان به اینجا کشید.

وی گفت: ما با حضور در مدرسه ی امام حسین علیه السلام می توانیم معارف را کسب کنیم و آنچه را کسب می کنیم در راه ولایت مصرف نماییم.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: انسان یا با حسین است یا با یزید، نمی شود هم با حسین بود هم با یزید، و نمی شود نه با حسین بود و نه با یزید؛ نمی شود گفت من نه با حسین کاری دارم و نه با یزید. زهیر به این نتیجه رسید، به یاری حسین شتافت، به مقام شهادت رسید و نام خود را در تاریخ همچون ستاره ای درخشان نمود.

کارشناس رادیو معارف گفت: عدم توفیق آن هایی که پیامبر(ص) را در جنگ احد تنها گذاشتند به خاطر خطاهایی بود که قبلاً مرتکب شده بودند. چه خوب می شود که ما در فرصت طلایی محرم، توبه کنیم و از خطاهای قبلی خود بازگردیم و به اصلاح نفس خود بپردازیم.

وی بیان داشت: برخی به اشتباه می گویند امام حسین علیه السلام هم مذاکره کرده است؛ امام حسین علیه السلام عمربن سعد را به سوی خودش دعوت نمود و می خواست دست او را بگیرد که به جهنم نرود ولی ابن سعد گفت با خانواده ام چه کنم؟.

معاون سابق تهذیب حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: آنچه عمرسعد را نگذاشت به سمت امام حسین علیه السلام بیاید تعلق خاطر وی به مال و فرزندانش بود.

وی همچنین تصریح کرد: امام حسین علیه السلام با عمرسعد مذاکره نکرد بلکه برای دستگیری از عمرسعد، موعظه ی وی و نجاتش از آتش دوزخ با او صحبت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: متأسفانه عده ای از خواص و نخبگان جامعه ی امروز ما هم به دلیل وابسته شدن به مادیّات، جاه و مقام و ترس از فقدان این ها در برخی مواقع مهم امام خود را تنها گذاشته اند و از این امتحان بزرگ قبولی را کسب نکرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha