جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جلسه شورای معاونین مدیریت حوزه علمیه خواهران یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران یزد گفت: لازم است بررسی شود چرا در عصر تاسوعا وقتی امام(علیه السلام) از قصد دشمن مبنی برای جنگ باخبر شدند، به قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل(علیه السلام) فرمود امشب را مهلت بگیر.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی در چهاردهمین نشست شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال جاری با  تسلیت ایام عزای ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) گفت: امام حسین(علیه السلام) از شهید شدن هیچ هراسی نداشتند، اما  لازم است بررسی شود چرا در عصر تاسوعا وقتی امام(علیه السلام) از قصد دشمن مبنی برای جنگ باخبر شدند، به قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل(علیه السلام) فرمود امشب را مهلت بگیر.

وی افزود:  در روایتی از کتاب  ارشاد مفید صفحه ۲۵۰ آمده است:«ارْجِعْ إلَیْهِمْ وَ اسْتَمْهِلْهُمْ هَذِهِ العَشِیَّةَ إلَی غَدٍ؛ لَعَلَّنَا نُصَلِّی لِرَبِّنَا الْلَّیْلَةَ، وَ نَدْعُوُه، وَ نَسْتَغْفِرُهُ؛ فَهُوَ یَعْلَمُ أنِّی احِبُّ الصَّلَاةَ لَهُ وَ تِلَاوَةَ کِتَابِهِ، وَ کَثْرَةَ الدُّعَآءِ وَ الاسْتِغْفَارِ / ای عباس! به نزد آنان برگرد! و این یک شب را تا فردا از آنها مهلت بگیر! تا برای خداوند ، نماز بخوانیم، و دعا و استغفار کنیم. چراکه خداوند می داند من نماز، و تلاوت قرآن، کثرت دعا، و استغفار را دوست دارم».

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد تصریح کرد: طبق این روایت، نماز، تلاوت قرآن، کثرت دعا، و استغفار  چهار عملی  است که امام حسین(علیه السلام) یک شب  را برای انجام آن، مهلت خواستند و این امور  ازپیام های بزرگ نهضت امام حسین(علیه السلام) محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تمام ایامی که امام حسین(علیه السلام) از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا در حرکت بودندتا روز عاشورا، سخنان، خطبه ها و اعمال و رفتار ایشان برای ما درس های بزرگی دارد، افزود: حضور در جمع اهل خیام و ایراد خطبه، نیایش، عبادت و راز و نیاز، حفر خندق اطراف خیمه ها برای محافظت حرم اهل بیت(علیهم السلام) و آماده شدن برای نبرد از اموری بود که در شب عاشورا انجام شد  و شب عاشورا شب عجیبی برای آن حضرت و اصحاب و یارانش بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد تاکید کرد:  نکته مهم این است که امام حسین(علیه السلام) با اینکه شب پرمشقت و پرکاری را پشت سرگذاشتند ولی برای خواندن نماز، تلاوت قرآن، دعا، و استغفار اهتمام ورزیدند و این درس بزرگی برای ماست که تا وقتی زنده ایم در هر شرایطی نباید از این امور غافل شویم.

وی افزود: امام حسین(علیه السلام)بعد از صحبت ها و اتمام حجت هایی که با اصحاب خودش در شب عاشورا کردند،  به خیمه خود برگشته و تمام آن شب را به نماز، استغفار و دعا و تضرع گذراندند؛ چنان که اصحاب آن حضرت نیز این چنین  بودند و نام خدا را در حال رکوع و سجود و قیام و قعود زمزمه می کردند.

مدیر حوزه علمیه خوهران استان یزد در ادامه بیان کرد: امام حسین(علیه السلام) در صبح عاشوا به حضرت علی اکبر فرمود: «امروز تو برای نماز اذان بگو تا صدای« اشبه الناس خلقا وخلقا به رسول خدا»را همه بشنوند و اتمام حجتی بر دشمن باشد.

وی ادامه داد: ابوثمامه صائدی از یاران امام(علیه السلام) در روز عاشورا وقت نماز ظهر را به امام یاد آور شد، امام(علیه السلام) خطاب به او فرمودند: «ذکرت الصلاة جعلک اللّه من المصلّین الذاکرین، نعم! هذا اوّل وقتها»؛ نماز را به یادآوردی، خداوند تو را از نمازگزارانی که یاد خدا هستند قرار دهد، آری! اکنون اول وقت نماز است.سپس فرمود: «سلوهم أن یکفّوا عنّا حتی نصلّی»؛ از دشمن بخواهید که موقتا دست از جنگ بردارد تا نماز خود را به جا آوریم.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی، اضافه کرد: دشمنان حاضر به تعطیل کردن جنگ نشدند، لذا «سعیدبن عبدالله حنفی» و «زهیربن قین» ، پاسداری از جان امام(علیه السلام) در حال نماز را به عهده گرفتند و در نهایت، این دو شهید سعید، فدای نماز شدند.

وی با اشاره به اینکه به جماعت خواندن، اول وقت خواندن وعلنی خواندن سه خصوصیت برجسته نماز امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا بود، افزود: با آن که امام حسین(علی السلام) می توانستند این نماز را به صورت انفرادی، اندکی با تاخیر و در خیمه گاه بخوانند، ولی چنین نکردند و آن را با سه خصوصیت ذکرشده بجا آوردند لذا در غالب زیارتنامه های آن حضرت «أشهد أنّک قد أقمت الصّلاة» به عنوان یکی از نقاط برجستهٴ زندگی آن حضرت ذکر می شود.

امام جمعه موقت میبد تصریح کرد: این روش و منش امام حسین(علیه السلام) همان روش و منش پدر بزرگوارش امیرمومنان علی(علیه السلام) است. آن هنگامی که حضرت در جنگ صفین  سرگرم نبرد بود و در میانه جنگ، مراقب آفتاب بود تا ببیند هنگام نماز فرارسیده یا نه؛ در جلد یک  کتاب وسائل الشیعه آمده است: ابن عباس  به امام علی(علیه السلام)عرض کرد: یا امیرالمؤ منین! در این هنگام که مشغول جنگ هستیم این چه کاری است که انجام می دهید؟حضرت فرمودند: منتظر زوال هستم تا نماز بخوانم ؟  .ابن عباس عرض کرد: یا امیرالمؤ منین ! آیا در این هنگام که سرگرم جنگ هستیم ، وقت نماز است؟ امیرالمؤ منین(علیه السّلام) در پاسخ فرمودند: «انما قاتلناهم علی الصلاه ما برای نماز با آنان میجنگیم.»

در پایان این نشست، ضمن قرائت مصوبات قبلی شورای اداری و بیان گزارشی از اقدامات انجام شده توسط هر یک از حاضرین، نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه  علمیه خواهران مطرح و در مورد آن ها بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیرحسین IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    لطفاً کوتاه و مختصر باشد